Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är det otrevligt att maila mitt i natten?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-26, 16:05 #41
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är precis min åsikt. Mejl är "by definition" asynkront som andra påpekat, dvs utan tidsbestämning.

Jag har själv fått bannor från några mottagare som har "pling" i sin mobil när de får mejl, men det är ju deras eget val att ha det så, inget jag kan veta i förväg eller ens ta hänsyn till. I synnerhet inte om jag skickar ut mejl på en mejllista som går ut till ett 10-tal personer i en styrelse.

Vill man inte bli störd så är det mottagarens ansvar att stänga av plinget, eller mobilen när man inte vill bli störd. Avsändaren kan ju omöjligt veta hur mottagaren vill ha det.
Och vi som bor i andra tidzoner (i mitt fall i Asien) får mejla våra amerikanska kunder på natten och våra europeiska kunder på eftermiddagen eller kvällen, om vi skall ta hänsyn till folks plingande mobiler.

Sova kan man göra när man dör ;-P
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-26, 16:09 #42
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Och vi som bor i andra tidzoner (i mitt fall i Asien) får mejla våra amerikanska kunder på natten och våra europeiska kunder på eftermiddagen eller kvällen, om vi skall ta hänsyn till folks plingande mobiler.

Sova kan man göra när man dör ;-P
Det är inte bara tidszoner att ta med i beräkningen, människor har olika arbetstider då det finns många yrken där man jobbar skift. Så avsändaren kan omöjligt ta hänsyn till när det är "lämpligt" för mottagaren att få mejlet. (Nu pratar jag ändå om seriösa mejl, inte spam).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-26, 16:41 #43
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är inte bara tidszoner att ta med i beräkningen, människor har olika arbetstider då det finns många yrken där man jobbar skift. Så avsändaren kan omöjligt ta hänsyn till när det är "lämpligt" för mottagaren att få mejlet. (Nu pratar jag ändå om seriösa mejl, inte spam).
Jag behagade bara skämta lite. Som sagts tidigare här kan man ju även "tidsinställa" mejlen.

Nu hoppar jag just denna diskussion.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-26, 17:01 #44
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
5 sidor diskussion om huruvida man bör eller inte bör skicka mail på natten! haha
Kul och intressant läsning iaf!

Hoppar också denna diskussionen nu, men med ett vänligt tips till TS: Skicka dina mail när du själv behagar!
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-26, 18:17 #45
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
En gång i tiden jobbade jag huvudsakligen eftermiddagar och kom hem en timme eller två efter midnatt. Kom i säng mellan tre och fem på morgonen och blev störd av folk som ringde vid nio när jag sov som bäst. Det finns alltså ingen tid när du garanterat inte stör.

När jag aktivt hanterade webbhotellssupport kunde jag ibland arbeta från niosnåret på morgonen till efter midnatt och svarade på mail så snabbt jag kunde. Jag bör ha skickat åtminstone ett par hundra mail efter 22 på kvällen och ingen klagade på det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017