FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej gänget som kan allt,
Jag har en fråga angående inkoppling av redundanta internet-länkar från Telecity. Jag förstår inte alls hur de har tänkt att man ska konfa upp sin switch. Jag ska tydligen ställa in två portar på min switch på active/passive, när den ena går ner så ska den andra växla till aktiv. Jag hittar inte vilken funktion som gör det här på min Dell enterprise switch. Är det en vanlig trunk det är i fråga om? Jag kör 2 st Dell pizza-kartonger med OpenBSD på som router/brandvägg, som kör carp, den i sin tur är inte kompatibel med Telicitys mystiska redudnans-lösning. Någon som orkar rikta mig på mer läsning. Jag bifogar instruktionsdokument som jag erhållit från deras helpdesk: https://www.dropbox.com/sh/wu3p3xnub...setup.2013.pdf |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dom kör HSRP, så du får leka med STP på din sida.
HSRP funkar även om jag inte så förtjust i det, för är inte en 100% lösning och kan skapas lite dumma problem beroende hur man sätter upp det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Så jag ska bara ställa in båda portar som vanligt, men slå på rapid spanning tree på just de två portar? det är ju olika versioner på STP nuförtiden. Inte helt lätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
CARP kör väl bara failover av din IP? (har inte kört CARP). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Japp, CARP kör failover, den delar typ på MAC-adressen mellan två andra IP. Jag brukar kombinera den ovanpå vanlig port-trunkning dessutom. Mycket innovativt. HSRP är föråldrad och propritär IETF-teknik, som mest Cisco älskar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
NEJ tyvärr är det inte det. HSRP är gammalt skräp som i princip enbar CISCO kör, VRRP är protokollet man ser i tcpdumpen, CARP använder samma protokoll ID men helt egen implementation som är betydligt bättre och är fristående dessutom utan patent inblandade.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Så föredrar köra riktiga saker i nät före köra det på en server. Men skulle även försökt undvika HSRP/VRRP/CARP helt för bygga redundans utan köra på andra sätt för garantera mindre möjliga problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
HSRP är komersiella dumheter som alla inte behöver, du måste blanda inte BGP routning för failover, helt onödigt. VRRP räcker gott och väl för sina egna servrar i datorhallen som front mot nätleverantören. Jag får tyvärr inte samma funktionalitet med Cisco ASA (antar jag du jämför med) än vad jag får med en OpenBSD filtrerande routerbrandvägg. Stödja Cisco är att ge upp och inte använda sin fantastiska kreativa förmåga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Jag föredrar antingen Stackwise eller VSS, alternativt L3 lösning med OSPF i IGP.
Fast BGP är med effektiv lösning om man har eget IP space. Sedan personligen gillar jag normalt inte ha rena FW burkar framför saker. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|