FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Helt ofattbart, jag tvivlar verkligen på att alla som inte varit på katastrofområdet inte förstår
riktigt vad som hänt, 120 tusen döda människor är för mig en stor siffra och antagligen er också, men vi kommer nog aldrig fatta hur mycket det handlar om då vi inte varit på plats och fått se det med våra egna ögon. Såg för ett tag sen på TV, då göran persson och hans underhuggare hade en presskonferens. ca 3500 svenskar saknas, sen är det ju en del svenskar på flygplatserna och en del har fått komma hem. Det man fick en tankeställare av är hur man ska bemötta varje lands behov i asien just nu. Ingen anhörig här vill ju att svenska kropparna ska brännas ner. Tänk vilka svåra situationer de olika regeringarna i dessa länder har det, bemötta varje lands krav/behov. Tänk er alla dessa tiotusentals kroppar som ligger ute och ruttnar, tänk på värmen, bakterier frodas varje sekund. Om en epidemi skulle bryta ut, så skulle det kunna bli betydligt värre än denna naturkatastrof. Tänk på alla de tusentals svenskar som kommer hem/kommit hem, som har någon typ av fysisk skada. Ett litet sår räcker. De måste testas, den STÖRSTA faran är att de har något som kallas gul stafylokock. Varje svensk som kommer hem måste i princip testas för detta som har ett fysiskt sår. Är man osäker på om en patient har det, måste patienten ha ett eget rum. Fick just veta att det inte ens finns så många lediga rum i hela landet sammanlagt. Men om vi fortsätter, skulle en patient ha så otur att man fått gul stafylokock i Asien, så innebär det för patienten att han/hon blir förtidspensionär (sjukskriven livet ut) oavsett om han / hon är 10 år eller 50 år gammal. Gul stafylokock är resistans mot alla typer av mediciner! Sen kommer vi till nästa sak, om en patient har fått gul stafylokock, så måste varje person på sjukhuset testas, låt oss ponera att en patient ligger på karolinska har fått gul stafylokock, hur många måste då testas? Efter att man testat alla människor måste man sanera hela sjukhuset. Man få då en tankställare vad som kan ske i efterhand, tänk då alla lik i Asien som ligger där och i värmen..... sen ska man även tänka på alla tiotusentals turister som varit i Asien som inte är svenskar. Så, vad tycker ni vore bäst att göra med alla lik? Flyga dem till kiruna i kistor så bakterierna inte frodas? Eller ska de ligga kvar i asien tills man identifierat alla som går? Eller ska man bränna upp dem på plats där nere? Vad vet jag! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sätt en mängd personer på att ta kort och DNA prov på så många det går - sen bränn dom direkt efter fotograferingen
själen är inte kvar i kroppen ändå Jag hade sagt samma sak om min familj varit drabbad - för som du säger - smittrisken är för hög. Antalet döda kan lätt dubblas flera gånger om det får bli värre där nere |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En tragedi... svårt att koppla bort och njuta av nyårsafton.
Jag tror dödssiffran slutar på 400 000+. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men, de anhöriga kommer knappast ge tillåtelse att bränna kropparna. De är i chock, vad kan man förvänta sig? Men man får aldrig glömma, denna katastrof är mycket större än sina egna medmänniskor. Det finns andra som påverkas betydligt mer. Och kan man lindra skadan för andra, bör man även göra det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
http://www.godhatesfags.com/fliers/dec2004..._12-29-2004.pdf
Här har vi lite andra synpunkter från det stora föredömeslandet i väster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Under vietnamkriget så utfördes uppdrag som gick ut på att hämta döda amerikanska soldaters kroppar.
