Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bloggare anmäler inblandade till JK ang svininfluensa vaccin

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-05, 22:26 #21
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

All mediciner har biverkningar.
Svår blödning från mag-tarmkanalen - Leverpåverkan, svåra hudreaktioner, njurpåverkan - svullnader i hjärnan – Gäller exempelvis för en vanlig Treo som tänkbara biverkningar.

Under den vanliga årliga influensan så vaccineras ungefär 500.000 människor varav omkring 400.000 får vaccineringen kostnadsfritt, över 65 år.
Det här vaccinet är dubbelt så dyrt som det årliga så merkostnaden blir ungefär 30 gånger så mycket som ett vanligt år. Om man vaccinerar 70% av befolkningen.

Om den är lindrigare är det nog lite för tidigt att uttala sig om än. Men med ett stort antal smittade drabbas samhället ekonomiskt i hög grad. Det är inte bara fråga om dödsfall utan att folk helt enkelt ligger hemma och inte arbetar.

För egen del tänker jag vaccinera mig, jag har ingen lust att ligga sjuk i en vecka och må dåligt, sedan finns det folk i min omgivning som tillhör riskgrupperna. Och även om de får vaccinet tidigare så ger det inte 100% skydd, så dumt att riskera någonting.
För övrigt tar jag det årliga vaccinet alltid av samma skäl.

Men när jag tittar vem som ligger bakom anmälan till JK så misstänker jag att han är lite frustrerad att ”världens första fusionsreaktor” (hans ord) som han skulle bygga till år 2012 inte ser ut att bli klar.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-05, 23:51 #22
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag är också av åsikten att vaccinet är farligare än influensan i sig.

Jag tillhör den kategori som löper stor risk att smittas eftersom jag träffar många människor i mitt dagliga arbete; men jag har inte för avsikt att vaccinera mig.

Mamman till mitt kommande barn tillhör två riskgrupper. Hon är gravid och hon har astma. Liksom rätt många gravida (vad jag förstått av diskussioner på nätet) har hon tänkt avstå vaccination; främst av rädsla för att det kan vara skadligt för barnet. Det finns ju många historiska ämnen som skadat foster men där dess skadliga verkan blivit känd först tiotalet år senare.

Om jag förstod radionyheterna rätt häromdagen kommer alla skolbarn att vaccineras per automatik; medan vaccinet definitivt inte får användas till barn som är bara något år yngre. Låter konstigt, tycker jag.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 00:01 #23
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Mamman till mitt kommande barn....
Grattis Jonny!!!
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 00:27 #24
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Känns relativt tragiskt med alla unga människor här och på andra håll som verkar ha inställningen att det gör inte så mycket att några hundra gamlingar stryker med men det vore skönt om man själv slapp vara förkyld en vecka...

Självklart bör man följa de råd som ges av medicinskt sakkunniga och inte gå efter vare sig läkemedelslobby, forumpladder eller kvällsblaskor...

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-06 klockan 00:32
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 01:01 #25
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Och medicinska sakkunniga förespråkar vaccinering.

Sedan om inte alliansen velat spara lite pengar hade vi haft en egen vaccinfabrik i landet ungefär nu. Men de skrotade de planerna. Och behovet av olika typer av vaccinproduktion är kontinuerligt under varje år. Inte bara vid influensautbrott.
Oläst 2009-10-06, 13:21 #26
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
emilv:
Det krävs två injektioner för att man ska få fullgott skydd.
Nja, det är inte säkert. De velar som bäst om det ska vara en eller två. Det är sagt två men det kan komma kontraorder.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 13:31 #27
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Sedan kan man ju också läsa debattsidan i Svenska Dagbladet idag angående den aktuella orsaken till att alla ska vaccineras.

"Det som av politiker och tjänstemän framställts som en rätt är i själva verket ett förpliktigande, en skyldighet. De exakta skrivningarna i avtalet kring detta är hemligstämplade, men följden har blivit att en relativt lindrig influensa avtalsvägen har tvingat fram vaccinproduktion och köp av vaccin till hela Sveriges befolkning. Det är priset Sverige betalar för att få gå före i kön. "

Hela debattinlägget:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...el_3609341.svd
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 13:51 #28
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Ja förhandlingen om det avtalet var vår folkhälsominister Maria Larsson ansvarig för.
Så det var väl därför hon var så säker på att vi skulle få doser så det räckte.
Säger kanske en del om hennes förmåga att förhandla.

Men som sagt hade vi satsat på att bygga en egen fabrik så hade det varit annorlunda.
Oläst 2009-10-06, 14:44 #29
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag är också av åsikten att vaccinet är farligare än influensan i sig.

Jag tillhör den kategori som löper stor risk att smittas eftersom jag träffar många människor i mitt dagliga arbete; men jag har inte för avsikt att vaccinera mig.

Mamman till mitt kommande barn tillhör två riskgrupper. Hon är gravid och hon har astma. Liksom rätt många gravida (vad jag förstått av diskussioner på nätet) har hon tänkt avstå vaccination; främst av rädsla för att det kan vara skadligt för barnet. Det finns ju många historiska ämnen som skadat foster men där dess skadliga verkan blivit känd först tiotalet år senare.

Om jag förstod radionyheterna rätt häromdagen kommer alla skolbarn att vaccineras per automatik; medan vaccinet definitivt inte får användas till barn som är bara något år yngre. Låter konstigt, tycker jag.

http://www.vg.no/helse/svineinfluens...p?artid=573085
Om det som står i artikeln ær sant eller inte det vet jag inte, men det ær skræmmande!

sen såklart kan man ju diskutera om graviditet ska anses vara en underliggande orsak, med tanke på att rent biologiskt så ær barnet en parasit som æter energi och næring før mamman, men ær det nog før att man ska stryka med av en "vanlig" infliensa, som många kallar det.

Senast redigerad av FredrikNas den 2009-10-06 klockan 14:48 Anledning: tillægg
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-06, 15:26 #30
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Nja, det är inte säkert. De velar som bäst om det ska vara en eller två. Det är sagt två men det kan komma kontraorder.
Det kan ju vara trist att behöva beställa en extra omgång och vänta ytterligare ett par månader? =)

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017