FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag lider av detta + ett annat problem.
Vanligen är jag i sådan sits att jag redan gör något och inte kan göra något direkt, de fixar man sen, men problematiken är att jag glömmer bort det, konstant. Händer inte allt för sällan att jag kommer från Ica, går till kylen med påsen och glömmer bort VAD jag skulle göra där, det blir bara blackout. Eller när man kliver upp från stolen, går väg och funderar på vafasen var det jag skulle göra nu... Folk brukar säga att jag har sämre minne än guldfisken... Mycket goda tips här, även för mig med världens taskigaste närminne ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
Decibel, känner precis igen mig. Det har dock blivit lite bättre på senare tid. När man verkligen försöker komma ihåg saker och håller sig fokuserad så minns man... oftast
![]() Ska börja använda en almanacka, men troligtvis lär det tag några veckor innan jag kommer ihåg att ta med den, och använda den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag rekommenderar David Allen och hans Getting things done.
Generella To-do listor är portförbjudna. Istället handlar det om att agera på varje sak direkt. Kasta, arkivera som referensmaterial, gör det direkt om det tar mindre än 2 minuter, delegera till rätt person, sätt det i kalendern att göra en viss tidpunkt, etc. Sätt upp ett antal Next action-listor. Att göra @telefon, @dator, @hemma, etc. Var detaljerad i varje punkt för att kunna bocka av som markerad. I större projekt hittar du "nästa steg som tar projektet framåt" och sätter det på listan. Använd en gammal hederlig inkorg. Lägg allt i den och skriv inget på lösa lappar som hamnar över hela skrivbordet. Töm den dagligen och beta av uppifrån och ner. Rangordna inte för då hamnar det tråkiga i botten. GTD är ingen mirakellösning, utan ett sätt att tänka för att skapa ett system som passar en själv. Det har fungerat bra för mig efter år av kaos. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Jag använder mig en del av GTDGmail och rememberthemilk.com
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Shit! Remember the milk var ju guld värd! Tack för tipset!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Huh... Det där med listor, Oulook, lappar i fickan etc har man ju provat förr... Problemet är väl att man till slut blir allergisk och orkar inte ens öppna dessa listor...
.. och eventuella larm stänger man till sist av. Du får skaffa dig dåligt samvete och med "stöd" av detta se till att du är tillräckligt effektiv på arbetsdagen ![]() Tänk ut vad du vill uppnå med uppgiften och rensa bort de uppgifter som inte är avgörande för din sysselsättning... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Mitt tips: Sätt dig i en ljus lokal (om du har tillgång till en sådan), släng ut allt utom möjligen några blommor, arbeta. Har ett kontor jag gör "handarbetet" i och där är så stelt och en total avsaknad av distraherande element att jag blir väldigt produktiv. Annat blir det hemma, med en skön skinnfåtölj och kaffet inom räckhåll. Iofs får man betänka att när man arbetar hemma blir fritid och arbete överlappande om man nu inte verkligen klarar av att "dela på sig".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Lite själv disciplin kan alltid vara bra att ha.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Gör klart den tråkigaste eller klurigaste uppgiften det första du gör.
När den är utförd kan du nöjt jobba vidare med vetskapen att du fått någonting gjort ... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|