FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack ConnyWesth för dina erfarenheter. Det är intressant att höra att man inte är ensam om att lägga märke till detta. Jag håller med om att Google i dag är den smidigaste annonskanalen - trots sina brister.
Detta om att annonsnätverken är nischade är något som i praktiken nog är sant - även om de ganska sällan utger sig för att vara det. Euroads verkar vara inriktade på prova-på-erbjudanden men de flesta andra utger sig för att vara ganska breda. Sen när man väl ansluter sig och kollar in deras utbud så verkar de vara nischade - mot ungefär samma nisch. Det som händer är att alla slåss om samma kunder och samma annonsörer. Vi andra, majoriteten, står utanför och undrar vad det handlar om. Om de verkligen nischade sig så vore det ju intressant - då kanske jag kunde hitta ett nätverk inriktat på hem och livsstil, eller ett om hälsa och upplevelser, till exempel - det vore roligt. Ibland verkar det snarare som att man missar vem som är kunden och försöker marknadföra sig mot sidägarna. Jag får ständigt en massa erbjudande om högre provision under vissa perioder eller olika tävlingar om flest sale. Som om jag som sidägare ansvarade för det? Jag kan placera vettiga annonser i bra sammanhang - men finns det inte bra annonsprogram eller bra annonser (variation på grafiken är ju ofta en brist) så kan man inte göra så mycket mer. Att bombardera sidorna med stora och påträngande varianter på värdelösa annonser för osäljbara produkter hjälper liksom inte. Wojts resonemang om moment 22 ligger det lite i - bortsett från att det ju finns en lösning. Om det är så att det finns en massa företag som vill annonsera så borde man ju kunna få många sidor som visar annonser (inte bara sånna som jag som är medlem i en massa nätverk och då finns i statistiken men som aldrig hittar nått intressant hos dem). Då skulle man få den trafik som är så eftersträvansvärd. Att det är svårt att generera mer trafik på pokerannonser är att ingen vill visa eller klicka på pokerannonser. Folk har redan mobilabonemang och fattar att snabblån är oseriöst. Sånna annonser har sin givna publik - men det är samma publik. Man kan inte öka omsättningen i de brancherna - alltså finns det inga pengar att tjäna. I slutändan finns det bara en lösning för annonsörer och publishers - att knyta direktkontakt och skippa annonsnätverken. Så gör jag numera - ett arbete jag gärna skulle hyra in någon på. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|