Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad tar du som webbutvecklare betalt i timmen?

Visa resultat för omröstning: Vad tar du som webbutvecklare betalt i timmen?
Under 100 kronor 0 0%
101-150 kronor 4 4.76%
151-200 kronor 1 1.19%
201-300 kronor 8 9.52%
301-400 kronor 9 10.71%
401-500 kronor 14 16.67%
501-600 kronor 9 10.71%
601-800 kronor 22 26.19%
801-1000 kronor 8 9.52%
över 1000 kronor 9 10.71%
Antal röster: 84. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-05, 11:50 #31
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

150 000 inkluderar en massa saker som man normalt har som kostnader som exempelvis:

- Datorer
- Programvaror
- Skrivare
- Tidningar/facklitteratur
- Egen kompetensutveckling
- Seminarier
- Representation
- Marknadsföring
- Reklamtrycksaker
- Reklamartiklar
- Bokföringskostnader egna + redovisningsbyrå om man har sån
- Revisor
- Resekostnader (tågbiljetter, flyg, inkl milersättning för egen bil)
- Kontorskostnader
- Andra möteskostnader (hyra lokal, AV-utrustning m.m...)
- Kontorsmaterial (papper, pennor m.m.)
- Försäljningskostnader
- Anlitande av konsulter för egen del
.
.
.

Sen ska man i sin kalkyl räkna med att de siffror man har där motsvarar en nivå som man kan hålla så man aldrig i verkligheten hamnar under den budgeterade kalkylen för då får man problem. Räknar man med för höga kostnader i kalkyle så bluir det ett överskott och det är bra!

När man räknar fram sin kalkyl så ska man räkna seriöst, dvs om man kan inte räkna med att "kontor behöver jag inte" för det gör man så småningom när företaget växer, och kalkylen ska hålla även då.

Det är inte självklart att kunden ska ha hela den besparing man gör om man lyckas hålla nere sina omkostnader jämfört med vad konkurenterna har för kostnader.

Det är INTE bara storföretag som har dessa fasta kostnader, jobbar man seriöst så kommer kostnaderna som ett brev på posten. Men det är inte ett problem eftersom det även kommer intäkter som täcker dessa. Men det viktiga är att man har dem med i sin kalkyl.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 11:53 #32

Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems Visa inlägg
Jag förmodade att det gällde egenföretagare. Man har väl inte 150000 fasta kostnader om man jobbar åt ett större bolag?

Och Enligt Conny skall man som nyutexaminerad ta nästan 800kr timmen. Det var om man saknade både utbildning och erfarenhet som drygt 600 kr var rimligt. Jag ville bara poängtera att man nog är lite optimistisk om man saknar utbildning och erfarenhet men har fasta utgifter på 150000 och dessutom vill plocka ut 20000/mån samt ha en viss vinst. Jag skulle i.a.f. gapskratta om någon i den positionen skulle komma med sådana krav.
Det är de marknadsmässiga prisnivåerna som finns inom IT-branchen för utveckling. Om du anlitar en städare eller lastbilschaufför så är det andra nivåer som gäller. För de har en annan kostnadsstruktur och en annan marknad att jobba på.

Sen är det givetvis så att det är beroende p åvilken kund du har som kosnult, småföretag med liten erfarenhet har i sina egna kalkyler räknat fel (ej tagit hänsyn till verkliga kostnader) och håller därför många gånger en felaktig (ej lönsam) prisnivå som de måste justera i takt med mer erfarenhet och att företaget växer.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-05 klockan 11:56
Oläst 2010-12-05, 12:04 #33

Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
arbetsgivaravgifterna är inte på 50%...
men jag har missat semesterersättning.. som inte den är på 20% heller dock.

eller har jag missat något?
Arbetsgivaravgifter är bara en del av lönebikostnaderna, du har även ansvaret för att sätta av pengar för din egen pensionering. Man kan se en sammanställning på vad som är en normal lönebiskostnad i FAR-kalendern (ges ut av Föreningen Auktoriserade Revisorer och kan beställas, mycket intressant läsning), det kan variera någon procentenhet hit eller dit beroende på kollektivavtalsområde men påslaget brukar hamna på minst 49% och kan variera upp till ca 65-67% för forkarkalkyler på universiteten, chefer brukar ha liknande påslag.

Jag räknar i mina kalkyler med att man ska ha marknadsmässig ersättning, pensioner och andra ersättningar.

12,2 är inkl semesterersättningen och det gäller då vid 25 dagars semester, har man fler dagar så blir det ett högre värde'n 12,2.
Oläst 2010-12-05, 12:26 #34

Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
Heltid är mer än 100 timmar per månad...
Och egenföretagare jobbar med sitt egna timantal :P.

vad är gånger 1.5 och gånger 12.2?

20,000+arbetsgivaravgifter / 150 timmar * 12 månader = 316800 kronor.
Eller har jag missat något?
Detta är självklart FÖRE de kostnader man kan anse att företaget bör betala.
Som vi sagt innan.. lite telefoni, bredband och frimärken :P osv.
Vilket inte blir många kronor om man inte har dyrare kontor (vilket fortfarande inte alltid behöver uppgå i stora timpengar.)
Du måste skilja på kalkylerad "arbetstid" och "debiterbar tid"

Arbetstid:
Det finns 52 veckor per år 260 dagar 2080 timmar
2 veckor är röda dagar då återstån 50, 250 dagar, 2000 timmar
5 veckor är lagstadgad semester då återstår 45, 225 dagar, 1800 timmar
Många har mer semester ju äldre man blir
1 vecka mer semester när man bli 30, 40, 50 resp 60 år.
så för en 40 åring är det bara 43 veckor jobb om året eller 215 arbetsdagar, 1720 timmar.

