FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
http://www.dagensmedia.se/nyheter/di...cle3799945.ece
vad tror WN panelen, kommer Facebook att "dö"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tror nog att själva "hypen" runt Facebook kan dö, men tror inte hela webbplatsen kommer försvinna. Det förblir nog någon typ av kommunikationskanal.
Men man ska aldrig säga aldrig. Helt plötsligt kommer det väl något nytt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
För många (inklusive mig själv) är kontaktnätet med vänner guld värt, med alla de fördelar det innebär. Hypen kring FB är död sedan länge, men det är inte så lätt att ersätta dess uppenbara försprång. Google+ har ju inte lyckats alls, även om de har många (delvis "tvångsrekryterade") medlemmar.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Den där studien är ju rent nonsens och fick ganska mycket kritik på en gång. Bara akademiker som suttit inlåsta på Princeton sedan IT-bubblan kan få för sig att jämföra Facebook med en epidemi. Facebook svarade något humoristiskt:
http://gigaom.com/2014/01/23/faceboo...ithin-7-years/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() ![]() Den där karriärcoachen Nina kanske borde ge sig själv några råd ![]()
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Det rör sig om 2st PhD-studenter och inga nybakade undergrads. De är inne på sitt 8:e år av högre utbildning och om de inte gjort studien på sin fritid har de rimligen haft en ansvarig lärare eller rent av professor. Min erfarenhet av den akademiska världen är att ju längre folk vistas där destu mer tappar de verklighetsuppfattning och tror att allt kan beskrivas i modeller eller teorier. Det gäller framförallt tech. Senast redigerad av Adestro den 2014-01-29 klockan 18:06 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Man sparar pengar inom alla områden numera så den hjälp och handledning man får minskar tyvärr på många håll med bland annat resultat som detta till följd. Visst kan man alltid kräva att ansvarig professor ska granska varje rapport in i minsta detalj men finns inte tiden så spelar det mindre roll vilka krav man ställer. Det är omöjligt att gissa sig till varför det blivit som det blivit men så är tyvärr läget på de flesta arbetsplatser inom offentlig verksamhet numera. Jag är övertygad om att dessa två studenter ändå gjorde betydligt bättre ifrån sig än de flesta på WN skulle göra. Din erfarenhet av den akademiska världen verkar med all respekt vara ganska naiv och insiktslös. Man måste använda modeller och teorier för att kunna bedriva seriös forskning. Tvärtom så kan man på det viset få betydligt bättre förståelse för verkligheten än om man som du eller jag bara ser våra egna små delar. Sen är naturligtvis få modeller perfekta, de utvecklas ständigt. Det är just det som i princip all forskning går ut på - att så bra som möjligt kunna beskriva verkligheten. Sen skulle jag nog vilja påstå att det tvärtom är lättare att utforma exakta modeller och teorier inom naturvetenskapen (nu vet jag inte exakt vad du menar med "tech" dock) än det är för de flesta forskningsområden där människor har större inverkan.
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hela artikeln är ju bara tramsig. Inte en chans att Facebook kommer tappa sin ledande ställning inom bara ett par år. Instagram, som dessutom ägs av Facebook, kommer definitiv inte att ta över.
Citat:
Jag håller verkligen med om att man tappar verklighetsförankringen efter för många år inom den akademiska världen. Jag tror alla som har spenderat ett par år på ett universitet har sett det med egna ögon. Sedan så tror jag absolut inte att man släpper iväg artiklar på det här sättet utan att någon handledare har läst dem. Du får i princip alltid försvara din avhandling så länge du inte redan är en erkänd professor inför handledare och andra sakkunniga inom området innan den släpps iväg och kan publiceras någonstans. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|