WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Välja registrar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042925)

forngren 2010-07-14 22:32

Välja registrar?

<rant>
Efter att ha varit Binero trogen i ett par år (Tack för minidatorn!) så känner jag att det är dags att gå vidare. Supporten är visserligen utmärkt, men kontrollpanelen känns otroligt trögladdad och är man en power-user och ska redigera DNSer så är den bara i vägen.

Bestämde mig idag för att köpa några domäner som jag suktat efter en tid och tänkte ändå köra på Binero eftersom att de är billiga, trevliga och jag har redan större delen av mina domäner där. När jag skulle beställa så möts jag först av detta (kör chrome):

Citat:

Ett fel uppstod
Du använder tyvärr en webbläsare som vi för tillfället inte har stöd för. Vi rekommenderar att du använder t ex FireFox.
Fine, får väl dra ner firefox till den här burken också. Allt går bra till dess att jag ska betala med kortet.

Citat:

Ett fel inträffade
Allmänt fel
I vanliga fall är jag inte den som hänger ut företag så här, men jag har redan rapporterat båda felen till binero. Flera gånger. För någon månad sen. Man kan ju tycka att ett webbföretag som titulerar sig Sveriges bästa borde ha en hemsida som fungerar i valfri webbläsare.

</rant>

Så, vad finns det för alternativ till Binero? Mina krav är att jag kan registrera mina domäner med valfri webbläsare (inkl. från min htc), kan betala direkt med kort så att ingen annan hinner före och där jag relativt enkelt kan redigera DNS. Oderland har jag bra erfarenheter av sen tidigare, vet ej hur de är idag. Glesys sköter servarna och riktigt duktiga på det. Det kostar några tior extra om året, men just nu lutar det åt att jag successivt flyttar min ödmjuka domänportfölj till Glesys om ingen har ett bättre förslag?

Edit: Jag verkar inte vara ensam, http://www.bluecow.se/dax-att-hitta-...iv-till-binero.

hnn 2010-07-15 00:16

Kjette: Jävligt informativt felmeddelande måste jag säga. Bättre fel än så borde ni kunna ge.

Ett allmänt fel uppstod... Hade man skrivit så till ens kunder hade man blivit lynchad.
En välriktad spark i ändan på den som kom på det felmeddelandet vore på sin plats.

Fel att skriva att köpet inte kunde medges, köpet nekades eller något liknande?

forngren 2010-07-15 00:30

Kjette, det är förvisso sant. Men hur ska jag vet att det är banken som jag ska kontakta? Kortet i frågat har aldrig strulat sen jag fick det, varken inom sverige eller utomlands.

Senast jag påpekade detta fick jag höra att ni "skulle kika på det".

EDIT: Såg nyss att enda google-träffen på "Pool ErrorDescription General decline, response-code: 05" är den har tråden. WN direktuppkopplat mot google?

Sweely 2010-07-15 01:06

Citat:

Ursprungligen postat av forngren (Inlägg 20362548)
EDIT: Såg nyss att enda google-träffen på "Pool ErrorDescription General decline, response-code: 05" är den har tråden. WN direktuppkopplat mot google?

Ytterst tveksamt. Det är dock mycket sannolikt att Google hunnit indexera sidan. Vissa av mina blogginlägg tar endast några minuter att indexera. Google helt enkelt :-)

Anders Larsson 2010-07-15 07:06

Även jag fick "allmänt fel" när jag försökte betala en faktura för några dagar sedan via Binero. Vadå allmänt fel? Det enda som är fel just nu är Bineros super-urusla kontrollpanel.

Domänen flyttades och betalades, med samma kreditkort, hos Loopia bara några minuter senare!

forngren 2010-07-15 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20362549)
Ytterst tveksamt. Det är dock mycket sannolikt att Google hunnit indexera sidan. Vissa av mina blogginlägg tar endast några minuter att indexera. Google helt enkelt :-)

Haha, troligare att Caffeine har ett finger med i spelet.

tartareandesire 2010-07-15 11:41

De bryr sig helt enkelt enbart om nya kunder just nu...

kw_wasabi 2010-07-15 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20362563)
Även jag fick "allmänt fel" när jag försökte betala en faktura för några dagar sedan via Binero. Vadå allmänt fel? Det enda som är fel just nu är Bineros super-urusla kontrollpanel.

Domänen flyttades och betalades, med samma kreditkort, hos Loopia bara några minuter senare!

"Allmänt fel" och att det inte säger något för kunderna får mig att tänka på Office Space. Den nervösa gubben på Initech förklarar att han är länken mellan teknikerna och kunderna. Just av den anledningen att tekniker kanske inte kan uttrycka sig begripligt alla gånger.

Om man har problem att genomföra en betalning bör ju meddelandet vara utformat på ett sådant sätt att kunden ska kunna åtgärda felet och fortsätta med betalningen. Allmänt fel låter ju som att det är ett tillfälligt fel på webbplatsen, inte som ett medges ej-meddelande.

studiox 2010-07-15 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20362546)
Kjette: Jävligt informativt felmeddelande måste jag säga. Bättre fel än så borde ni kunna ge.

Ett allmänt fel uppstod... Hade man skrivit så till ens kunder hade man blivit lynchad.

Det är ju en avvägning tycker jag. Man skulle ju kunna skriva ut REJECTED_BY_ACQUIRER också, det lär ju inte hjälpa 99.9% av bineros kunder.

Man kan också skriva "Du din idiot har ju inga pengar säger din bank". Inget är speciellt bra. Har alltid haft diskussioner med mina kunder vad man ska skriva. Det finns ju 50 tal statusändringar som betalväxlar bruka skicka :)

jonny 2010-07-15 14:02

Bara "medges ej" är väl ett ganska vettigt meddelande som fungerar i många fall.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson