Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Det bisarra med internet.Kille som tog livet av sej live.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-12, 10:02 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Stänga flashback blir bara att man sprider ut problemet. Fördelen med flashback är att man vet att de finns lite udda saker där, då kan även vettig folk vara där och hjälpa till.

Stänger du flashback, så flyttas de bara till IRC:en och andra forum, du utrotar inte problemet.
Det ger en betydligt mindre spridning av eländet vilket är a och o, det som tolereras på Flashback skulle aldrig tolereras bland normala människor eller i verkliga livet för den delen. Det har länge behövts en rejäl uppstädning av internet.
Oläst 2010-10-12, 10:23 #32
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det har länge behövts en rejäl uppstädning av internet.
Frågan är om en sådan ens är möjlig. Olika länder har olika lagar och hur skall man kunna hindra att folk skriver och agerar motsvarande på öppna internetforum?!

Visst kan lagstiftning ha en viss effekt, men dels kommer det vara i direkt kollisionskurs med yttrandefriheten, dels kommer förmodligen nya juridiska kryphål uppfinnas och efterforskas.

Jag håller med om att det är "sinnesjukt" och skrämmande med vissa avarter på nätet, men jag tror inte dessa kanaler och yttringar kan hejdas annat än temporärt. På gott och ont (i detta fallet enbart ont).

Ps. Däremot håller jag med om att många på nätet agerar annorlunda än "i verkliga livet", dessvärre ofta mer negativt dvs aggressivt. Anledningen är väl att de kommer undan med det.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 11:20 #33
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Medlem

Allt man själv kan göra är att reflektera. Det går inte att få ordning på internet, det är allt för stor och som sagt allt för många olika lagar och regler världen över. Se bara på hur det blir i dessa tider då fildelning är ett "problem", vilket det igentligen inte är utan det är bara en maktkamp. Hade samma sak nu försökts med yttrandefrihet, hade vi inte vågat använda internet längre.

Jag skyller inte på sociala medier i mitt tidigare inlägg, utan vet av en förälder (som är lärare) att sociala medier är ett stort problem i skolor. Men givetvis är det bara en sida man tittar på då. Ta t.ex. facebook, där sprids bilder hej vilt och det skrivs kommentarer och folk taggar (heter det så?) andra. Jag vet att det finns ett 20-tal bilder på mig där i alla fall genom polare som berättar, dessa har jag bett att få borttagna - även fast att de inte skulle kunna skada mig på något vis.

Det jag syftar på är att det är på tok för lätt för individer att bli påhoppade. Därav är den typen av tjänster ett stort misstag. Nu pratar jag generellt och inte specefikt för killen som denna tråd handlar om. Vet inte om någon har koll på varför han igentligen gjorde det, men enligt en kille som kände honom på FB var han utsatt i verkliga livet.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 17:40 #34
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Ett tips är lyssna på det här programmet från SR, där tar upp ämnet och diskutera vad man skall göra om stötter på det. Det tog faktiskt 2 timmar från första inlägget till handling. Risken för copycat finns så. Om folk hade larmat i tid, så man kanske hindra självmordet.

http://sverigesradio.se/api/radio/ra...a&metafile=asx
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 18:22 #35
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar

Reg.datum: Apr 2007
Nu är jag trött så det har kanske nämnts i den här tråden. Men har för mig att jag läste i Flashback-tråden att killen skrivit på Facebook att han skulle ta livet av sig, men inte hade något rep, och någon svarar då att han kan använda sig av en nätverkskabel. Vilket han enligt uppgift ska ha gjort. Varför skuldbelägger "alla" då Flashback? Hans eventuella kompisar och bekanta på Facebook kunde ju gjort något...
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 18:34 #36
Medlem

Medlem

Vilka skuldlägger flashback?

Som jag ser det är det bara ren fakta att några i den tråden uppförde sig jävligt illa, inget påhopp mot FB, utan mot ett par användare.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 18:38 #37
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Frågan är om en sådan ens är möjlig. Olika länder har olika lagar och hur skall man kunna hindra att folk skriver och agerar motsvarande på öppna internetforum?!

Visst kan lagstiftning ha en viss effekt, men dels kommer det vara i direkt kollisionskurs med yttrandefriheten, dels kommer förmodligen nya juridiska kryphål uppfinnas och efterforskas
Internationella samarbeten och globalt gällande lagstiftning blir allt viktigare för varje dag som går. Allt går med lite ambition och vilja.
Oläst 2010-10-12, 19:35 #38
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
Nu är jag trött så det har kanske nämnts i den här tråden. Men har för mig att jag läste i Flashback-tråden att killen skrivit på Facebook att han skulle ta livet av sig, men inte hade något rep, och någon svarar då att han kan använda sig av en nätverkskabel. Vilket han enligt uppgift ska ha gjort. Varför skuldbelägger "alla" då Flashback? Hans eventuella kompisar och bekanta på Facebook kunde ju gjort något...
Killen skrev på facebook att han skulle ta livet av sig. TVÅ av hans vänner GILLADE statusuppdateringen.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 19:45 #39
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Killen skrev på facebook att han skulle ta livet av sig. TVÅ av hans vänner GILLADE statusuppdateringen.
Och vem tar en sån status på allvar? Jag hade också gillat om jag såg nån som satte den statusen... Förstår ärligt talat inte varför alla gör sån stor deal av saken. Det var roligt att se under tiden, nu tycker jag det borde falla i glömska bara.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 20:03 #40
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
Tror ingen har lagt skulden på Flashback. Det här är bara en av många anledningar till att eländet borde stängas ner en gång för alla.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017