Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Välja registrar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-14, 22:32 #1
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare
forngrens avatar

Thumbs down Välja registrar?

<rant>
Efter att ha varit Binero trogen i ett par år (Tack för minidatorn!) så känner jag att det är dags att gå vidare. Supporten är visserligen utmärkt, men kontrollpanelen känns otroligt trögladdad och är man en power-user och ska redigera DNSer så är den bara i vägen.

Bestämde mig idag för att köpa några domäner som jag suktat efter en tid och tänkte ändå köra på Binero eftersom att de är billiga, trevliga och jag har redan större delen av mina domäner där. När jag skulle beställa så möts jag först av detta (kör chrome):

Citat:
Ett fel uppstod
Du använder tyvärr en webbläsare som vi för tillfället inte har stöd för. Vi rekommenderar att du använder t ex FireFox.
Fine, får väl dra ner firefox till den här burken också. Allt går bra till dess att jag ska betala med kortet.

Citat:
Ett fel inträffade
Allmänt fel
I vanliga fall är jag inte den som hänger ut företag så här, men jag har redan rapporterat båda felen till binero. Flera gånger. För någon månad sen. Man kan ju tycka att ett webbföretag som titulerar sig Sveriges bästa borde ha en hemsida som fungerar i valfri webbläsare.

</rant>

Så, vad finns det för alternativ till Binero? Mina krav är att jag kan registrera mina domäner med valfri webbläsare (inkl. från min htc), kan betala direkt med kort så att ingen annan hinner före och där jag relativt enkelt kan redigera DNS. Oderland har jag bra erfarenheter av sen tidigare, vet ej hur de är idag. Glesys sköter servarna och riktigt duktiga på det. Det kostar några tior extra om året, men just nu lutar det åt att jag successivt flyttar min ödmjuka domänportfölj till Glesys om ingen har ett bättre förslag?

Edit: Jag verkar inte vara ensam, http://www.bluecow.se/dax-att-hitta-...iv-till-binero.

Senast redigerad av forngren den 2010-07-14 klockan 22:35
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 00:16 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Kjette: Jävligt informativt felmeddelande måste jag säga. Bättre fel än så borde ni kunna ge.

Ett allmänt fel uppstod... Hade man skrivit så till ens kunder hade man blivit lynchad.
En välriktad spark i ändan på den som kom på det felmeddelandet vore på sin plats.

Fel att skriva att köpet inte kunde medges, köpet nekades eller något liknande?
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 13:43 #3
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Kjette: Jävligt informativt felmeddelande måste jag säga. Bättre fel än så borde ni kunna ge.

Ett allmänt fel uppstod... Hade man skrivit så till ens kunder hade man blivit lynchad.
Det är ju en avvägning tycker jag. Man skulle ju kunna skriva ut REJECTED_BY_ACQUIRER också, det lär ju inte hjälpa 99.9% av bineros kunder.

Man kan också skriva "Du din idiot har ju inga pengar säger din bank". Inget är speciellt bra. Har alltid haft diskussioner med mina kunder vad man ska skriva. Det finns ju 50 tal statusändringar som betalväxlar bruka skicka
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 21:39 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Det är ju en avvägning tycker jag. Man skulle ju kunna skriva ut REJECTED_BY_ACQUIRER också, det lär ju inte hjälpa 99.9% av bineros kunder.

Man kan också skriva "Du din idiot har ju inga pengar säger din bank". Inget är speciellt bra. Har alltid haft diskussioner med mina kunder vad man ska skriva. Det finns ju 50 tal statusändringar som betalväxlar bruka skicka
Om REJECTED_BY_ACQUIRER betyder medges ej så är det väl bara att skriva "medges ej", om det betyder att kontakten med banken inte funkar så skriver man "Vi kunde inte upprätta någon kontakt med din bank". Om det betyder både och så skriver man det.

Allmänt fel är ju bara en värdelös formulering där kunden inte vet var felet ligger, hos dem själva eller hos Binero.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 21:50 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg

Det går ju att skriva något i stil med "Betalningen gick inte igenom. Var vänlig försök igen eller kontakta din bank / kortutgivare." Det är inte direkt svårt att skriva både informativt och vänligt...
Oläst 2010-07-15, 23:07 #6
forngrens avatar
Flitig postare

Flitig postare
forngrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det går ju att skriva något i stil med "Betalningen gick inte igenom. Var vänlig försök igen eller kontakta din bank / kortutgivare." Det är inte direkt svårt att skriva både informativt och vänligt...
Just det här kortet har jag som sagt aldrig haft problem med tidigare, och pengar finns det gott om.

Men för att återgå till topic, vilken registrar rekommenderar ni? Är det någon som har erfarenheter av domänhosting hos glesys?
Oläst 2010-07-15, 16:12 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg

En välriktad spark i ändan på den som kom på det felmeddelandet vore på sin plats.

Fel att skriva att köpet inte kunde medges, köpet nekades eller något liknande?
Nej. Som säljare kan man i princip aldrig se varför en transaktion har nekats. Och de gångerna som felmeddelandet inte är direkt kryptiskt så brukar det i värsta fall vara direkt felaktigt.

Här är några exempel från min egen butik på misslyckade transaktioner:

d04: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc.
O6: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc.
56: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc.
05: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc.
51: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc.

Ringer man till kortets "card issuer" för att fråga vad en felkod betyder, så svarar de att det i deras system står "insufficient fund, card expired" och att det betyder att det inte finns täckning på kortet eller att det har utgått. *suck*

Det är i nio fall av tio omöjligt för säljaren att få fram information om varför en korttransaktion inte har gått igenom. Visst kan man skriva att köpet inte kunde medges eller att det nekades, men det är ofta inte sant. Sanningen är att ett fel har inträffat och att ingen vet varför.

Edit: Jag testade precis en beställning i min egen butik med ett påhittat kortnummer och fick felkod O6: Declined: Contact Card Issuer - Insufficient funds, Card expired, etc. Inlösaren eller betalväxeln kan alltså inte ens se skillnad på om kortet saknar täckning, eller om kortet inte existerar.

Senast redigerad av Gustav den 2010-07-15 klockan 16:15
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 00:30 #8
forngrens avatar
Flitig postare

Flitig postare
forngrens avatar

Kjette, det är förvisso sant. Men hur ska jag vet att det är banken som jag ska kontakta? Kortet i frågat har aldrig strulat sen jag fick det, varken inom sverige eller utomlands.

Senast jag påpekade detta fick jag höra att ni "skulle kika på det".

EDIT: Såg nyss att enda google-träffen på "Pool ErrorDescription General decline, response-code: 05" är den har tråden. WN direktuppkopplat mot google?

Senast redigerad av forngren den 2010-07-15 klockan 00:33
Oläst 2010-07-15, 01:06 #9
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av forngren Visa inlägg
EDIT: Såg nyss att enda google-träffen på "Pool ErrorDescription General decline, response-code: 05" är den har tråden. WN direktuppkopplat mot google?
Ytterst tveksamt. Det är dock mycket sannolikt att Google hunnit indexera sidan. Vissa av mina blogginlägg tar endast några minuter att indexera. Google helt enkelt :-)
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 10:16 #10
forngrens avatar
Flitig postare

Flitig postare
forngrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Ytterst tveksamt. Det är dock mycket sannolikt att Google hunnit indexera sidan. Vissa av mina blogginlägg tar endast några minuter att indexera. Google helt enkelt :-)
Haha, troligare att Caffeine har ett finger med i spelet.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017