Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Snökaos i trafiken! Krockade du?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-15, 09:07 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Medlem

Standard Snökaos i trafiken! Krockade du?

Dagen började med att bilen var täckt med snö från topp till tå, efter en rejäl avborstning och värme i rumpan på sätet så var färden igång. 10 minuter senare låg jag i diket med en trasig framlykta.

Körde på raksträcka 70 väg i 70km/h med vinterdäck, killen framför mig såg ut att sakta in så jag bromsade halvhårt men ingen tvärnit. Då upptäckte jag att han hade stannat helt mitt på vägen och foten pressades ner i golvet. "NEJ... NEJ... NEJ!" lät jag i några sekunder och till sist väjde jag ner i diket och touchade hans högra baklykta med min främre vänstra.

Extremt onödigt, men som alla vet så krockar ingen med flit. Olyckor händer och denna gång var det min tur att ta på mig skulden.

Dessutom var det en lånebil jag körde, suck...

Hur har erat snökaos sett ut nu på morgonen?
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 09:19 #2
Hellsings avatar
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Hellsing Hellsing är inte uppkopplad
Medlem
Hellsings avatar

Reg.datum: Aug 2007
Ha ha surt att smälla med lånebil!

Jag älskar normalt att köra i snö själv, men i år har jag ny bil som jag är ovan vid vinterväglag med + att jag hoppar på kryckor nu och måste köra min automat med "fel fot". Det var inte alls lika roligt att köra i snö då... men jag kom fram med båda framljusen hela
Hellsing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 10:03 #3
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
4WD och sprillans nya dubbade Nokian Hakka är inte dumt i snön. Det enda som är dumt är att alla kör så långsamt :-D
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 10:24 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Hellsing Visa inlägg
Ha ha surt att smälla med lånebil!

Jag älskar normalt att köra i snö själv, men i år har jag ny bil som jag är ovan vid vinterväglag med + att jag hoppar på kryckor nu och måste köra min automat med "fel fot". Det var inte alls lika roligt att köra i snö då... men jag kom fram med båda framljusen hela
Kanske lika bra att ta det lugnt om du inte ens har rätt fot att köra med!

Ja usch det var inte roligt att krocka en lånebil. Den andra är inne på verkstaden p ga påkört rådjur! Typiskt... Det var dock inte jag som körde på rådjuret.

Jäkla oflyt, sitter fortfarande och är irriterad och trött på det. Tror det går på typ 6300 spänn.
Oläst 2009-12-15, 10:49 #5
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
Flitig postare
acidflashs avatar

Jag tycker det är så roligt när snö kommer, för här nere (Uppsala/Stockholm) får folk panik för lite snö på vägen. Folk vet inte hur man för sig och det smäller höger och vänster. Tycker att folk ska tvingas att köra halkbana lite oftare om dom är så rädd för lite snö.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 10:55 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Om Vägverket gav f-n i att salta på snön så skulle det inte vara så halt. Nu sladdar man omkring på ett halt snöslem på E18. Det gick för övrigt 65 på E18 förbi Enköping vilket är ett nytt rekord i snigelfart för min del. Resten av vägen var ok men det blev inga omkörningar så det tog 20 minuter extra mellan Västerås och Uppsala i morse. Annars är det skönt med snö för plogade vägar är ljusa och trevliga att köra på. Dessutom blir det tyst om det är snöväglag. Bra vinterdäck är en självklarhet. I år blev det Michelin X-Ice North efter att ha kört Hakka tidigare. Hakka var nog lite bättre kanske. Svårt att säga.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 11:01 #7
annahelins avatar
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
annahelins avatar

Reg.datum: Nov 2009
Jag tycker det är så roligt, för varje år när snön kommer så blir det snökaos, lär sig inte folk någon gång att snön kommer varje år? Och att med snö kommer halka, lite kaos i trafiken m.m. Jag brukar åka kommunalt, dels för att det är billigare men också bättre för miljön. Självklart har även SL lite problem med trafiken när snön kommer men mina erfarenheter är att de klarar sig bättre än vanliga privatbilar. Så go SL när det blir snökaos
annahelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 11:14 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av annahelin Visa inlägg
Jag tycker det är så roligt, för varje år när snön kommer så blir det snökaos, lär sig inte folk någon gång att snön kommer varje år? Och att med snö kommer halka, lite kaos i trafiken m.m. Jag brukar åka kommunalt, dels för att det är billigare men också bättre för miljön. Självklart har även SL lite problem med trafiken när snön kommer men mina erfarenheter är att de klarar sig bättre än vanliga privatbilar. Så go SL när det blir snökaos

Det handlar väl knappast om att folk ska lära sig. Olyckor händer och ingen gör det med flit. Körde vinterdäck, körde lugnt efter hastighetsgränsen och jag höll ett bra avstånd (Dock tydligen inte tillräckligt!) till bilen framför.

Det som hände var att längre fram (jag såg inte dit från min position) så kom en plogbil i en tunnel så bilen framför bestämde sig att bromsa in hårt och stanna istället för att möta plogbilen i tunneln. Jag bromsade och gled en REJÄL bit och väjde till sist ner i diket.

Självklart erkänner jag att jag missbedömde avståndet. Även fast jag hade längre än vanligt så var det bevisligen inte tillräckligt, men betyder detta att jag (och de andra som råkar ut för olyckor) inte lär oss år efter år?

PS
Haft huvudvärk i några timmar nu. Är det något jag borde titta upp?
Oläst 2009-12-15, 11:20 #9
acidflashs avatar
Flitig postare

Flitig postare
acidflashs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Det handlar väl knappast om att folk ska lära sig. Olyckor händer och ingen gör det med flit. Körde vinterdäck, körde lugnt efter hastighetsgränsen och jag höll ett bra avstånd (Dock tydligen inte tillräckligt!) till bilen framför.

Det som hände var att längre fram (jag såg inte dit från min position) så kom en plogbil i en tunnel så bilen framför bestämde sig att bromsa in hårt och stanna istället för att möta plogbilen i tunneln. Jag bromsade och gled en REJÄL bit och väjde till sist ner i diket.

Självklart erkänner jag att jag missbedömde avståndet. Även fast jag hade längre än vanligt så var det bevisligen inte tillräckligt, men betyder detta att jag (och de andra som råkar ut för olyckor) inte lär oss år efter år?

PS
Haft huvudvärk i några timmar nu. Är det något jag borde titta upp?
Tror han syfta mera allmänt att folk borde lära sig, tror inte det var direkt pekat på dig =)

Om du har varit med om en trafikolycka och evt airbag har löst ut och du har huvedvärk ska du nog alla fall ringa 1177 och fråga. Kan vara smart.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-15, 11:52 #10
Westmans avatar

Westmans avatar

Som acidflash säger så om airbagen har löst ut bör du kontakta sjukvårdsrådgivningen 1177. Börjar du må illa om än lite så ska du absolut kontakta 1177 eller din husläkare.

Senast redigerad av Westman den 2009-12-15 klockan 11:56
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017