WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Ångerrätt på internettjänster (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040673)

Danielos 2010-02-25 13:41

Ångerrätt på internettjänster
 
Jag har efter flera års tillströmmning av nöjda kunder fått en kund som av misstag köpte till ett paket där man får mysql datasåtkomst. Han hävdar att ångerrätt gäller upp till 14 dagar, men i mina villkor har jag skrivit: http://www.egensajt.se/egen-sajt-villkor/

Citat:

Avgifter och betalningar
Olika extra tjänster som extra funktionaliteter, reklamborttagning och extra datautrymme är tillgängligt på webbsidan. Betalning för dessa extra tjänster och startavgifter kan inte reklameras eller fås tillbaka.
Jag kommer troligen att betala tillbaka pengarna som en god gest, men jag skulle även höra vad ni andra tror gäller? Kan man friskriva mig som jag försöker göra från Distans- och hemförsäljningslagen? Gäller Distans- och hemförsäljningslagen i hela EU?

En annan liten fråga är ju att man har ju olika kostnader som transaktionskostnader, och man förlorar ju en hel del om man betalar tillbaka fullt belopp, men har man isf rätt att få tillbaka fullt belopp?

allstars 2010-02-25 14:17

Ibland får man köra lite goodwill - som du själv skriver - det tjänar man på i längden.
Det är inte jättemycket kostnader som tillkommit pga extratjänsten, eller?

Transaktionskostnader en något som man har och kunden får eg inte belastas av detta.

Du säljer ju tjänster där man inte kan åberopa Distans- och hemförsäljningslagen , tolkar jag det som.

Jan Eriksson 2010-02-25 14:26

...
4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
...
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm

Kanske kan hjälpa dig...

emilv 2010-02-25 14:34

Du säljer en tjänst så du kan luta dig mot Distansavtalslagen, kap. 2, § 4, punkt 1. Om kunden uttryckligen gett sitt samtycke till att du påbörjar tjänsten så finns det ingen lagstadgad ångerfrist. Du har alltså lagen på din sida i ärendet, och det ser även ut att stå detta i ditt avtal (inte för att det senare behövs - du behöver överhuvudtaget inte nämna ångerfrist för tjänster där det saknas sådan).

För säkerhets skull, inför framtida ärenden, kanske du vill förtydliga texten ännu mer, till exempel att "Kund går med på att leverans av tjänsten påbörjas omedelbart vid beställning. Det finns ingen ångerfrist, och inga pengar betalas tillbaka efter att beställningen lagts".

Danielos 2010-02-25 16:52

Tack så mycket för informationen alla, jag har även förtydligat mina villkor.

danneskjold 2010-02-25 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20344050)
Gäller Distans- och hemförsäljningslagen i hela EU?

Inom EU gäller vid avtal mellan en konsument och en näringsidkare inom unionen, att tvingande lagar, vilket konsumentlagar oftast är, som gäller i konsumentens hemland alltid är tillämpliga på avtalet. Med en svensk kund kan du därför inte kringgå distansavtalslagen genom att t.ex. själv ha ditt säte i England. På samma sätt är du också bunden av t.ex. norsk konsumenträtt om du ingår avtal med en norsk kund.

En liten varning också om att försöka friskriva sig från ångerrätten i distansavtalslagen.. Enligt 6 § är näringsidkaren skyldig att lämna information bl.a. om att konsumenten har lagstadgad ångerrätt. Om man inte ger sådan information blir följden DELS att ångerfristen fortsätter att löpa tills 14 dagar efter att informationen slutligen givits, DELS att man kan dömas till marknadsrättsliga påföljder, t.ex. vite.

Se t.ex. Marknadsdomstolens dom 2005:37: Ett bolag har vid sin marknadsföring av telefonabonnemang använt sig av dels telefonförsäljning, dels sin webbplats. Därvid har bolaget givit konsumenten intrycket att han vid beställningen av tjänsten och följaktligen före avtalsslut kan avsäga sig sin ångerrätt. Detta har ansetts vara otillbörligt eftersom ångerfristen vid den tidpunkten inte har börjat löpa.

Danielos 2010-02-25 23:50

Tack danneskjold för info, men i mitt fall så påbörjas ju tjänsten och fullgörandet direkt vid betalning, och i dessa fall råder ingen ångerrätt, så det handlar ju inte riktigt om friskrivande från lagen.

danneskjold 2010-02-25 23:56

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20344103)
Tack danneskjold för info, men i mitt fall så påbörjas ju tjänsten och fullgörandet direkt vid betalning, och i dessa fall råder ingen ångerrätt, så det handlar ju inte riktigt om friskrivande från lagen.

Så är det naturligtvis - men eftersom ämnet, eller åtminstone de klausulformuleringar som nämndes, delvis berörde allmänna friskrivningar från distansavtalslagen tänkte jag det var värt att nämna :)

vco-systems 2010-02-28 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20344103)
Tack danneskjold för info, men i mitt fall så påbörjas ju tjänsten och fullgörandet direkt vid betalning, och i dessa fall råder ingen ångerrätt, så det handlar ju inte riktigt om friskrivande från lagen.

Citat:

1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
Har för mig att jag läst någonstans att kunden aktivt måste godkänna att tjänsten påbörjas direkt för att ångerrätten inte ska gälla, tex. genom att kryssa i en ruta.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson