FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Har stött på problem. Jag anlitar ett ansett svenskt inkasso bolag för att ta hand om min krav mot kunder som inte betalar, dock ska man ifall kund bestrider ärendet (alltså betalning) betala en jurist 1500:-/h för att handha ärendet som dessutom kan ta upp emot 2år innnan man vet om man får några pengar alls. Jag undrar nu om någon kan rekommendera mig ett sätt att komma åt mina pengar för uppdrag som jag inte får betalt för? Det handlar, för mig som liten företagare, om ganska mycket pengar. Vad ska man göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
problemet är ju att även om jag försöker själv, kommer kund inte att betala. Och att anlita en juriskt, det kostar asmycket. Äter upp själva värdet på fakturan kan man säga.
Kan man sälja fakturor som man vet kommer bli problem med? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kan man, men du får nog räkna med risigt betalt för dem. Frågan är väl egentligen lite hur situationen ser ut. Är det stora fakturor och kunden har tillgångar är det antagligen värt att lägga ler lite möda på att driva in pengarna genom KFM/tingsrätt.. har gäldenären inga tillgångar är ju tyvärr fordringarna ganska värdelösa. Men antagligen kan du alltid få ut något.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om du befarar att en kund kommer att bli en besvärlig kund så finns inte så mycket attt välja på; Avstå! Du måste oxo göra en prioritering; Lägg din tid på bra affärer och så lite tid som möjligt på de dåliga. Är det ett hopplöst fall så skriv av förlusten och gå vidare snarare än att hålla på att låta det äta upp din tid och energi. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du behöver egentligen ingen jurist, som företag får du sköta inkasso själv och får du inte betalt så går du till KFM. Bestrids kravet som du lämnat till KFM så blir det en träff hos tingsrätten där du presenterar ditt underlag för kravet och motparten sitt argument och kan ni inte komma överens då så blir det ett civilrättsligt mål och då skulle kanske ett juridiskt ombud kunna vara bra att ha. Med reservation för att gången kan ha ändrats för det var mer än 15 år sedan jag behövde gå den långa vägen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skötte inkasso för egen räkning efter flera fakturapåminnelser till kund och det räckte för att kunden skulle förstå allvaret i det hela och betalade rätt så omgående.
Jag gjorde som Westman beskrivit och läste noga på http://www.inkasso-se.se/naer-kunden-inte-betalar.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
OK!
Där fanns det en hel del tips.... Tack så mycket! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det räcker inte att bara bestrida en faktura. Har du underlag på att kunden har beställt en tjänst eller vara och rätt på din sida så hjälper det inte mycket att kunden bestrider kravet.
Alla dina kostnader och utlägg för ett sådant ärende kan du kräva kunden på sedan. Så i slutändan är det din kund som kommer att betala, om du har rätt på din sida vill säga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|