Citat:
Ursprungligen postat av qson
Mac OS behöver inte startas om stup i kvarten. Den håller sig fräsch ändå. En Windows-burk bör startas om en gång i veckan eller allra helst en gång om dagen för att inte bli seg.
|
Detta stämmer inte helt, Windows som operativsystem blir inte segare bara för att det står igång. Jag stänger sällan av min windows-dator, endast om det krävs pga. någon installation eller om jag åker hemifrån längre stunder. Har inga som helst problem med att den blir segare.
Citat:
Mac OS är stabilt och kraschar inte (eller åtminstone extremt sällan). Windows kan krascha helt utan anledning. Har aldrig upplevt det med mina Macar. När de väl har kraschat är det för att jag pillat med systeminställningar som jag inte borde 
|
Jag tycker OS X är mindre stabilt än Windows. Min Windows-dator står som sagt och rullar på utan problem, enda gången jag haft problem var hårdvaruproblem, ett kasst ram-minne i samband med ett uselt trådlöst nätverkskort gav mig bsod efter bsod
Macen å andra sidan, finder kraschar titt som tätt och när jag tvingar en omstart stängs finder ner, men vägrar sedan starta med ett felmeddelande innehållandes massor med siffror. Efter en googling på dessa siffror har jag kommit fram till att jag inte kan göra annat än starta om datorn. För att inte tala om usb-diskar/minnen. Man ska fan ha mer tur om man inte får kernel panic om man råkar dra ut enheten utan att mata ut...
Citat:
Jag är ingen Mac-fanatiker, men jag tycker det är ett otroligt lättanvänt system. Jag använder (nästan) alla plattformar. Just nu sitter jag vid en XP-maskin, mina servrar kör linux och min bärbara är en MacBook Alu.
|
Samma här, jag har min Macbook Pro som jag använder dagligen till allt möjligt, sedan min stationära dator med Windows 7 som komplement och spelburk/filserver. Har under sängen en ubuntu-server för privat bruk.