FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Känner så väl igen mig, helt sjukt så mycket tråkiga saker man bara lagt åt sidan fast de egentligen är viktiga.
Ska börja köra med listor nästa vecka och se hur det går... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har funderat ganska mycket på detta. Om hur framgångrik jag skulle varit om jag hade gjort allt jag bestämt mig för.
Det tråkigaste jag vet är att betala räkningar. Det är samma visa varje gång, dagen efter sista datum typ. Ändå är det ju supersmidigt med internetbank och efakturor. Jag tror att en skriven lista på ett block skulle funka bra för mig. En lista i en .txt fil skulle jag inte ens våga öppna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Skriv en att-göra-lista för dagen på t.ex. en post-it lapp. Försök att rangordna dem och ta en enkel punkt i början, då känns det lättare att komma igång. Efter varje avklarad punkt, dra ett ordentligt streck över uppgiften. På så sätt markerar man till sitt undermedvetna att man verkligen har klarat av något och det blir lättare att fortsätta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har min lista i Outlook, dock har jag 490 att-göra-punkter... Så det är inget att rekomendera!
Papper och penna! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du har möjlighet till det är en Whiteboard inte så dumt. Sätt upp en Whiteboard på väggen (behöver inte vara jättestor) där det är lätt att skriva upp nya saker, sudda ut saker som är fixade osv. samtidigt är det lätt att se vad som ska göras.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har en kompis som alltid säger "ät den fulaste grodan först" vilket ska tolkas som att man ska göra den jobbigaste saken man har att göra först, sen går allt annat mycket lättare.
Han upprepar detta som ett mantra för sig själv, men jag vet inte om det verkligen fungerar... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Det värsta med listor är att det kan se ut att vara så mycket att göra. Hur skriver jag en bra lista som fungerar?
- Handla - Databasproblem - Plugga eller ska den vara mer detaljerad? - Handla kvällsmat - Lösa asp kopplingen till mysql - plugga om aztekerna |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag tror det smidigaste när det handlar om kodning är att göra många småpunkter. Annars kanske en punkt tar 2-3 timmar, och då lär man aldrig orka. Bättre att skala ner "problemen" i mindre delar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Det värsta med listor (vilket jag själv använder) är att när man börjar på en ny lista så går allt bra, sen växer den hela tiden, det blir listor i listan och sen till slut så är den förlång och man göra en lista v2 som ersättare till v1 för att sedan fylla även denna med listor i listan och till slut så kolappsar hela systemet, man kasstar alla listor och tänker att "har ingen klagat nu, så kommer dom inte göra det sen heller" och börjar om med en helt ny fräch v1.
Samma sak trycka in saker i kallendern brukar oftast sluta med att man bara skjuter fram påminnelsen hela tiden och när man inte ens orkar skjuta fram den så skiter man i det. Jag är lat, har mycket att göra, och tänker alltid "det jag inte behöver göra idag kan jag göra imorgon" sen får man dygna för att hinna med allt, men det är kul ibland det med : ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag säger bara Mañana och det fungerar alldeles utmärkt här i Spanien.
Det vi inte hinner - orkar - vill inte göra - göra vi i morgon, kanske.. // Lennart i Spanien. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|