Om du vill ta reda på vem det är så kan du införa identifierbar information i datat när du misstänker att någon håller på att skrapar. På det sättet kan du sedan förhoppningsvis spåra informationen och genom t,ex katalogskyddet kan man sedan lagföra denna. Även om de använder sig av dynamiska IP så kan man oftast ändå hitta mönster (indetifierbar webbläsare/skärmupplösning/etc, antal förfrågan per ip, etc, etc).
Frågan är dock
a) Förlorar klienten i realiteten något på att bli skrapad? Att konkurrenter har en aggressiv prissättning och kopierar din klient tyder enligt mig på att din klient är ledande i det den gör. De kan lika gärna göra det manuellt, vad stoppar ni egentligen genom att hindra skrapaning?
b) Hur gynnas din klient bäst: att lägga tid på att förhindra någon som kopierar data eller lägga tiden på att vara innovativ och skapa tjänster som gör att klienten växer? Konkurrenter kommer alltid att finnas, men så länge de har fullt upp med att kopiera det du gör är det bästa du kan göra att fortsätta utvecklas. Det är när de får egna ideer som det blir farligt