Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Forskarna: Då dör Facebook

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-28, 15:07 #1
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem

Standard Forskarna: Då dör Facebook

http://www.dagensmedia.se/nyheter/di...cle3799945.ece

vad tror WN panelen, kommer Facebook att "dö"?
mkj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 16:59 #2
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2010
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Reg.datum: Jul 2010
Tror nog att själva "hypen" runt Facebook kan dö, men tror inte hela webbplatsen kommer försvinna. Det förblir nog någon typ av kommunikationskanal.

Men man ska aldrig säga aldrig. Helt plötsligt kommer det väl något nytt!
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 17:39 #3
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

För många (inklusive mig själv) är kontaktnätet med vänner guld värt, med alla de fördelar det innebär.

Hypen kring FB är död sedan länge, men det är inte så lätt att ersätta dess uppenbara försprång. Google+ har ju inte lyckats alls, även om de har många (delvis "tvångsrekryterade") medlemmar.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 18:24 #4
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

Den där studien är ju rent nonsens och fick ganska mycket kritik på en gång. Bara akademiker som suttit inlåsta på Princeton sedan IT-bubblan kan få för sig att jämföra Facebook med en epidemi. Facebook svarade något humoristiskt:
http://gigaom.com/2014/01/23/faceboo...ithin-7-years/
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 18:36 #5
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Den där studien är ju rent nonsens och fick ganska mycket kritik på en gång. Bara akademiker som suttit inlåsta på Princeton sedan IT-bubblan kan få för sig att jämföra Facebook med en epidemi. Facebook svarade något humoristiskt:
Ingen trodde att torget, spray, lunarstorm, myspace, Second Life osv skulle "dö", men vips.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 10:54 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Ingen trodde att torget, spray, lunarstorm, myspace, Second Life osv skulle "dö", men vips.
Jag har inte påstått något annat heller, jag motsatte mig bara studiens idiotiska metod.
Oläst 2014-01-29, 17:11 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Det handlar inte om några "akademiker som suttit inlåsta på Princeton sedan IT-bubblan". De flesta professorer är tvärtom betydligt bättre lämpade att dra slutsatser om verkligheten än de flesta som lever mitt i den så att säga Nu handlar det dock om två relativa nybörjare inom forskningsfältet och då blir resultatet också lätt lite sisådär. Det tar lite tid innan man behärskar forskningsmetodik fullt ut. Man kan inte bara titta på Facebook, se att det är populärt hos de flesta fortfarande och sen därifrån dra slutsatsen att det kommer säkert att leva tio eller tjugo år till Det intressanta här är snarare valet av modell och det var väl inte helt fel tänkt.

Den där karriärcoachen Nina kanske borde ge sig själv några råd
Oläst 2014-01-29, 18:03 #8
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det handlar inte om några "akademiker som suttit inlåsta på Princeton sedan IT-bubblan". De flesta professorer är tvärtom betydligt bättre lämpade att dra slutsatser om verkligheten än de flesta som lever mitt i den så att säga Nu handlar det dock om två relativa nybörjare inom forskningsfältet och då blir resultatet också lätt lite sisådär. Det tar lite tid innan man behärskar forskningsmetodik fullt ut. Man kan inte bara titta på Facebook, se att det är populärt hos de flesta fortfarande och sen därifrån dra slutsatsen att det kommer säkert att leva tio eller tjugo år till Det intressanta här är snarare valet av modell och det var väl inte helt fel tänkt.
Sluta näthata mig nu.

Det rör sig om 2st PhD-studenter och inga nybakade undergrads. De är inne på sitt 8:e år av högre utbildning och om de inte gjort studien på sin fritid har de rimligen haft en ansvarig lärare eller rent av professor.

Min erfarenhet av den akademiska världen är att ju längre folk vistas där destu mer tappar de verklighetsuppfattning och tror att allt kan beskrivas i modeller eller teorier. Det gäller framförallt tech.

Senast redigerad av Adestro den 2014-01-29 klockan 18:06
Oläst 2014-01-29, 18:29 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Sluta näthata mig nu.

Det rör sig om 2st PhD-studenter och inga nybakade undergrads. De är inne på sitt 8:e år av högre utbildning och om de inte gjort studien på sin fritid har de rimligen haft en ansvarig lärare eller rent av professor.

