FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har insett att jag mer eller mindre kommer behöva skaffa ett företag av något slag för att kunna fortsätta med mina projekt där ett av dem är den mest framstående inkomstkällan. Anledningen till detta är att jag har för mig att man är skyldig att starta företag efter en viss gräns på hur mycket man får tjäna. Inkomsterna för detta projekt har ökat väldigt mycket för mig på en väldigt kort tid så allting kommer väldigt fort.
Jag är under 18 år vilket bör ha en väsentlig betydelse i det hela. Har inte jag rätt till en lägre skattesats än i normala fall eftersom att jag räknas som "ungdom" och hur ligger det till med alternativet "UF-företag"? Jag har läst lite om UF-företag och jag tycker att det känns ganska otydligt vad det egentligen är och vad det innebär. Denna månad har jag hittills tjänat cirka 12 500 från mitt projekt så det är ingen jätteinkomst men för mig som ungdom så är det helt klart värt att jobba vidare på och jämfört med många andra i min ålder som lever på studiebidraget (i bästa fall) så är jag väldigt nöjd och det är om inte annat en bra början. UF-företag känns på något sätt begränsat, det känns som att det inte är anpassat för alla utan för de som inte har en produkt/tjänst som verkligen fungerar & utan för dem som utför lite småjobb då och då åt folk. Jag tror mycket starkt på mitt nuvarande projekt och tror absolut att intäkterna går att öka ytterliggare med lite mer arbete. Jag har hört att ett företag är jättejobbigt och krångligt att bedriva på grund av allt pappersarbete som tillkommer. Och det är alltså vuxna personer som tycker det är krångligt. Nyligen sa en person något i stil med "Du kommer få sitta med lika mycket pappersarbete med dina 12 500 i månaden som de med 90 000". Det får mig att oroa mig mest. Jag tror inte jag kommer klara det på egen hand och mina föräldrar är inte heller så insatta eftersom de inte driver ett eget företag. Så nu några frågor: 1. Bör jag skapa ett företag? I så fall ett UF-företag eller en vanlig enskild firma? 2. Har jag som minderårig rätt till lägre skattesats eller berör det inte de som driver företag av något slag? 3. Är det bara dumt och onödigt med mina (nu) cirka 12 500 kronor i månaden? Tacksam för tips, råd och tankar. Senast redigerad av Dakota den 2013-01-27 klockan 23:57 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att anlita en redovisnings-byrå kanske kostar 10k per år, inklusive din deklaration. Det är bara att satsa på det från början... Då kan du satsa på det viktigaste istället för det som tar energi.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Roligt att det går så bra för dig. Pengarna du nämner är ju inte alls struntsummor utan ganska mycket, framförallt i din ålder. Om jag vore dig skulle jag starta en Enskild firma istället för att dalta med ett UF. Om du går in på verksamt . se så hittar du riktigt bra information om hur du kommer igång, sen kan du ansöka om F-Skatt där på en gång. Tips är även att skaffa eget bankkonto och betalkort till firman där du gör alla köp. Att skilja på din privata ekonomi och företagets kommer spara dig massvis med tid och krångel. Ett bra paket att kolla in är Handelsbankens Enskilda Firma paket. Då får du ett företagskonto, VISA betalkort, samt Bankgrio kopplat till kontot. Tror det kostar runt 500-600 kr per år. Har du någon annan stor bank så är jag säker på att de har liknande paketlösningar. Det pappersarbete som folk snackar om är ju bokföringen. Men det behöver inte alls vara krångligt och ska du starta firma tyckar jag du ska lära dig att sköta detta själv till en början. Du får då en bra bild över hur firman går, hur pengarna flödar osv. Väldigt bra kunskap att ha även privat. Nu vet jag inte hur dina intäkter kommer in. Är du affiliate eller så? Har du bara en typ av intäkt samt några få utgifter (webbhotell, domäner etc) så blir ju bokföringen väldigt enkel. Det räcker med att du lär dig bokföra dessa en gång så kan du det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag läste idag en artikel som hanlr just om ett liknande fall. värt att läsa, Linkar här om det är ok med forumets regler.
Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
UF-Företag finns inte i verkliugheten, det är bara ett projekt som svenskt näringsliv arrangerar i samarebet med skolorna.
