FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag som många andra sitter väl och luskar efter bra "domänklipp" En del idéer kan lätt komma när någon på t.ex. WN frågar efter tips på domännamn, ska man gräva ner sig om man reggar namn efter det?
![]() ![]() Man har ju trotts allt reggat ett hundratal domäner och vill ju självklart kunna tjäna en slant på dom! Vad tycker ni andra domänjägare? Kanske bara ens eget samveta som styr. //Kaj |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Samvetet som styr mest tycker jag.....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Skriver någon på WN typ: "Jag funderar på att regga in domänen domäntjuvar.se och undrar om det är ett bra namn?". Skulle någon som läser det då slänga sig på och regga in domänen, så tycker jag att spaden inte är långt borta.
Om ett domännamsförslag är "publicerat" på WN kan det dock inte betyda att namnet är bannlyst för registering. Det måste ju finnas en rimlig tid för bannlysningen. Ett dygn kan vara ett bra alternativ. Om ett bra namn dyker upp och t.ex. jag tycker att det är mycket bra, och slänger mig på att registera det, så skulle åtminstone jag vara helt villigt att släppa det till den som kom på det för självkostnadspris. Det skulle även vara så att någon frågar om ett namn till en idé, men jag ser en helt annat idé med det namnet och slänger mig på att registrera det, så skulle jag nog erbjuda den som fråga samarbete om min idé, i andra hand skulle jag nog ändå släppa domänamnet till den som kom på det först. Det är en knepig fråga detta. Ska WN vara ett seriöst forum, så måste var och en som är medlem här ha någon form av egen etik för deltagandet. Jag vill kunna bolla "seriösa" saker och får seriösa svar. I annat fall kanske jag inte vågar skriva något i räddsla att bli "bestulen". Naturligvis uppkommer idéer om saker och ting när detta forum läsase, men det är ju bara positivt och säkert en orsak till att många är medlemmar här. Att vara medlem med tanken att "stjäla" andras idéer känns för mig inte bra. Jag ser dock inget hinder i att konkurrera med andras idéer. Det finns massor med hemsidor, som jag tycker kunde göras bättre. I det läget är det inget fel att konkurrera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Domännapping föraktas från den här delen av landet. Det finns inget så hopplöst som när man har en bra ide för en kanonsite och det inte finns några vettiga namn. Allihopa ligger hos nån fantasilös tjuv på sedo. Det borde vara kontroll på vad man tänker göra med en domän när man registrerar den.
Så länge "domän tjuvarna" stavar som du så känner jag mig rätt trygg dock. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Etik och moral går hand i hand men business och moral går inte hand i hand.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Själv är jag alltid försiktig när jag pratar om domännamn här på WN och på andra ställen. Det var inte så länge sedan som det blev ett himla riv efter ett visst namn efter att det hade diskuterats på WN. (Ingen nämnd och ingen glömd.)
Oetiskt, javisst. Men så är det i den stora kalla verkligheten. Där det finns pengar (eller hopp om pengar) där finns också hyenorna. (bildligt talat). Det gäller att veta vad man ska prata offentligt om och vad man ska hålla för sig själv, men det lär man sig i.o.f.s. efter ett par "blåsningar". Själv är jag så pass paranoid (läs försiktig) att jag bara gör domännamnssökningar 30 sek. innan jag reggar, och bara hos pålitliga "domänreggare". Vem vet, vem som läser loggen? Detsamma gäller affärsidéer/design/seo och liknande. Ingen mening med att vara blåögd och naiv. Bra idéer stjäls, så enkelt är det med det. Så... en normal försiktighet rekommenderas. Allt som nämns är lovligt villebråd, det verkar vara den gängse uppfattningen i alla fall. Gäller förresten inte bara på nätet, utan överallt. Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det där med domänuppslagningar har jag märkt, många ggr har domänen(bra domäner) reggats kort efter att jag kollat, även sökt. Vet inte om det är en slump, kanske, eller?
Paranioid och att inte lita på nån är en god grund att stå på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() "Själv är jag så pass paranoid (läs försiktig) att jag bara gör domännamnssökningar 30 sek. innan jag reggar, och bara hos pålitliga "domänreggare". Vem vet, vem som läser loggen?" Har du råkat ut för det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||