FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har hostat en del reklam på sidor jag driver genom åren och har nog jobbar med de flesta svenska annonsnätverken, som affiliate. Jag har länge varit ganska besviken på det smala utbudet av annonsprogram - i princip bara mainstream produkter där alla redan är avtrubbade på produktkategorin. Trodde att detta var för att smalare annonsörer inte hade insett möjligheterna med internetannonsering fram till att jag själv började försöka annonsera.
Har de senaste månaderna försökt att få ut annonser via annonsnätverken, både för egen räkning och åt mina kunder. Detta har gett mig nya insikter. Det verkar som att det stora problemet är att annonsnätverken agerar grindvakter och mer eller mindre blockerar större delen av potentiella annonsörer. Detta är något alla förlorar på så jag hoppas att jag har fel i min iakttagelse. För det första så finns det en prissättning som går emot principen med incitament. Att ha en startavgift (på låt oss säga 30000) när man egentligen inte ens kan lova att någon av ens affiliates vill visa annonsen är ju bara dumt. Det tar bort incitamentet för att nätverket ska ta hand om sina affilates så att de vill visa annonsen - och nätverkets produkt är faktiskt dessa annonsplatser. Så nätverk med oseriösa prismodeller lämnar jag därhän. Men vad jag kan konstatera efter många kontakter är att det finns en motvilja att ta in annonsörer. Svårt att få svar ibland och förhoppningsvis så betyder det att de har mycket jobb, men vi lever i en datoriserad tid så ganska mycket av mina standardkontakter skulle ju kunna skötas av ett webbgränsnitt. De som lovar och ringa och sedan aldrig gör det kan jag inte se som seriösa(notera att det är deras idé att "ringa någon annan dag"). Utan att gå in på detaljer så kan jag ju nämna att de produkter som jag har försökt få annonsera för inte på något sätt är kontroversiella eller skulle reta någon. Att man inte vill förmedla porr- eller lurendrejeriannonser kan jag förstå - men med tanke på hur mycket poker, sms-lån och erotikbutiker man släpper fram så kan jag faktiskt inte tänka mig att det finns någon etisk värdering i detta. De som det då har gått att föra en diskussion med har börjat diskutera min (och mina kunders) affärsidé och om det går att lansera produkten? Det är väl ändå mitt problem? Vi har redan en marknadföringsstrategi och vi behöver annonsplats! Om jag ska sätta in en annons i en tidning så inte sätter tidningen igång att försöka sätta sig in i en marknad som de inte kan något om. Sen har jag alltså fått ett nej tack - och inte med någon annan förklaring att det inte är något de vill satsa på. Det är ju bara så att det inte är de som satsar något. Eller så har de så primitiva gränssnitt att de måste sitta och lägga upp kampanjerna manuellt, men jag vill inte tro det. Jag fick svar en gång att de fick in tjugo intresserade annonsörer i veckan och lanserade ungefär ett program i veckan. Det betyder ju 19 tappade annonsörer i veckan. Vilken bransch har råd med ett sådant svinn. Är det så att små annonsörer helt enkelt inte kan komma ut via annonsnätverken. Det är ju illa både för de som vill tjäna pengar på annonser och de som vill annonsera. Om man som affiliate bara erbjuds mobilabonnemangsannonser från ett annonsnätverk så slutar man använda det. Rätta mig om jag har fel, jag skulle gladeligen hitta ett annonsnätverk som ägnar sig åt förmedling av annonser och inget annat. Man behöver ett regelverk vad som är ok - och sen släpper man igenom de som betalar helt enkelt. Google fixar det ju - men sökordsannonsering är ju något annat. Tipsa mig gärna om jag har missat något nätverk - men jag har letat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Har du testat med Double?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det kan nog, med all rätt, finnas en viss rädsla bland nätverket för att få in "fel" annonsörer. Annonser som inte genererar pengar till sajterna som visar annonserna, företag som går i konkurs, "dåliga" annonser spiller ju över på nätverket.
Men jag håller med dig, 1 av 20 låter ju skrämmande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Med andra ord borde det finnas en jättemarknad för de mindre etablerade företagen som behöver synas på relevanta sidor? Å andra sidan kan jag förstå att om det är en affiliate för att köpa stridsflygplan så kanske man inte väljer att ta in den just för man inte får något ut av det :P
Men detta kan inte gälla de 19 som blir nekade. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, jag har varit i kontakt med Double - de hade fasta avgifter. Man kan inte få en affärsidkare att betala oavsett om annonsen visas eller inte - så fungerar ingen annonsmarknad.
Att det finns en rädsla för "fel annonsörer" är ju motiverat om vi pratar oseriös verksamhet och kreditvärdighet - den typen av urval säger jag inget om. Det jag reagerar över är lite resonomang om hurvida annonsen "passar in" eller om de "redan har" något liknande - frågor jag aldrig skulle få från en tidning. Det finns fler och fler nya nätbutiker i alla möjliga nicher - varför annonserar väldigt få av dem i annonsnätverken? Ett ganska tydligt tecken är om man jämför Adwords-annonserna som dyker upp på Google med utbudet i annonsnätverken - där ser man en hel del företag som annonserar. Så det finns uppenbarligen företag som vill annonsera - sen är min erfarenhet att Adwords inte är särskillt bra. Dessutom behöver Google konkurens. Många av de som annonserar hos Google skulle nog hellre synas på bloggar, forum eller liknande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
AdWords ÄR bra men det krävs precis som alltid tanke bakom annonseringen. Sedan passar det naturligtvis inte alla annonsörer.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Frågan är vad kostnaden innebär; är det för att få tillgång till nätverket, eller för att visa annonser? Jag gissar att det är det förstnämnda, ställ det mot kostnaden att jaga rätt på alla presumtiva platser att få ut annonsen på.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jonny Adrecord kör väl utan startavgift?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det stämmer. Och med anledning av det får vi också väldigt mycket förfrågningar och kan tyvärr inte samarbeta med alla som önskar. Kan ses som ett lyxproblem men varje annonsör tar resurser i tid och vi måste välja ut både de vi tror att vi kan hjälpa bäst och de vi tror att våra affiliates önskar mest.
Vi har också märkt att många mindre e-handlare (och andra aktörer) gärna testar och sedan avslutar samarbetet när de märker att det inte ger den effekt de hade hoppats på (alt säljer eller lägger ned butiken), även om vi lagt ned tid och resurser på att få fart och många gånger faktiskt även fått kurvan att börja gå i rätt riktning. Att tro att affiliatemarknadsföring är något självgående system som genererar guld och gröna skogar dag ett är fel. ![]() Senast redigerad av elofsson den 2012-06-07 klockan 18:35 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Varje annonsör man plockar in kräver ju som sagt jobb att samarbeta med.
Så att automatiskt godkänna alla och 80% lägger ner, betalar inte osv. Det är ingen bra affärsidé. Man måste sålla bort det man inte tror kommer skapa intäkter. Sedan har du problemet med att det måste finnas affiliates som kan/vill pusha din produkt. Har du en alldeles för smal nisch så finns det inga sajter som kommer att ansöka, vilket leder till onödigt jobb för nätverket. Därmed är det naturligt för nätverk att fokusera på specifika nischer de vet genererar intäkter och att det finns affiliates som har trafiken som krävs. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|