FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det betyder inte att man ska göra det eller något. Ville bara nämna det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om du går och läser i "Psykologi och psykiatri" så är det nog minst 2-3 "nu jag tar livet av mig" trådar varje dag och det är väl klart att de som sitter i det forumet ofta inte tar dessa personer på så stort allvar? I de flesta trådar jag har läst så är det oftast en trevlig ton och man försöker hjälpa personen, men från gång till gång så dyker det upp lite mindre smarta kommenterar såklart. Precis som vårt samhälle inte är perfekt så lär knappast ett forum på internet vara det? Sedan har jag väldigt svårt att tro att denna kille skulle avstå från att ta självmord för att några personer på Flashback vid tillfället "hejade" på honom. Det hela verkade ganska välplanerat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jo jag vet. Blev förundrad över hur väl han "skötte" sig utåt med tanke på användandet av smileys osv. Tragiskt i alla fall och jag tycker fruktansvärt synd om familjen vars sons död helt plötsligt är något flera (potentiella) miljoner kan ta del av.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller väl inte med om att man skall stänga webbplatser som flashback. Och många som hetsade mår nog jävligt dåligt, en del försöker hålla en tuff attityd. Jag tro nog enklare att samla allt "shit" i ett forum än att sprida ut det på tusentals små forum.
Som någon skrev så är flashback som ett minartyr samhälle, många yngre människor dras till webbplastsen i lockelse av det ocensurade innehållet och den ibland "hårda" tonen, ingenstans i samhället kan rasism förekomma så öppet som på flashback. Sedan är var många som försökte hjälpa, tack vare att killen la ut sin IP adress, så kunde man larma polisen, dock gick inte killens liv att rädda. Så man skall nog se flashback som en stor folksamling, där en del beter sej som svin och andra inte. Det mindre angenäma, är väl det skämt trådar som uppkom. Där man gjorde kommentarer på bilderna och en del försök till skämt. Alla de "katastrofer" jag har upplevt i vuxen ålder Palme mordet, Estonia, 11 Sep, Tasuminen katastrofen 2004 osv, har det alltid kommit skämt. Kan dock vara svårt att skämta om Estonia och Tasuminen katastrofen. Från 11 Sep och framåt så har dessa händelse varit aktiva kommentarade på nätet. Men det är ett sätt för folk att bearbeta svåra händelse, att skämta om det. Det intressanta är att varken SVD eller DN har skrivit en rad om det, men både expressen och Aftonbladet. Expressen tom outade forumets namn ( Vilket gjorde att de gick väldigt segt ett tag på Flashback ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Stänga flashback blir bara att man sprider ut problemet. Fördelen med flashback är att man vet att de finns lite udda saker där, då kan även vettig folk vara där och hjälpa till.
Stänger du flashback, så flyttas de bara till IRC:en och andra forum, du utrotar inte problemet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Håller med klein. Tycker inte flashback ska läggas ner.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Bara tragiskt!
Har inget mer att säga.
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Rest in peace.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag måste hålla med tidigare person om att ha teorier om att sociala medier kan ha väldigt stort inflytande på personer som till slut gör såhär.
Jag menar, när man gick i skolan hörde man hela tiden om trakasserier och mobbning - men i modern tappning. Det var aldrig någon som gick på offren personligen utan de ringer då istället och letar upp dem på t.ex. facebook osv. Och nu flashback i detta fall... Hade inte nätverk som Facebook, lunarstorm (ls8), skunk osv. funnits där verkligen alla är - tror jag världen hade sett lite finare ut, och varit lättare att hanskas med. Själv har jag aldrig ens tänkt på att bli medlem på något socialt medie annat än inriktade forum. Inte för att jag är rädd för påhopp inte, utan för att det är på tok för mainstream. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Från omkring 50 döda till 25 döda. (per 100000 invånare) Så jag tror nog att de sociala medierna har hjälpt fler än de har stjälpt... Jag tror även att ni som söker svaret i varför dessa personer gör detta är lite förvirrade själva då detta liknar mycket videovåldsdebatten (T.ex Columbine) där man istället för att ta tag i de riktiga problemet som fick denna kille att ta livet av sig, försöker hitta något enklare fenomen att beskylla allt på. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|