Min erfarenhet av den akademiska världen är att ju längre folk vistas där destu mer tappar de verklighetsuppfattning och tror att allt kan beskrivas i modeller eller teorier. Det gäller framförallt tech.
Jag argumenterar aldrig för eller emot en person, endast för eller emot åsikter / agerande osv.

Man sparar pengar inom alla områden numera så den hjälp och handledning man får minskar tyvärr på många håll med bland annat resultat som detta till följd. Visst kan man alltid kräva att ansvarig professor ska granska varje rapport in i minsta detalj men finns inte tiden så spelar det mindre roll vilka krav man ställer. Det är omöjligt att gissa sig till varför det blivit som det blivit men så är tyvärr läget på de flesta arbetsplatser inom offentlig verksamhet numera. Jag är övertygad om att dessa två studenter ändå gjorde betydligt bättre ifrån sig än de flesta på WN skulle göra.

Din erfarenhet av den akademiska världen verkar med all respekt vara ganska naiv och insiktslös. Man måste använda modeller och teorier för att kunna bedriva seriös forskning. Tvärtom så kan man på det viset få betydligt bättre förståelse för verkligheten än om man som du eller jag bara ser våra egna små delar. Sen är naturligtvis få modeller perfekta, de utvecklas ständigt. Det är just det som i princip all forskning går ut på - att så bra som möjligt kunna beskriva verkligheten. Sen skulle jag nog vilja påstå att det tvärtom är lättare att utforma exakta modeller och teorier inom naturvetenskapen (nu vet jag inte exakt vad du menar med "tech" dock) än det är för de flesta forskningsområden där människor har större inverkan.
Oläst 2014-01-31, 23:38 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Hela artikeln är ju bara tramsig. Inte en chans att Facebook kommer tappa sin ledande ställning inom bara ett par år. Instagram, som dessutom ägs av Facebook, kommer definitiv inte att ta över.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag argumenterar aldrig för eller emot en person, endast för eller emot åsikter / agerande osv.

Man sparar pengar inom alla områden numera så den hjälp och handledning man får minskar tyvärr på många håll med bland annat resultat som detta till följd. Visst kan man alltid kräva att ansvarig professor ska granska varje rapport in i minsta detalj men finns inte tiden så spelar det mindre roll vilka krav man ställer. Det är omöjligt att gissa sig till varför det blivit som det blivit men så är tyvärr läget på de flesta arbetsplatser inom offentlig verksamhet numera. Jag är övertygad om att dessa två studenter ändå gjorde betydligt bättre ifrån sig än de flesta på WN skulle göra.

Din erfarenhet av den akademiska världen verkar med all respekt vara ganska naiv och insiktslös. Man måste använda modeller och teorier för att kunna bedriva seriös forskning. Tvärtom så kan man på det viset få betydligt bättre förståelse för verkligheten än om man som du eller jag bara ser våra egna små delar. Sen är naturligtvis få modeller perfekta, de utvecklas ständigt. Det är just det som i princip all forskning går ut på - att så bra som möjligt kunna beskriva verkligheten. Sen skulle jag nog vilja påstå att det tvärtom är lättare att utforma exakta modeller och teorier inom naturvetenskapen (nu vet jag inte exakt vad du menar med "tech" dock) än det är för de flesta forskningsområden där människor har större inverkan.
Jag håller till stor del med Adestro. Inom forskningsvärlden strävar man efter att förenkla verkligheten så att man kan beskriva den med modeller. Eftersom välden är så komplex går den i princip aldrig att beskriva med en modell om du inte förenklar eller avgränsar väldigt mycket. Man försöker klämma in världen i en modell för att kunna beskriva den. Man får slipa och banka ett bra tag men till slut får man in den i modellen och kan dra sina slutsatser. Tyvärr är det inte så enkelt.

Jag håller verkligen med om att man tappar verklighetsförankringen efter för många år inom den akademiska världen. Jag tror alla som har spenderat ett par år på ett universitet har sett det med egna ögon.

Sedan så tror jag absolut inte att man släpper iväg artiklar på det här sättet utan att någon handledare har läst dem. Du får i princip alltid försvara din avhandling så länge du inte redan är en erkänd professor inför handledare och andra sakkunniga inom området innan den släpps iväg och kan publiceras någonstans.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017