FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ni som är emot ett förbud av niqab i skolan, hur har ni tänkt att lärarna ska kunna veta vem som finns bakom "masken"? Det är en ärlig fråga och inget annat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
|||
|
Citat:
av mimik. När man döljer ansiktet så fungerar inte deras språk. Nu är inte detta bara sant för teckenspråk. Svenska talspråket fungerar på precis samma sätt - ord, tonläge, mimik/kroppsspråk. Om någon då döljer sitt ansikte så blir det väldigt svårt att kommunicera med denne. Dock reagerar jag mycket hårdare på alla småflickor (4-5 år) med slöjor nere på gården där bröderna leker och flickorna sitter på bänkarna.. Om det är slöjorna som gör att de inte kan leka eller annat i kulturen som styr är svårt för mig att veta. Senast redigerad av KristianE den 2010-12-02 klockan 23:17 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
|||
Medlem
|
Det går alltid att lösa i Sverige. Skolan kan ex. anställa en kvinna som har tillåtelse att kika under niqaben på de flickor som bär dessa så att de kan bli identifierade. Kanske en person som går runt mellan klassrummen innan lektionsstart och identifierar elever. Det skulle också kunna lösas med fingeravtrycksläsare som dom kör med på flygplatserna nu för tiden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
|
||||
|
Citat:
Anledningen till min följdfråga är att vi numera har skolpengen och om en lösning innebär en högre kostnad för en elev så riskerar det att bli precis som med handikappade att skolor som inte har intagningsplikt för eleven inte har plats för den samme (även om de oftast skyller på annat). Fast där är det en stor skillnad, handikappet är inte frivilligt till skillnad mot niqaben. Som någon redan har varit inne på, det finns en gräns för hur långt ett samhälle kan anpassa sig efter en individ. Individen måste också kunna anpassa sig efter samhället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur gör skolorna med identifieringen vid prov, ex. vid prov på högskolor och universitet? Jag antar att dom måste kika. Dock har jag aldrig sett någon med heltäckande där jag har pluggat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Personligen tycker jag inte någon skall få bära med niqab i skolan och på jobbet medan en icke heltäckande hijab väl inte är några problem eftersom man då i princip bara döljer håret. Skoluniform upp till femman-sexan vore dock inte så dumt (i teorin). Alla har samma kläder och ev mobbning och märkesklädes-hets elimineras. Men i praktiken kommer det förmodligen aldrig att fungera då opinionen mot detta kommer vara förkrossande i Sverige.
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
||||
|
Citat:
När är det då inte ok att anpassa samhället efter individen? Nudism är ju uppenbart mycket mer spritt i Sverige än användandet av niqab men naken får man inte vara på stan och än mindre i skolan. Varför ska då nudister - som inte kostar en krona - anpassa sig efter samhället när en sån uppenbart mycket mindre grupp - niqabbärarna - dessutom ska få kosta en massa pengar för att inte de vill anpassa sig efter samhället i en sån relativt liten sak som skolan? Det är alltså frågan om tiden i klassrummen i mitt resonemang, inte hela livet eller överallt i samhället. Jag tycker faktiskt att de som försvarar niqab i skolan är oresonliga och har ofta en grymt stor dubbelmoral för de anser att alla andra ska anpassa sig efter deras vilja men de kan själva aldrig anpassa sig efter andra. DET är inte förenligt med ett medlemskap i det svenska samhället. Vårt samhälle bygger på kompromisser och samförstånd till en väldigt stor del och det lilla som krävs i gengäld i det här fallet är faktiskt rimligt. Senast redigerad av Westman den 2010-12-03 klockan 09:20 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag vill inte att mina barn ska ha förskollärare/barnskötare/lärare med den typen av heltäckande slöjor etc. Vidare tycker jag inte att religiösa huvudbonader och liknande alls borde vara tillåtna i uniformsyrken då det motverkar syftet med uniformen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||