Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Svenska Domäner AB - lurendrejeri?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-01, 11:55 #1
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Standard Svenska Domäner AB - lurendrejeri?

Jag har för flera månader sedan bytt registrar från Svenska Domäner AB till Binero. Detta kan jag även se när jag loggar in på Nic SE.

Nu får jag mejl från Svenska Domäner AB att mitt domännamn håller på och förfaller och att de kommer att skicka mig en faktura på förnyelsen.

De skriver bland annat

Citat:
Om ni inte vill förlänga domänen så måste ni OMEDELBART ladda hem en uppsägningsblankett från vår hemsida och faxa in den till 08-570 339 55 eller posta den till oss.

Enligt de allmänna villkoren skall en skriftlig uppsägning vara oss tillhanda senast 30 dagar före tjänsten/domänen löper ut.
Alltså. De borde väl ha koll på att de inte längre är registrar? Försöker de lura mig till att betala? Vad skall jag göra?
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 12:03 #2
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 258
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 258
Tydligen måste du även säga upp avtalet med dem. Känns ju lite sådär när det gäller domännamn....
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 12:23 #3
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Tack för hjälpen. Verkar vara ett riktigt skumt företag. Googlar man så ser man att jag inte är den enda som har problem...
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 12:26 #4
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av swan Visa inlägg
Tack för hjälpen. Verkar vara ett riktigt skumt företag. Googlar man så ser man att jag inte är den enda som har problem...
+1

Håller på att hjälper en kund att komma bort ifrån dom i dagsläget, dom gör verkligen allt för att krångla till saker så att man inte ska kunna flytta.

Dom verkar mycket oseriösa.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 12:32 #5
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Webbkonsulterna har precis samma affärsmodell. Riktigt svinigt är det.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 12:47 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Webbkonsulterna har en uppsägningsblankett där man förbinder sig att betala ditten och datten och de verkar inte förstå problemet med den.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 12:52 #7
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Vad jag kan se innehåller denna blankett inte någonting sådant

ht tp:// www. svenskadomaner. se/doc/uppsagan.pdf
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 14:44 #8
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Webbkonsulterna har en uppsägningsblankett där man förbinder sig att betala ditten och datten och de verkar inte förstå problemet med den.
Man förbinder sig inte till någonting vid uppsägning och givetvis inte till några kostnader heller. Läs själv på blanketten. Vi fakturerar inte heller domäner som är uppsägda och det är lögn om någon påstår något annat. Vi vill dock ha en skriftlig uppsägning då det har hänt att kunder har sagt upp varandras domäner. Då har vi iaf det skriftligt om någon skulle klaga.

Vårt system kollar också om .SE domäner ligger hos oss när fakturan skapas så vi kan inte skicka felaktiga fakturor för förnyelser. Hur Svenska domäner gör vet jag dock inte.

Senast redigerad av lazat den 2011-02-01 klockan 14:46
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 15:16 #9
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
Man förbinder sig inte till någonting vid uppsägning och givetvis inte till några kostnader heller. Läs själv på blanketten. Vi fakturerar inte heller domäner som är uppsägda och det är lögn om någon påstår något annat. Vi vill dock ha en skriftlig uppsägning då det har hänt att kunder har sagt upp varandras domäner. Då har vi iaf det skriftligt om någon skulle klaga.

Vårt system kollar också om .SE domäner ligger hos oss när fakturan skapas så vi kan inte skicka felaktiga fakturor för förnyelser. Hur Svenska domäner gör vet jag dock inte.
Det du säger är ju ganska motsägelsefullt. Enda gången en kund kan ha möjlighet att säga upp en annan kunds domännamn är om man tillåter uppsägningsblanketter för domännamn öht. Annars står domännamnet alltid i kundens namn, så hur skulle en annan kund kunna påverka "uppsägningen" av ett domännamn?

Både Loopia, Binero m.fl. tillämpar modellen om fakturan ej är betald så går domännamnet ut och inga "uppsägningsblanketter". Den mest logiska och kundvänliga modellen. Men sen är det ju ingen som anklagat er för att vara kundvänliga heller.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 15:44 #10
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Det du säger är ju ganska motsägelsefullt. Enda gången en kund kan ha möjlighet att säga upp en annan kunds domännamn är om man tillåter uppsägningsblanketter för domännamn öht. Annars står domännamnet alltid i kundens namn, så hur skulle en annan kund kunna påverka "uppsägningen" av ett domännamn?.
Tro mig det finns fall och detta har även hänt nedan. Om någon annan fyller i och skriver under en blankett så är det urkundsförfalskning. Då går det iaf att ta det vidare och visa upp för den rätta kunden att vi faktiskt har fått en uppsägning. Men vi ska komma med kontrollpanel för detta men vi tänker inte lova något som vi inte kan hålla.

Min personliga åsikt är ändå att fyll i blanketten så är det ur värden, vad är problemet, Skicka in blanketten så är allt klart.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017