Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kalkyl för att beräkna försäljningsvärde av sida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-10, 15:50 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag satte upp en netnuvärdekalkyl i Excel med förutsättningen att köparen betalar en kontant ersättning NU och sen från månad 1 har 630 SEK i intäkt och 90 SEK i underhållskostnad och intäkten minskar med 10% per månad. Kalkylen gjordes med förutsättningen att kalkylräntan är 15% årligen och investeringen är på 15 månader (d åpratar vi inte 5 gånger pengarna utan endast 15% per år).

Då får jag fram ett nettonuvärde på 3441 SEK (köpeskilling inkl alla omkostnader, skattekonsekvenser oräknade), dvs en köpare har ingen som helst anledning att betala mer än så om investeringen ska vara betald på 15 månader, det verkar inte vara någon upsida för köparen till högre köpeskilling. Troligen är risken ganska stor så 15% är alldeles för lågt räknat, är det verkligen inte mer än 90 SEK per månad i verkliga kostbnader?

Det skulle vara om köparen kan se andra värden som vi inte diskuterar i denna tråd. Jag har enbart tagit fasta på nuvärdesberäkningen utifrån de exakta ekonomiska förutsättningar som du redovisat här i tråden. Jag har ingen kunskap att bedöma om dessa värden är realistiska eller inte, vet ej vilken sida det gäller eller vilka köpare du riktar dig till.

En verksamhet som är minskande är inte särskilt attraktiv för en investerare, de vill se en positiv utveckling på flers års sikt. Hur mycket kapital räknar du med att det skulle behöva investeras för att få verksamhetens intäkter att 5 faldigas på 5 år? Då har vi möjlighet till en investeringskalkyl det går att räkna på för en investerare.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-10 klockan 17:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017