FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Citat:
Visst kan lagstiftning ha en viss effekt, men dels kommer det vara i direkt kollisionskurs med yttrandefriheten, dels kommer förmodligen nya juridiska kryphål uppfinnas och efterforskas. Jag håller med om att det är "sinnesjukt" och skrämmande med vissa avarter på nätet, men jag tror inte dessa kanaler och yttringar kan hejdas annat än temporärt. På gott och ont (i detta fallet enbart ont). Ps. Däremot håller jag med om att många på nätet agerar annorlunda än "i verkliga livet", dessvärre ofta mer negativt dvs aggressivt. Anledningen är väl att de kommer undan med det.
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Medlem
|
Allt man själv kan göra är att reflektera. Det går inte att få ordning på internet, det är allt för stor och som sagt allt för många olika lagar och regler världen över. Se bara på hur det blir i dessa tider då fildelning är ett "problem", vilket det igentligen inte är utan det är bara en maktkamp. Hade samma sak nu försökts med yttrandefrihet, hade vi inte vågat använda internet längre.
Jag skyller inte på sociala medier i mitt tidigare inlägg, utan vet av en förälder (som är lärare) att sociala medier är ett stort problem i skolor. Men givetvis är det bara en sida man tittar på då. Ta t.ex. facebook, där sprids bilder hej vilt och det skrivs kommentarer och folk taggar (heter det så?) andra. Jag vet att det finns ett 20-tal bilder på mig där i alla fall genom polare som berättar, dessa har jag bett att få borttagna - även fast att de inte skulle kunna skada mig på något vis. Det jag syftar på är att det är på tok för lätt för individer att bli påhoppade. Därav är den typen av tjänster ett stort misstag. Nu pratar jag generellt och inte specefikt för killen som denna tråd handlar om. Vet inte om någon har koll på varför han igentligen gjorde det, men enligt en kille som kände honom på FB var han utsatt i verkliga livet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett tips är lyssna på det här programmet från SR, där tar upp ämnet och diskutera vad man skall göra om stötter på det. Det tog faktiskt 2 timmar från första inlägget till handling. Risken för copycat finns så. Om folk hade larmat i tid, så man kanske hindra självmordet.
http://sverigesradio.se/api/radio/ra...a&metafile=asx |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu är jag trött så det har kanske nämnts i den här tråden. Men har för mig att jag läste i Flashback-tråden att killen skrivit på Facebook att han skulle ta livet av sig, men inte hade något rep, och någon svarar då att han kan använda sig av en nätverkskabel. Vilket han enligt uppgift ska ha gjort. Varför skuldbelägger "alla" då Flashback? Hans eventuella kompisar och bekanta på Facebook kunde ju gjort något...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilka skuldlägger flashback?
Som jag ser det är det bara ren fakta att några i den tråden uppförde sig jävligt illa, inget påhopp mot FB, utan mot ett par användare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Och vem tar en sån status på allvar? Jag hade också gillat om jag såg nån som satte den statusen... Förstår ärligt talat inte varför alla gör sån stor deal av saken. Det var roligt att se under tiden, nu tycker jag det borde falla i glömska bara.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |