FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har efter flera års tillströmmning av nöjda kunder fått en kund som av misstag köpte till ett paket där man får mysql datasåtkomst. Han hävdar att ångerrätt gäller upp till 14 dagar, men i mina villkor har jag skrivit: http://www.egensajt.se/egen-sajt-villkor/
Citat:
En annan liten fråga är ju att man har ju olika kostnader som transaktionskostnader, och man förlorar ju en hel del om man betalar tillbaka fullt belopp, men har man isf rätt att få tillbaka fullt belopp? Senast redigerad av Danielos den 2010-02-25 klockan 13:54 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Ibland får man köra lite goodwill - som du själv skriver - det tjänar man på i längden.
Det är inte jättemycket kostnader som tillkommit pga extratjänsten, eller? Transaktionskostnader en något som man har och kunden får eg inte belastas av detta. Du säljer ju tjänster där man inte kan åberopa Distans- och hemförsäljningslagen , tolkar jag det som. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
...
4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om 1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, ... http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm Kanske kan hjälpa dig... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du säljer en tjänst så du kan luta dig mot Distansavtalslagen, kap. 2, § 4, punkt 1. Om kunden uttryckligen gett sitt samtycke till att du påbörjar tjänsten så finns det ingen lagstadgad ångerfrist. Du har alltså lagen på din sida i ärendet, och det ser även ut att stå detta i ditt avtal (inte för att det senare behövs - du behöver överhuvudtaget inte nämna ångerfrist för tjänster där det saknas sådan).
För säkerhets skull, inför framtida ärenden, kanske du vill förtydliga texten ännu mer, till exempel att "Kund går med på att leverans av tjänsten påbörjas omedelbart vid beställning. Det finns ingen ångerfrist, och inga pengar betalas tillbaka efter att beställningen lagts". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Tack så mycket för informationen alla, jag har även förtydligat mina villkor.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Inom EU gäller vid avtal mellan en konsument och en näringsidkare inom unionen, att tvingande lagar, vilket konsumentlagar oftast är, som gäller i konsumentens hemland alltid är tillämpliga på avtalet. Med en svensk kund kan du därför inte kringgå distansavtalslagen genom att t.ex. själv ha ditt säte i England. På samma sätt är du också bunden av t.ex. norsk konsumenträtt om du ingår avtal med en norsk kund.
En liten varning också om att försöka friskriva sig från ångerrätten i distansavtalslagen.. Enligt 6 § är näringsidkaren skyldig att lämna information bl.a. om att konsumenten har lagstadgad ångerrätt. Om man inte ger sådan information blir följden DELS att ångerfristen fortsätter att löpa tills 14 dagar efter att informationen slutligen givits, DELS att man kan dömas till marknadsrättsliga påföljder, t.ex. vite. Se t.ex. Marknadsdomstolens dom 2005:37: Ett bolag har vid sin marknadsföring av telefonabonnemang använt sig av dels telefonförsäljning, dels sin webbplats. Därvid har bolaget givit konsumenten intrycket att han vid beställningen av tjänsten och följaktligen före avtalsslut kan avsäga sig sin ångerrätt. Detta har ansetts vara otillbörligt eftersom ångerfristen vid den tidpunkten inte har börjat löpa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Tack danneskjold för info, men i mitt fall så påbörjas ju tjänsten och fullgörandet direkt vid betalning, och i dessa fall råder ingen ångerrätt, så det handlar ju inte riktigt om friskrivande från lagen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |