FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vill utfärda ett litet varningens finger för detta företag.
Fick en faktura från från dessa med X-antal .NU-domäner för en vecka sedan som jag reggade förra året. Några av domänerna ville jag ej förnya och tänkte att jag mejlar att de kan stryka dessa från fakturan och låta domänerna löpa ut (som jag brukar göra med Loopia & Binero) Till svar får jag att det är 30 dagars uppsägningstid för domännamn och vill man säga upp ett domännamn ska man faxa/snigelposta in en blankett för varje domännamn man avser säga upp (lever tydligen inte på 2000-talet). Därför kollade jag status på domänerna och det visade sig att vissa domäner redan är utgångna och fria att regga för vem som helst, samt att någon står som "notRenewed". Alltså har man från webbkonsulterna skickat ut en samlingsfaktura till mig över domäner där vissa redan löpt ut. De begär nu att jag ska betala för domäner som jag inte ens äger och är fria att registrera för vem som helst. Så för den som är rädd om sina domäner är ju WK inget bra alternativ kan jag säga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Tycker det är på sin plats att den här tråden bumpas upp till toppen så att även nya medlemmar för veta om detta blufföretag.
Jag fick nyligen hem fakturor för ett antal domäner som jag inte ägt på närmare 4 år. Den ena för domännamn som jag överförde till Binero för ca 3 år sen. Det var dessutom påminnelser som dem skickade utan att jag fått något före det på vare sig mail eller i post. Förmodligen så tänkte dem kräma ur några kronor extra samtidigt som jag skulle bli stressad att betala.. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan bara intyga att man ska hålla sig undan för Webbkonsulterna.
Gör allt för att försöka tjäna pengar på folk som inte har så bra koll. De har även otrevlig support och har inga problem att använda hot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Det här låter inte bra eller rättvist. Vi har sedan en tid tagit en snällare approch mot kunder. Krediterade vi inte fakturan när du kontaktade oss eller varför misskrediterar du oss nu? Alla domänsystem är helt automatiska och det är ju därför det är viktigt att meddela oss när en domän är flyttad/ska avslutas. För många TLD:s Får vi inte meddelande om detta automatiskt och vi kan ju inte gissa om du ska ha kvar en domän eller inte. Om du ger mig vilken faktura/domän det var så kan du få loggar på att vi har skickat ut den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Konstigt nog finns det, framförallt utomlands, flera aktörer som klarar av att hantera det trots allt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Oavsett bransch så måste ju varje leverantör ha koll på vilka kunder de har och vad man får fakturera för, det är inte bara att skicka ut fakturor som saknar grund.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ok. När jag jobbade med sådant här var det inte helt automatiserat och jag lade mycket tid på det; men nog tusan var jag inblandad när domäner flyttades. Nog kan det ha blivit fel någonstans någon gång, men på det stora hela hade vi koll och dubbelkollade gång på gång.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Precis som Conny Westh skriver, så borde ni säkerställa att kund ni ska skicka ut faktura till, faktiskt tillhör Er fortfarande med domän/domäner. Ni kan inte gissa om man ska ha en domän kvar eller inte, skriver Ni. Men ni gissar gladeligen på att ni fortfarande är registrerad host på den/de domäner ni skickar ut faktura på. Kunder ska inte behöva ha som vana att vända sig till Er för att få en faktura krediterad/Makulerad, då det är ni som brustit i hanteringen genom att ej kolla upp kund/domänen/domänerna innan en faktura skapas och skickas ut. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|