Någr av de associationsformer man kan använda för att bedriva en verksamhet med är: - Enskild firma - Kommanditbolag - Handelsbolag - Aktiebolag - Ekonomisk förening - Europabolag De som jag personligen tror skulle passa trådskaparen är nog Aktiebolag, med en så stor intäkt så lär det inte vara några problem att ha 50000 kr i Aktiekapital vid start av bolaget och eftersom han är minderårig kan han äga aktierna men anställa en av sina föräldrar som VD och ha dem båda i styrelsen tills han fyller 18 år och kan t aöver VD-jobbet själv. Aktiebolag är inte ett dugg krångligare än enskild firma att bokföra eller de andra bolagsformerna. Tvärtom är det mesta enklare och tydligare. Man har en viktig fördel med Aktiebolag som man inte har med enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag och det är ansvarsfriheten om bolaget går i konkurs. Har man bara skött bolagets redovisning och upprättar kontrollbalansräkning när aktikapitalet är förbrukat till hälften så riskerar man aldrig sin privatekonomi utan bolaget stoppar "smällen". Sen har man alltid möjligheten att starta ett nytt bolag med de lärdomar man dragit. Det är enklare och tydligare att "buffra" pengar i Aktiebolag och beskattningen är 22% av vinsten. I enskild firma är marginalskatten uppåt 55% av alla vinster om man kommer upp i den högre brutgränsen för statlig inkomstskatt. tar man ut lön ur bolaget får man betala inkomstskatt som vanligt. Fördelen med Aktiebolag är att de pengar som du inte tar ut som lön ligger kvar i bolaget och då räknas det inte bort från ditt studiebidrag om du har det. Men du kan ta ut pengarna som läön elelr aktieutdelning senare när du gått färdigt din utbildning. För ungdomar dvs de som är under 26 år så är egenavgifterna/arbetsgivaravgifterna reducerade. Det är sant att bokföringen för ett bolag med 12500 kr i månadsintäkter är lika omfattande som ett med 90000 kr i månadsintäkt. Men det är inte särskilt mycket om man har adsense-intäkter eller intäkter från affiliate-program. Jag vill dock avråda från att någonsin göra affärer med telefonsäljare, de kör nästan alltid med bluffmetoder enligt min erfarenhet. De ljuger friskt och vill få en att köpa direkt, det ska man ALDRIG göra. Be säljaren skicka en skriftlig offert så du kan tänka över erbjudandet och sen återkommer du om det är intressant, men säg åt dem att de inte ska återkomma själva. Vissa säger då att det är omöjligt att ge dig en skriftlig offert och att du måste bestämma dig NU, annars faller erbjudandet! Då tackar du nej direkt, för då är det oseriöst! Det har ingen som helst betydelse vilket bolag det är de hävdar de ringer från tacka nej direkt. Sannolikt jobbar säljaren på provision och vill bara få ett sälj, de skiter fullkomligt i om du behöver det de säljer eller inte. Som företagare får man såna säljare i telefon varje dag, ofta fler samtal om dagen. Det enda knep som funkar med dem är att säga att man inte har några pengar att betala med, säger man inte det så återkommer de hela tiden. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-28 klockan 10:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Grymma svar! Tack
![]() Jag har aldrig tänkt tanken på ett AB då det låter så overkligt för mig men det där med 22% skatt lät ju helt underbart. Kanske man ska spara det och fixa AB sen. Det har man väl även nytta av som vuxen & senare i livet. Om jag senare skulle vilja göra något annat så kan jag väl sadla om AB till att även innefatta det projektet? Och om jag ligger inaktiv med mitt bolag en period, tas det då bort eller finns det kvar och jag kan använda det nåt år senare? När det gäller intäkterna så kommer det från att medlemmarna uppgraderar sina konton. Blir det då krångligt då varje uppgradering väl räknas som om de köpt en produkt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
AB är det naturliga valet att driva företag som. Det är inte ett dugg svårt tycker jag. Jag tycker det är krångligar emed firma och HB/KB för där ska man blanda in sin privata skattesituation.
Bokföringsmässigt så bokför varje medlemsinbetalning för sig, när du väl gjort en rätt så är de andra exakt liakdana och du kan lägga upp en konteringsmall så går det blixtsnabbt att bokaföra. Ett AB kan man inte "ta bort" det finns bara tre sätt att avsluta ett AB, konkurs, likvidation eller Merger (sammanslagning med annat bolag), inget av detta sker med automatik utan det måste till endera ditt eller myndighets aktiva beslut. Bolagen är inte "vilande" på annat sätt än att du inte bedriver någon verksamhet, men du måste varje år lämna in årsredovisning, årsbokslut eller förenklat årsbokslut numera använder man normalt K2-reglerna men kan använda de förenklade K1-reglerna. K3 är för större företag och K4 för börsnoterade företag. Men det normala är K2-reglerna för de flesta företag. Köp böckerna "Aktiebolag" respektive "Bokföring" från Björn Lundén Information AB (http://www.blinfo.se ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tilläggsfråga: Brukar man spara pengarna i aktiebolaget As-is och skatta allt man tjänat hela året på slutet eller skattar man varje månad och betalar in? Senast redigerad av Dakota den 2013-01-30 klockan 23:55 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag förstår inte vad du menar med "slutliga bokföringen"? Du ska redovisa med bruttoredovisningsprincipen, så du ska inte göra egna "beräkningar" eller summeringar, utan du ska knacka in de råa siffrorna i bokföringen, så den som gör revisionen ska kunna se exakt vad du gjort i bokföringen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||