Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Konfirmering vid .SE överlåtelse?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-09, 10:05 #1
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2008
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Standard Konfirmering vid .SE överlåtelse?

Vet att detta diskuterats tidigare (men inget har hänt vad jag känner till).

Men när man genomför ägarbyte av en .SE-domän, varför får inte avlämnande ägare ett mail där det t.ex. står:
Citat:
Vi har nu initierat överlåtelsen av domännamnet xxxxx.se till den nya ägaren xxxxx xxxxx enligt övernskommelse. Har du några invändningar mot flytten, kan du kontakta oss på xxxxx@xxxxx eller 000-000000.
Ev. ihop med något liknande:

Citat:
För att godkänna överlåtelsen klicka här [Godkänn]. Är överlåtelsen felaktig och du vill bestrida den. Klicka då istället här [Avbryt].
Nu vet jag inte hur många fall av försök till bedrägeri /urkundsförfalskning .SE och övriga registrarer får hanskas med årligen eller/och om man ens ser detta som ett problem (löser dnssec problemet?), men rimligen borde det finnas företag som inte har råd att få sin domän kidnappad ens en timme.

Rant #2

Sedan kan det vara på plats att kalla EPP-koden något annat (som förklarar vad den är till för).. Registrar-kod, Klient-kod, Flytt-kod, Bytes-kod.. (you name it). Jag har upptäckt att en del (främst utländska aktörer)(SEDO ) tror att den koden har någon som helst sexuell betydelse vid ett ägarbyte. Och ofta behöver förklara att den endast är användbar för nuvarande ägare, och om denne vill byta registrar, och att det alltså inte är samma som en Auth-code som tex gTLDs använder.

mina 50 öre..
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-09, 11:27 #2
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare

När jag jobbade på .SE så fick vi inte in en enda förfalskad överlåtelseblankett. Inte heller under mina år hos Crystone har vi fått in någon sådan. Så det är helt enkelt inget problem och den stora skillnaden mot t.ex. .com är att registryt inte kräver en sådan rutin.

Däremot finns det .SE registrarer som har en "högre" säkerhet, t.ex. Mark Monitor som har hand om google.se t.ex. Så visst finns det lösningar för företag som kräver en högre säkerhetsnivå. Men som med allt annat, smakar det så kostar det.

Att EPP-koden kallas EPP kod handlar helt enkelt om att det är en kod som sätts via EPP (som är det protokoll registrarerna kommunicerar med .SE över). Jag tycker man ska fortsätta kalla den EPP-kod då det är en internationellt gångbar term, det är snarare Sedo som borde shapa upp sig och ha bättre koll på reglerna för ägarbyte av .SE i det här fallet.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-09, 15:46 #3
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Att EPP-koden kallas EPP kod handlar helt enkelt om att det är en kod som sätts via EPP (som är det protokoll registrarerna kommunicerar med .SE över). Jag tycker man ska fortsätta kalla den EPP-kod då det är en internationellt gångbar term, det är snarare Sedo som borde shapa upp sig och ha bättre koll på reglerna för ägarbyte av .SE i det här fallet.
Jag delar inte din uppfattning. Jag tycker man ska kalla saker för vad som är definierat och det är auktorisationskod/authorization code. Det minskar risken för missuppfattning.

Jag har heller inte haft några som helst problem att genomföra ägarbyten via SEDO i samband med köp genom dem. Men jag kanske haft tur :-)
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-09, 11:39 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Rätta mig om jag har fel, men auth key/code används väl aldrig för själva ägarbytena i någon av de populärare toppdomänerna, i alla fall är inte syftet detta, utan authkey/code är till för att byta registrar...
Oläst 2010-07-09, 15:32 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Rätta mig om jag har fel, men auth key/code används väl aldrig för själva ägarbytena i någon av de populärare toppdomänerna, i alla fall är inte syftet detta, utan authkey/code är till för att byta registrar...
Korrekt, authcoden/auktoriseringskoden behövs när man byter Registrar, inte för att byta innehavare.
Oläst 2010-07-09, 12:23 #6
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Flikar in med en fråga relaterad till svenska registrarer:

Kan en .SE registrar se ägarinformation på en domän som är registrerad som privatperson? Utöver det som vi andra ser på iis.se (endast namn)?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-09, 15:31 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Flikar in med en fråga relaterad till svenska registrarer:

Kan en .SE registrar se ägarinformation på en domän som är registrerad som privatperson? Utöver det som vi andra ser på iis.se (endast namn)?
Nej, vi kan som Registrarer inte se mer än vad som visas på iis.se
Oläst 2010-07-10, 03:26 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av EvaF Visa inlägg
Nej, vi kan som Registrarer inte se mer än vad som visas på iis.se
Mjae, om du är registrar för en domän så vet du ju vilken information konakt-idt för domänen har. Därmed också inkluderat domännamn som är registrerade på privatpersoner.

Ligger domänen hos en annan registrar kan vi dock inte se mer infromation om ett kontakt-id än det som visas på iis.se.

Citat:
Ursprungligen postat av EvaF Visa inlägg
Jag delar inte din uppfattning. Jag tycker man ska kalla saker för vad som är definierat och det är auktorisationskod/authorization code. Det minskar risken för missuppfattning.
Jaja, personligen så bryr jag mig inte så länge folk förstår vad jag pratar om, och det har alltid gått lika bra med authcode som med epp-code. Orka ordbajsa

Citat:
Ursprungligen postat av Network Visa inlägg
Bra, då får du dra någon i örat på nästa registrars.se-träff.
Ja, jag tror precis det vi behöver är ännu ett .SE signerat rutindokument som beskriver användandet av auth vs. EPP code!

Senast redigerad av eng3l den 2010-07-10 klockan 03:34
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-12, 15:00 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Ja, jag tror precis det vi behöver är ännu ett .SE signerat rutindokument som beskriver användandet av auth vs. EPP code!
Jag tror inte heller vi ska ha ytterligare ett rutindok från .SE, speciellt inte som Registraravtalet definierar auktorisationskod/authorization code.
Oläst 2010-07-12, 15:22 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Jaja, personligen så bryr jag mig inte så länge folk förstår vad jag pratar om, och det har alltid gått lika bra med authcode som med epp-code. Orka ordbajsa
Det är ALLTID bäst att använda korrekta termer oavsett vad man talar om. Det minskar risken för missförstånd, särskilt i skrift.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017