Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Försvunnet brev

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-26, 12:28 #1
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Standard Försvunnet brev

Vet att frågan varit uppe innan men kan inte hitta det.

Vi som företag har en kund som hävdar att han/hon inte mottagit vår leverans som skickats som brev genom posten. I normalfallet så skickar vi direkt en ny produkt men har i detta fall stark anledning att tro att kunden talar osanning.

Kunden har direkt krävt utan någon dialog med oss att vi ska återbetala summan eller skicka en ny produkt annars så görs en polisanmälan.

I våra köpvillkor har vi klargjort tydligt att produkter skickas med posten som vanligt brev och vi inte tar något ansvar för postens hantering. Här står också att vi kan erbjuda andra leveransmetoder ifall kunden önskar garanti att produkten kommer fram.

Hur ska vi ställa oss till kundens begäran? Vem är ansvarig för produkten efter den är inlämnad till posten? Räcker vår friskrivning i köpvillkoren eller finns det något i distans- och konsumentköplagen som ger kunden rätt ändå?

Vi vill inte vara tillmötesgående med kunden på något sätt.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 13:05 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Från konsumentköplagen:
"Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning."
https://lagen.nu/1990:932#P6S1

Du bär risken för varan tills den är framme hos kunden. Det går inte att avtala bort.

Senast redigerad av emilv den 2011-04-26 klockan 13:13
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 13:29 #3
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Skicka en ny sändning spårbart och ta förlusten.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 14:09 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Går inte riktigt att skicka en ny produkt i detta fallet då det är sista av en utgående vara. Annars brukar vi så klart skicka nytt. I detta fallet vill vi heller inte göra det då kunden helt saknar tidigare historik och agerar direkt otrevligt med hot om polisanmälan utan att ha fört någon dialog med oss.

Vidare har vi nu upptäckt att kunden angivit fel leveransadress, kan det fortfarande anses vara vårt ansvar om kunden har uppgivit fel uppgifter så att försändelsen har hamnat hos någon annan?

Senast redigerad av Danski den 2011-04-26 klockan 14:19
Oläst 2011-04-26, 15:16 #5
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Köparen har rätt att kräva att du fullföljer köpet om det inte föreligger hinder för dig som väger tyngre än köparens behov av varan. Dessutom har köparen rätt till skadestånd.
https://lagen.nu/1990:932#P12S1

Beror felet på att han uppgett fel adress blir det ju däremot en helt annan historia. Kan du visa att varan levererats till den adress som uppgetts så är det ju ingen tvekan om att felet är på hans sida. Kanske kan du kontakta dem som bor på mottagaradressen? Jag är ingen jurist så jag vet inte vem det är som ska bevisa att varan kommit fram till leveransadressen, men nog verkar det vettigt att anta att det är säljarens ansvar?

Vill du bråka med kunden så se till att leverera enbart till den först uppgivna adressen. Gå inte med på att ändra till någon annan leveransadress.
Oläst 2011-04-28, 00:07 #6
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Brev försvinner hela tiden och kunder blir bara otrevligare och otrevligare... Börja skicka allt spårbart och ta ut extra kostnaden av kunden. Finns inga andra alternativ.
Angående den här kunden, ge den pengarna tillbaka och ta förlusten. När den väl har fått varan (om den nu inte redan fått den) kommer den gnälla på kvalitén eller nått och kräva dig på pengarna tillbaka ändå. Kom ihåg att blockera kunden så den aldrig kan köpa av dig igen också.

Lite ot: Jag har märkt att de kunder som beter sig på det här viset så gott som alltid beställer väldigt lite, har ni det med? Det känns lite som att de gärna lägger en hundring på att få något att gnälla om. För ett tag sen höjde jag minimiordern ganska mycket och sen dess har jag bara haft trevliga kunder.
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 01:43 #7
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Du är ansvarig att brevet kommer fram. Det kanske ringer lite varningsklockor att kunden har beställt den sista av en vara och är snabb med att hota om polisanmälan. Då kan det vara så att kunden vill ha pengarna tillbaka och inte en till uppsättning av varan och därför har beställt den sista av någonting. Att hota om polisanmälan kanske görs för att skrämma dig till att snabbt agera som kunden/bedragaren vill. I vilken ort bor kunden?
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 09:27 #8
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar

Reg.datum: Nov 2004
trist, tråkigt nog är det människor som tyvärr har satt detta i system. Jäkligt arg över att det finns sååå många sidor där konsumenten kan skriva av sig och gnälla men ingen sida där vi kan svartlista konsumenter. Tycker det är högsta tid att någon tar tag i detta och skapar en svartlista för konsumenter där vi stänger av konsumenten efter att t.ex. två handlare rapporterat om detta. På så sätt borde vi kunna få en balans i det hela, ett tips även är ett API som gör att vi checka av och neka skumma kunder.

- Jag har haft kunder som påstår att dom ej fått varor, proffs på att gnälla och hota med att dom går in och skriver 1 av 10 och hur dom känner sig lurade.

Dom få ggr ett brev gått till fel adress så har PTS returnerat det till oss. Jag har efter 4 år i branschen aldrig varit med att brev försvunnit åt andra hållet. Och då kan jag säga att vi får in ca 300-400 brev per månad.

Inget om din kund utan mer något som jag är jävligt trött på. Sorry om jag lånar din tråd för hårt.
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-30, 12:26 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Tack för alla svar, ni får gärna kapa tråden för att få ut era egna aggressioner mot kunder som agerar konstigt och ibland direkt bedrägligt =)

Vårt ärende, efter många mail fram och tillbaks, har nu enligt kunden lämnats till polis. Kunden skriver till oss om allt möjligt men fortsätter inte besvara våra frågor om leveransadressen. Detta trots att vi från början har klargjort att vi återbetalar om han/hon kan bekräfta att den ändå stämmer (fel trappuppgång enligt skatteverket, folk i den felaktiga trappuppgången har liknande namn). Istället för att besvara vår fråga har kund enligt egen utsago spenderat många timmar på att kontakta varenda svensk myndighet, sin hyresvärd(?) och faster(?).

Vi anser att vårt ansvar slutar när försändelsen ligger i den av kunden angivna brevlådan och kommer inte göra något för än kunden besvarar vår enkla fråga om adressen stämmer.
Allt annat vore direkt konstigt då det skulle göra det lagligt att beställa tusentals produkter till fel leveransadress och kräva tillbaks pengarna. Kan en återförsäljare krävas att magiskt ändra leveransadress utan kunds inblandning? Samtidigt kan vi inte se att vi kunnat agera på något sätt då kund inte vill besvara nödvändiga frågor för oss att kunna åtgärda något. Vi ser gärna att detta går till domstol för att få en rättspraxis, kan inte hitta något i mina snabba efterforskningar.

Den roliga biten i allt är att hade kunden agerat på ett schysst sätt från början, erkänt sitt misstag så hade vi återbetalat samma dag utan att vara paragrafryttare =)

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Vill du bråka med kunden så se till att leverera enbart till den först uppgivna adressen. Gå inte med på att ändra till någon annan leveransadress.
En eventuell återbetalning görs alltid med bankgirolapp och kommer skickas till den först angivna adressen om kund hävdar att den är rätt till sist.

Citat:
Ursprungligen postat av najjie
Lite ot: Jag har märkt att de kunder som beter sig på det här viset så gott som alltid beställer väldigt lite, har ni det med? Det känns lite som att de gärna lägger en hundring på att få något att gnälla om. För ett tag sen höjde jag minimiordern ganska mycket och sen dess har jag bara haft trevliga kunder.
Gäller ej den nuvarande tvisten. Där emot har jag tidigare sett ett liknande mönster. Ofta mindre summor och kunden börjar inte klaga för än ett kort tag innan löning eller för företag, innan skatteinbetalningar.
Dessa kunder är alltid de mest aggressiva, troligen en bieffekt av den stress de upplever av att ha akuta skulder och inga pengar. Paradoxalt har jag flera gånger hört hot om polisanmälan i samma mening med hot om våld och förtal mot personer bakom företaget.

Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle
I vilken ort bor kunden?
Vill inte outa kunden på något sätt, kan därför bara säga att det en mindre ort. Inte Malmö som vanligt alltså =)

Citat:
Ursprungligen postat av se7en
trist, tråkigt nog är det människor som tyvärr har satt detta i system. Jäkligt arg...
Det är väldigt sällan vi ser några försvunna brev på nått av hållen heller trots ett bra flöde post under många år.
Gällande ett register eller kommentera privatpersoner så är det omöjligt för oss företagare, vi får inte föra några såna register eller skriva något publikt som kan hänföras till person enligt PUL. Gott syfte men gör det svårt för många företag att undvika onödiga penningsförluster.
Oläst 2011-04-30, 13:00 #10
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Gällande ett register eller kommentera privatpersoner så är det omöjligt för oss företagare, vi får inte föra några såna register eller skriva något publikt som kan hänföras till person enligt PUL. Gott syfte men gör det svårt för många företag att undvika onödiga penningsförluster.
Det är väl brottsuppgifter och irrelevanta uppgifter som inte är tillåtna att registrera? Internt på företaget kan ni såklart notera pågående ärenden eller att ni fått skicka om paket till en kund.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017