Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jobba och driva ett projekt...olika metoder/system

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-18, 20:11 #11
elofssons avatar
elofsson elofsson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Mycket flitig postare
elofssons avatar

Det finns ju massa bra böcker i ämnet, en sökning på "projekt" hos en e-bokhandel ger en massvis med träffar. Jag har läst "Arbeta i projekt" av Sven Eklund och den tar upp det mesta på ett bra sätt.
elofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-19, 07:22 #12
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Milad@Nov 18 2007, 11:24
Då blir följdfrågan, hur skriver man en bra kravspecifikation?
Agile är definitivt vägen att gå, men se till at vara påläst så du verkligen förstår vad det handlar om. Många gör dumma nybörjarmisstag och tycker "agile funkar inte" men egentligen har de inte förstått utan kör på som vanligt, men med nya namn.

Ang. kravspecar är det "enkelt". Beskriv ur ett användarperspektiv och avsluta varje krav med ett "därför att". Exempel:
Systemet skall klara av 100 samtidiga användare och ingen användare skall behöva vänta mer än två sekunder på svar från servern därför att användarna inte skall uppleva systemet som segt

Det är ett bättre krav än "inga databasfrågor får ta mer än 50ms".

Sedan om du kör agile så är ju en kravspec en kanske inte en kravspec utan en samling user stories...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-19, 09:26 #13
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Mycket flitig postare

Tackar Elofsson och eg0master.

Det känns som att jag måste läsa ett par böcker innan jag kan säga något om ämnet. Så jag börjar med "Arbeta i projekt" och sedan Agile sedan får vi se vad som händer näst. Jag har ett stort webb projekt som jag vill starta men vill att allting ska vara rätt och professionellt gjort.
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-19, 12:41 #14
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Citat:
Originally posted by Milad@Nov 18 2007, 18:45
Daniel har du sådana exempel? Några namn på metoder du kan nämna? Någon dokument att dela med dig?
Eftersom att jag mest jobbar med Ms produkter använder jag/vi Microsoft Solutions Framework. Men som andra sagt finns det massor av olika metoder.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-19, 18:15 #15
elofssons avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
elofssons avatar

En sak som är värd att tänka på som projektledare när man skriver en specifikation är den så kallade åtagandetriangeln. Tid, funktion och kostnad. Låser man alla dessa mot kund innan start har man inget att "norpa" av ifall något inte skulle hålla. Uppstår tidsbrist kan man inte minska på funktionaliteten eller kostnaden eftersom dessa är låsta i specen. Uppstår problem med budgeten kan man inte minska på tidsåtgång eller funktionalitet eftersom de är låsta, osv. Att lämna ett av dessa tre åtaganden öppna lämnar utrymme för justeringar under projektets gång och en liten försäkring för de som jobbar med projektet ifall att något skulle fela.
Oläst 2007-11-20, 07:14 #16
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by elofsson@Nov 19 2007, 19:15
En sak som är värd att tänka på som projektledare när man skriver en specifikation är den så kallade åtagandetriangeln. Tid, funktion och kostnad. Låser man alla dessa mot kund innan start har man inget att norpa av ifall något inte skulle hålla. Uppstår tidsbrist kan man inte minska på funktionaliteten eller kostnaden eftersom dessa är låsta i specen. Uppstår problem med budgeten kan man inte minska på tidsåtgång eller funktionalitet eftersom de är låsta, osv. Att lämna ett av dessa tre åtaganden öppna lämnar utrymme för justeringar under projektets gång och en liten försäkring för de som jobbar med projektet ifall att något skulle fela.
Bra sagt Elofsson, det känns som jag har en del att lära mig ur den traditionella projektledningen

Du rekommenderar dock fortfarande "Arbeta i projekt" och inga fler bra böcker?
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-20, 10:07 #17
Daniel.sts avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Citat:
Originally posted by elofsson@Nov 19 2007, 19:15
En sak som är värd att tänka på som projektledare när man skriver en specifikation är den så kallade åtagandetriangeln. Tid, funktion och kostnad. Låser man alla dessa mot kund innan start har man inget att norpa av ifall något inte skulle hålla. Uppstår tidsbrist kan man inte minska på funktionaliteten eller kostnaden eftersom dessa är låsta i specen. Uppstår problem med budgeten kan man inte minska på tidsåtgång eller funktionalitet eftersom de är låsta, osv. Att lämna ett av dessa tre åtaganden öppna lämnar utrymme för justeringar under projektets gång och en liten försäkring för de som jobbar med projektet ifall att något skulle fela.
Helt sant. Men det är inte alltid helt enkelt att få igenom detta, speciellt om det handlar om ett fastprisprojekt. Kunden vill oftast ha alla dessa tre faktorer i offerten och sen i avtalet.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-20, 14:08 #18
elofssons avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
elofssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Milad
Du rekommenderar dock fortfarande Arbeta i projekt och inga fler bra böcker?

Den boken är den enda jag läst i ämnet så det finns helt säkert andra som är bra. Rekommenderar i alla fall denna.

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Helt sant. Men det är inte alltid helt enkelt att få igenom detta, speciellt om det handlar om ett fastprisprojekt. Kunden vill oftast ha alla dessa tre faktorer i offerten och sen i avtalet.
Sant. Kund/beställaren vill ju gärna låsa de tre delarna så klart. Tidsåtgång, funktion och pris ska ju helst vara och bli som beställt. Det som återstår då är väl att överdriva i rimlig mån så att man har mariginaler att ta av ifall något skulle fela. Var inte länge sedan jag gick en kurs i just projekt och där sa läraren med ett inslag av ironi att han själv brukade uppskatta tidsåtgången och sedan multiplicera den med pi (3,14).
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017