FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men du har rätt det blir som större vinst. Det är ju heltidsjobb det här med skatter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Inte alls. Ditt bokföringsprogram sköter detta åt dig. Du får t.o.m. en färdigifylld exakt kopia av skattedeklarationen som du bara skriver av fält-för-fält (3-4 st) online hos SKVs deklarationstjänst.
Däremot om du ska fuska eller hålla på med gråzoner så är det defintivt en heltidssyssla och därför finns det skattejurister för detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skattejuristerna, vem jobbar dem åt, fuskarna eller skatteverket?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Administratör
|
Eftersom att du har utgifter till vad jag förmodar är underleverantörer så är det bästa du kan göra att starta ett eget företag. Skatteverket har kvällskurser i hur det går till som är gratis att medverka i. Har du tur kan du dessutom söka starta-eget-bidrag. Det finns inga nackdelar med att ha ett företag, bara möjligheter.
Om du betalar en underleverantör med redan skattade pengar måste det företaget ändå betala moms på beloppet. Du kommer liksom inte undan. Ta hjälp av en vän som är företagare, jag kan nästan garantera att du har någon och fråga hur han/hon sköter sina fakturor.
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack Alex, jag får väl konsultera med en bra revisor angående detta.
Är nog värt ett par tusen kronor i rådgivning, så att jag inte får problem senare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
|
Citat:
Bolaget fakturerar din kund. och du får göra avdrag från de 200 KSEK med alla kostnaderna, du kan ta ut en del som lön och sätta av 35% av bruttolönen som tjänstepension och endast betala särskild löneskatt ca 24,26% i stället för 31,42% arbetsgivaravgifter. Bolagsskatten blir bara 22% av vinsten. Vill du absolut inte starta eget aktiebolag så finns i princip bara frilansfinans och liknande bolag kvar, men de är bra alternativ tycker jag. Är du osäker så kan du dela upp beloppet så du skriver flera mindre fakturor. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-07-30 klockan 21:15 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du bör använda en av dessa varianter:
http://www.frilansfinans.se/ https://www.coolcompany.se/ http://bolagskraft.se/ och bolagskraft är de som låter dig göra avdrag 100% i enlighet med eget AB därför rekommenderar jag dem i första hand |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|