FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänkte ta upp ett problem som säkert alla drabbas av ibland. Nämligen att man inte har lust/orkar göra något som man borde utan bara sitter och slöar bort tiden framför tv:n eller något trotts att man vet att jag borde göra det och det men ändå väljer man bara att skjuta det framför sig.
Hur gör ni för att undvika att hamna här, har ni några bra tips om hur man gör för komma ur det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Man skaffar en flick- / pojkvän som håller reda på allt som ska göras, även när det gäller jobb. Fungerar hyffsat bra för mig.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Gör listor på vad som behöver göras på ett strukturerat vis så att det blir mer greppbart. Sorterar sakerna efter hur viktiga dom är. Oviktigt, viktigt eller mycket viktigt. Bestämmer mig för att beta av ett visst antal punkter och sedan jobbar man tills man är klar med dem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan själv ha problem med detta ibland men det gäller att försöka skilja på jobbtid och fritid så mycket det bara går. Jobbar man så gör man och då ser man till att inte göra något annat. Det vinner man mycket på i längden istället för att skjuta upp saker för att man inte jobbar tillräckligt effektivt och betar av punkter på sin jobbtid.
http://www.foretagande.se/forum/newsletter...p?id=senmetoden |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har ofta det problemet. Det bästa är listor, så man vet exakt vad som ska göras. Sen är en fika eller annat uppiggande en bra start för att sätta igång igen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Listor som alla andra =)
Att se till att bryta ner saker till små mål gör det betydligt lättare, man ska ha små delmål i alla projekt och det gäller även något så lätt som en dagsplan. Så istället för att skriva upp på listan "Städa" så kan man skriva "Städa Skrivbordet, Städa kontoret, Städa köket". Fick detta rekommenderat på en projektledningskurs och funkar mycket bra för mig! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
En lista fungerar fint. Men det räcker inte om man är riktigt lat av sig. Jag är flitig som en liten myra tills jag kommer till någon punkt på listan som jag inte gillar (t ex "Bokföra veckans transaktioner"). Då försvinner arbetsviljan direkt och sen får jag ingenting vettigt gjort längre. Lösningen är att försöka bli av med allt arbete som man inte gillar. Om du är egenföretagare kanske du kan betala någon annan för att göra det. Om du är anställd kanske du kan lägga över det på någon kollega i utbyte emot att du gör något för honom/henne. Hemligheten med att få något gjort är i alla fall att inte behöva göra det man tycker är absolut tråkigast.
Annars så tror jag att Sigurd var inne på rätt spår. Men vi lever ju i ett jämställt samhälle, så att lägga över allt på flickvännen kanske inte är helt ok. Jag och min förra flickvän hade en bra arbetsfördelning enligt mig - Jag plockade fram och hon plockade undan. Hon lagade maten och jag åt den, osv. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag menade framförallt att flickvännen ska vara på en som en igel och påminna / tjata om jobb eller andra sysslor som ska göras. Inte att hon ska behöva göra allt det tråkiga.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Förövrigt så är det väl det tråkigaste som finns att behöva tjata på någon för att saker ska bli gjorda? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Nåja, det där med en lista är säkert bra, bara det att som är viktigast många gånger även är det mest tråkiga för att man har skjutit upp det så långt. Roliga saker börjar man med i ett tidigt skede just för att det är kul att hålla på med det och så lägger man undan det där tråkiga till en annan dag då man tror sig tycka att det vore roligare att göra, något som man aldrig gör.
Jag har även hört att skriva en lista över en längre tid, kanske några månader som man sen bär med sig från plagg till plagg så att man blir påmind om det hela tiden och vad man får för belöning om man uppnått det. Det finns bara en dålig sak med denna idé, alla har säkert haft ett kvitto i plånboken för länge så att färgen har försvunnit, händer samma sak med min "mållapp" så behöver jag inte göra något längre, skönt ![]() Tyvärr så kan man inte heller skjuta över allt tråkigt ansvar på någon som gillar det bättre då det kan handla om saker som man måste lära in osv. En person som puffar på är alltid bra, tyvärr bara mindre kul för den som får göra det. Har själv råkat ut för det ett par gånger, "gör det, gör det"... man känner känner sig då som en gammal tjatkärring ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|