FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Åker du in akut så skicka ett PM med ditt mobilnummer så ska du få tillgång till externa WLAN:et på sjukhuset.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, det är faktiskt så att folk måste lära sig. De allra flesta olyckor sker på grund av misstag av någon eller samtliga inblandade. Det handlar om allt från att man inte satt på vinterdäck, inte är uppmärksam på grund av mobiltelefon eller annat, att man inte är en van förare men ändå ger sig på hal väg eller nattkör på smala landsvägar, inte håller avstånd, kör för fort, inte följer de regler som finns, kör dagen efter fest, att man sovit för lite (att köra trött är inte mycket bättre än att köra onykter) osv. Har man dålig reaktionsförmåga bör detta likställas med rattonykterhet oavsett vad orsaken är. Man sätter sig trots allt i ett livsfarligt fordon där man ansvarar för sitt eget och andras liv.
Jag beskyller inte någon här för någonting alls men det är de facto så att de allra flesta olyckor hade kunnat undvikas. Sedan finns det givetvis sådant som är helt omöjligt att påverka själv också. Tycker knappast det är roligt med det kaos och de olyckor som sker när vintern kommer. Det är varje år ett antal personer som blir allvarligt skadade eller avlider... Marcus: oavsett om airbagen utlösts eller inte så bör du nog ta dig till sjukhuset. Är det enda man känner av några småsår på armar eller ben så är det lugnt men huvud, nacke och rygg ska man alltid vara försiktig med. Det behövs inte så mycket för att få en mindre hjärnskakning.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-12-15 klockan 13:50 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Helt rätt tänkte jag rent allmänt, vi svenskar som vet att det blir halt borde ju alla ta det mycket lugnare när första halkan kommer rejält, och det gäller självklart alla.
Citat:
Huvudvärken tycker jag verkligen att du ska kolla upp, hellre kolla en gång för mycket än en gång för lite är mitt motto när det gäller att ringa läkare ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Att det blir "kaos" i stockholm när det kommer snö beror inte särskilt mycket på att folk är sämre på att köra bil än i norrland. Konsekvenserna av långsam trafik eller stopp pga olyckor blir bara så mycket större när det ska passera tiotusen bilar per timme än när det ska passera 27.
När min familj bodde i dalarna så verkade de flesta i byn vara i diket en eller flera gånger varje vinter.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
när jag bodde i göteborg var det stört omöjligt nästan att hålla avstånd vid vinterväglag, eftersom många inte fattade att de hade 5ggr längre bromsträcka. La man sig på lämpligt avstånd bakom bilen framför så nog f-n gled det in en ny bil i luckan, o en till o en till... till slut fanns två alternativ, stå still o låta alla köra förbi, eller hålla samma rötna avstånd och hoppas att man inte behövde bromsa innan man var framme
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
OT: Hur mycket det än snöar i svedala är trafiken NÄSTAN alltid värre här ändå. Flera genomsnittliga döda i veckan på en liten plutt-ö :-( Men det förringar förstås inte olyckor i Sverige! Ta det lugnt i jul och nyårstrafiken alla!
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Nu är det 4x4 med nokian hakka så känns rätt så säkert
![]() Men man har kört en hel del skrot bilar med undermåttliga däck. Men inget smällar de senaste åren, senast "smällen" var med en peugeot 205, jag svängde men bilen fortsatte rakt fram in i en betong sarg nere i frihamnen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Banned
|
Var ute igår med en lånad Saab 9-3. Vanligtvis brukar jag dra på och sladda runt (mogen som man är :P) men i en sprillans bil, då körde jag så lugnt som jag aldrig gjort förut! Det var extremt halt, när jag svängde kändes det att bilen bara gled. Saaben brukar göra 0-100 på drygt 9 sekunder, nu kom jag knappt framåt pga ESPn. Så jävla halt var det!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det har varit dåligt med snö i Göteborg
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Om folk hade lärt sig att köra lugnt o försiktigt samt anpassa farten till väglag & sin egen förmåga så hade olyckorna minskat. Bara för att bilen framför kör 120 på motorvägen så måste man inte själv göra det.
Hyrbil? Du tog inte försäkringen? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|