Man gick alltså in på fiende teritorium o riskerade att fler soldater dödades för att man ska få hem kropparna av dom tidigare dödade till sina familjer. Kan verka lite absurt, men tydligen så var detta väldigt viktigt. En anhörig vill gärna ha en grav som man kan gå till o sörja. Tänk själv Haghjoo om din mamma eller pappa skulle försvinna i Thailand eller Estonia, och du aldrig aldrig någonsin får veta att där ligger dom nu, och där kan jag besöka dom. Du skulle aldrig någonsin i resten av ditt liv få nån ro. Sen att ni två Haghjoo o Mypay säger "hade min familj vart drabbat så hade jag gjort så" är sånt jävla skitsnack. Den som inte varit med om en tragedi kan aldrig ALDRIG någonsin veta hur man själv skulle reagera i en sån situation. Om du Mypay menar på att om du hade egna barn, o dom omkommit i Asien nu och du inte tyckt det är de absolut viktigaste som finns att det kommer tillbaka, då är det nåt fel på dig. //Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Skillnaden är att vi har 150 tusen döda kroppar, nya hittas hela tiden, dessutom finns det säkert tiotusentals kroppar som aldrig kommer hittas som vattnet tagit med sig. Av dessa 150 tusen kroppar man har, så kan man säkert dela in dem i olika typer av folkgrupper. Alla kroppar som t.ex. är från Europa, hur ska du kunna skilja dem åt? Vilka är svenskar? Vilka är norrmän? Vilka är tyskar? det går inte. Det är inte så att svenskarna ligger begravda med en sverigetröja på sig. I vietnamkriget var det antingen amerikaner eller vietnameser döda. I detta fall handlar det om 150 tusen döda människor på några dagar från hela världen. Där har du den största skillnaden med ditt otroligt dåliga exempel. Såg även nu på nyheterna, flera LÄKARE och från ID-komissionen, sa att kropparna har börjat ruttna. Det går inte längre identifiera offren av denna katastrof genom utseendet. Utan nu måste man gå efter DNA m.m. Sen intervjua de en morfar/farfar minns inte, som förlorat 1 av 4 barn i katastrofen. Han hade letat överallt, han sa själv i TV, att han förstog att de måste börja bränna kropparna för att förhindra en epidemi. Predrag, du verkar ha alldeles förlite förståelse. Du tänker endast på de svenskar som ligger där. Tänk på alla asiater som förlorat allt, sina hem, sin familj. Det finns betydligt fler som påverkas än bara svenskar. Tänk dig själv om någon skulle bära med sig en smitta av en epidemi till en stad som bangkok. Jag kan ju bara anta efter att ha läst ditt inlägg att du har 0 förståelse vad det skulle innebära. I princip skulle det bli nya sars. Asien skulle inte klara en sådant år igen, speciellt inte efter denna katastrof. Har man en anhörig i thailand som är borta och som inte hittas, så kan man bara göra en sak, utgå från att personen är död. Även om man identifierade alla kroppar (vilket man ej kommer) så skulle inte alla svenskar få besked om deras anhöriga, då många förmodligen ligger ute i havet, uppäten av alla möjliga djur från havet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Ååååh...
Haghjoo för helvete.... Nr1 jag säger inte att Vietnam o Tsunamin i Asien är samma sak, jag bara tar en jämförelse hur viktigt det är för anhöriga att få tillbaka sina lik? vad snackar du om? Nr2 så tycker jag mycket mer synd om dom som blivit drabbade i Asien än svenskarna. Hur vågar du anklaga mig o säga att jag tycker nånting som du inte vet nånting om? Nr3 så tar jag ingen ställning i frågan om man ska bränna kropparna eller skeppa till Sverige, utan kritiserar ditt och mypays inlägg, du gör samma fel igen o säger hur dom som har en anhörig i Thailand bör tänka o tycka, hur fan kan du ha rätt o säga till nån annan som varit med om nånting du aldrig ens kan föreställa dig i din lilla hjärna, vad dom bör göra? //Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
//Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
en jämförelse måste det finns en LIKHET, därför det kallas JÄMFÖRELSE. Vadå ta ställning att bränna kroppar? Bäst vore det om man inte behövde. Men det går inte att undvika, det förstår ju vem som helst med någon typ av intelligens. Massvis med människor har redan dött, ska man ta chansen och med det riskera att betydligt fler kan dö? Detta berör inte bara de anhöriga, det berör hela omgivningen i dessa områden. Det smartaste sättet att identifiera de kroppar som finns är att göra de tester man kan på varje kropp, t.ex. ta DNA prov, om möjligheten finns kolla efter tatueringar m.m. sen göra av sig med kropparna. Det handlar inte vad de anhöriga tycker/vill, det handlar om vad som är bäst för omgivningen i Asien. Så är det, även om det låter elakt. På tv sa de att 30 fryscontaintrar har flygits ner, räcker inte ens för en procent av de som dött. Men, de döda som man är medveten om att de är svenskar har tur. Deras kroppar kommer få denna lyx. Vilket nog är skönt för familjerna. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|