Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


R.i.p saab

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-18, 16:05 #1
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 117
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 117
Standard R.i.p saab

Tråkigt att det inte gick att hitta en lösning, men tyvärr kan man inte driva ett bolag som går med förlust år efter år (det där med Saab's lönsamheten tvistar ju dock de lärde om)...

http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...ionid=BilMotor
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-18, 16:19 #2
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
GM har väl knappast drivit SAAB med förlust i 20 år så någonting har de nog tjänat...
Synd att de aldrig lät SAAB bli så bra som de kunde, fattar inte varför man lät SAAB bygga bilar med gamla OPEL-delar från 80-talet och misshandlade varumärket så pass mycket...
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 12:19 #3
Draqir Draqir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 125
Draqir Draqir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 125
Citat:
Ursprungligen postat av andi Visa inlägg
GM har väl knappast drivit SAAB med förlust i 20 år så någonting har de nog tjänat...
Synd att de aldrig lät SAAB bli så bra som de kunde, fattar inte varför man lät SAAB bygga bilar med gamla OPEL-delar från 80-talet och misshandlade varumärket så pass mycket...
1990-2008 - 24 miljarders förluster. Kan någon ange det senaste årtalet SAAB gick med vinst? 1967?

1998 blev GM majoritetsägare men det började gå utför långt innan.
Draqir är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 14:17 #4
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Citat:
Ursprungligen postat av Draqir Visa inlägg
1990-2008 - 24 miljarders förluster. Kan någon ange det senaste årtalet SAAB gick med vinst? 1967?

1998 blev GM majoritetsägare men det började gå utför långt innan.
Och du tror inte att det går att flytta vinster inom koncernen? GM har ju tvingat SAAB att köpa komponenter till överpris från deras amerikanska enheter och på så sätt fått SAAB att gå sämre än vad som kunde vara möjligt. Sedan har man gått till svenska regeringen och bett om pengar och diverse stöd till forskningsprojekt och infrastruktur, vilket man också har fått.
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 14:59 #5
Draqir Draqir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 125
Draqir Draqir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 125
Citat:
Ursprungligen postat av andi Visa inlägg
Och du tror inte att det går att flytta vinster inom koncernen? GM har ju tvingat SAAB att köpa komponenter till överpris från deras amerikanska enheter och på så sätt fått SAAB att gå sämre än vad som kunde vara möjligt. Sedan har man gått till svenska regeringen och bett om pengar och diverse stöd till forskningsprojekt och infrastruktur, vilket man också har fått.
GM tog över SAAB 2000. 1988-2000 förutom 1994,1995 så gick SAAB med förlust.
Draqir är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 15:48 #6
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
I slutändan hade det antagligen inte spelat någon roll vem som köpt bolaget så länge en stor del av produktionen stannar inom Sverige. Kostnaderna är alldeles för höga när man har tusentals anställda i detta land. Det skulle inte gå att vända bolaget utan att alla i Trollhättan blev av med sina jobb ändå.

Det bästa hade varit om GM aldrig köpt Saab, utan ett asiatiskt företag som vet hur man skapar lönsamhet och därmed flyttat all produktion till länder med betydligt mindre kostnader per anställd. Då kanske bolaget hade gått bra idag. Att alla stora chefer inom Saab gick ut i ett gemensamt brev och pratade om hur hemskt det skulle vara om ett asiatiskt bolag köpte dem är skrämmande och visar vilken dålig koll på nutiden de faktiskt har.

Jag kör själv Saab och tycker att beslutet är tråkigt. Speciellt när de var på gång/har börjat lansera en del nya modeller. Nu får man hoppas att någon i slutändan köper upp allt, så som tidigare skrivits i tråden.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-21, 08:16 #7
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 117
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 117
Citat:
Ursprungligen postat av andi Visa inlägg
GM har väl knappast drivit SAAB med förlust i 20 år så någonting har de nog tjänat...
Synd att de aldrig lät SAAB bli så bra som de kunde, fattar inte varför man lät SAAB bygga bilar med gamla OPEL-delar från 80-talet och misshandlade varumärket så pass mycket...
Detta måste vara det absolut grundläggande felet GM gjorde. Den lilla men trogna skaran som köper saab vill ha en saab och inte en opel som dom ju mer och mer har fått under GM's ledning.
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-18, 17:44 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Jag tycker papprena måste fram på bordet varför tiden bara gick och affären med Koenigsegg inte gick att genomföra, det känns som om många kunde ha gjort någon och inte gjorde något, inkl. Maud. När Koenigsegg sa att nu är tiden ute, ja då började man först försöka göra något, åka till USA osv.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-18, 17:54 #9
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Det enda regeringen skulle kunna ha gjort annorlunda är väl att skjuta till pengar i en eller annan form, och statsstöd till industrin är väl inte något som sittande regering gärna sysslar med.
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-19, 12:20 #10
Draqir Draqir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 125
Draqir Draqir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 125
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Jag tycker papprena måste fram på bordet varför tiden bara gick och affären med Koenigsegg inte gick att genomföra, det känns som om många kunde ha gjort någon och inte gjorde något, inkl. Maud. När Koenigsegg sa att nu är tiden ute, ja då började man först försöka göra något, åka till USA osv.
Vid uppköp av större verksamheter så finns det väldigt mycket som ska gå i lås. Delvis så har Koenigsegg ingen erfarenhet av storskalig bilproduktion. Delvis är det en förlustaffär av gigantiska proportioner som varken världens numera näst största biltillverkare kunde vända för att inte tala om de föregående ägarna, Investor m.fl.
Draqir är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017