Givetvis är detta generellt och det förekomme rvariationer mellan olika brancher/avtalsområden.

Det är många brancher där man bara har de lagstadgade 25 semesterdagarna, det är oftast de jag refererar till i mina kalkyler. Generellt brukar man även använda 44 veckor, 220 dagar, 1760 timmar som årsarbetstid.

Många brancher räknar med att man har ca 60-65% beläggning som ett genomsnitt, det skulle innebära 1056-1144 timmar per år eller ca 150 dagar per år som debiterbar tid.

Debiterbar tid mot kund
Av den totala arbetstiden så försvinner mycket till internt arbete med administration, bokföring, marknadsföring, nätverksbyggande, offertarbete, försäljning, egen utbildning m.m

Vanligt är att man i konsultsvängen räknar med att man kan debitera max ca 1200 timmar per år gentemot kunder, som ett snitt mellan goda och dåliga år. För konsulter som kräver högre kompetnser typ managementkonsultr räknar man med 800 timmar eller i bland 600 timmar per år i debiterbar tid och timarvodet blir därmed högre, men de latar sig inte mer för det.

Det finns även tid som varklen går till interna elelr externt arbete och som inte kan debiteras, det är s.k. slacktid eller tidspillan på svenska, det är när man inte har uppdrag och man inte har några andra arbetsuppgifter man kan utföra just då.

Det finns konsultbolag jag känner till som har räknat med 1600 timmar men då har man tagit bort den egenutvckling som konsulten normalt brukar ha och de konsulterna blir snart oanvädbara eftersom de aldrig får tid att utvecklas och hänga med i branchen. Jobbet blir tråkigt då man endast avkrävs maximal debiteringsgrad, skittråkigt jobb, hög personalomsättning.

Fritid
Nu kanske du tänker så här, men personlig utveckling i yrket får man sköta på fritiden och bokföringen gör jag på kvällarna (dvs min fritid). Men då begår man en tankevurpa, man kan definitionsmässigt aldrig arbeta på sin fritid, när man jobbar så är det arbetstid oavsett vilken tid på dygnet det är eller vilken dag i veckan.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-05 klockan 14:41
Oläst 2010-12-05, 12:40 #35
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Oj,

Huvudrakning ar jag tydligen ocksa inkompetent pa. 200 SEK i timmen (inkl 7% moms) ligger narmare sanningen.
Är det mot kunder i Thailand?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 12:49 #36
Supermoderator

Supermoderator

En genomsnittlig månad har cirka 20 arbetsdagar med helgdagar och liknande borträknat.
Semester etc innebär att du har cirka 10,5 månad arbetstid per år eller 210 arbetsdagar á 8 timmar. Det är 1680 timmar.
Men du behöver räkna in tid för komepetensutveckling och liknande också.
Oläst 2010-12-05, 15:59 #37
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Tack för svaren Conny!
Jag tycker fortfarande att 150.000 per anställd är mycket men i vissa fal kan det säkert vara motiverbart. Det kanske kan gälla när man jobbar emot väldigt stora kunder som också betalar väldigt bra, men jag kan inte riktigt motivera det för en mindre webbyrå.
Ser man det som ett maxtak och att det man sparar in under det blir vinst så kanske det kan vara rimligt att att budgetera med.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
12,2 är inkl semesterersättningen och det gäller då vid 25 dagars semester, har man fler dagar så blir det ett högre värde'n 12,2.
Hur får du fram siffran 12,2?
Vad blir siffran vid annan semesterlängd?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 05:11 #38
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej jonny,

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Är det mot kunder i Thailand?
Ja, mestadels.

Men som sagt är det en liten del av firmans inkomster. Huvuddelen kommer från turistrelaterade tjänster som uthyrning av villor, hotellbokning, turbokning etc samt reklam på webbplatser.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 06:24 #39
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej jonny,

Ja, mestadels.

Men som sagt är det en liten del av firmans inkomster. Huvuddelen kommer från turistrelaterade tjänster som uthyrning av villor, hotellbokning, turbokning etc samt reklam på webbplatser.
Ok. Baserat på vad jag sett i feedback tycker jag du borde överväga att fördubbla dina priser.
Oläst 2010-12-06, 08:13 #40
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

jonny,

Det var mycket snällt sagt! Det finns många fördelar med att bo och arbeta på en ö i Thailand, men det finns även en del nackdelar.

En av nackdelarna är att det är svårt att hitta kunder som vill betala för sig här. Nämner man att en webbsida kommer att kosta uppemot 10,000 kronor (40-50,000 baht) så svarar en majoritet inte ens. Det gäller inte minst utlänningarna (dvs såna som mig) som bor i Thailand.

Att vissa av dessa byggt en lyxvilla för fem miljoner spänn verkar inte spela någon roll. Sådant kan kosta, men inte en webbsida, logga, fotografering eller sökmotorsoptimering. Sådant verkar många tro att man kan betala med en restaurangmiddag etc.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017