Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbhotell som försöker ta betalt två gånger

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-15, 14:08 #1
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
Standard Webbhotell som försöker ta betalt två gånger

Tänkte höra med er om ni har haft liknande problem med Ballou. Jag köpte en tjänst från dom och betalade direkt med mitt Visa över internet. Allt gick bra och kontot öppnades, pengar drogs från mitt konto. När jag kommer hem ligger det en faktura från företaget med ett kravdatum på summan som jag redan har betalat för.

Känns lite spooky att man får en faktura som man redan betalat för. Förvisso att de tog bort den när jag fick lov och kontakta dem. Men fick ingen kompensation för mitt besvär
Ren tur att jag åkte hem, lägenheten renoveras och planen var att inte åka dit på ett bra tag. Kunde slutat illa...

Ska jag fortsätta köpa tjänster från företaget eller leta efter något annat? Kom gärna med er erfarenhet av företaget.
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 14:16 #2
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Kontakta dom och visa din betalning. Har nog bara blivit fel i nån faktureringsrutin.
Sånt kan hända alla.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 14:19 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Förstår faktiskt inte problemet. De tog bort fakturan när du påpekade felet så vad för kompensation hade du räknat med då det inte kostade dig något?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 14:24 #4
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Norman Visa inlägg
Kontakta dom och visa din betalning. Har nog bara blivit fel i nån faktureringsrutin.
Sånt kan hända alla.
Vet inte om du glömde läsa texten

Westman:
Nej kanske för mycket och begära. Jag hade i alla fall skämts och försökt göra min kund glad. Men men... Tar gärna emot det jag frågade efter!
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 14:45 #5
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
detta är högst skadande för olika leverantörer när de har dessa olyckor.
Jag har själv haft pengar dragna 2 gånger i större summor.
Sedan dess har jag virtuella kreditkort från min bank som gör denna formen av olyckor omöjliga.
swedbank har e-kort.
de andra bankerna har nog något liknande. du borde kontakta din bank om att få den tjänsten till din internetbank som du antagligen redan har.

Det är ett brott i rutiner för ballou.
De har gjort ett stort misstag och om de inte hittat och fixat problemet i sina system så kommer detta kunna hända igen.
Var väldigt noggrann med att kolla så pengar inte dras flera gånger.
Detta händer tyvärr lite då och då. Ofta mänskligt fel (eller mänskligt fel i fel kodat system :P)
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 14:47 #6
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Förstår faktiskt inte problemet. De tog bort fakturan när du påpekade felet så vad för kompensation hade du räknat med då det inte kostade dig något?
inget problem att man får krav hemskickat?
Tyvärr så får många svenskar fnatt om de ser något sådant.
Det kallas stress. och denna form av stress är ett obehag.. och obehag är väl knappast vad ett företag borde ge?

Jag tycker iallafall det är allvarligt princip fel.
Det händer... betyder inte att det är okej.
De har garanterat varit med om problemet innan.

Senast redigerad av Dennis Holm den 2010-11-15 klockan 15:14
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 15:05 #7
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
Jag har själv haft pengar dragna 2 gånger i större summor.
Ush då! Jag som fick magsår för en faktura vill inte ens veta hur det kändes att fått något draget från sitt konto 2 gånger för samma sak.
Vilket företag var detta?
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 15:06 #8
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av zenda Visa inlägg
Ush då! Jag som fick magsår för en faktura vill inte ens veta hur det kändes att fått något draget från sitt konto 2 gånger för samma sak.
Vilket företag var detta?
savvis.. amerikanskt datacenter .
long story short. finns inga servrar med mitt ansvar där.
Detta var dock ett antal år sedan.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 15:47 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
inget problem att man får krav hemskickat?
Tyvärr så får många svenskar fnatt om de ser något sådant.
Det kallas stress. och denna form av stress är ett obehag.. och obehag är väl knappast vad ett företag borde ge?

Jag tycker iallafall det är allvarligt princip fel.
Det händer... betyder inte att det är okej.
De har garanterat varit med om problemet innan.
Krav? Jag läser faktura med kravdatum och kravdatum ignorerar jag pga. syntaxfel.

Ett fel uppstod och det korrigerades vid påpekande. Jag ser faktiskt inget fel i det, snarare helt korrekt. Ja att fakturan skickades är ett fel i sig och borde inte ha uppstått men sånt här händer faktiskt relativt ofta i alla branscher. Dubbla fakturor är en klassiker som företag som Canal Digital etc. har råkat ut för då deras system fått fnatt. Mindre kul för de som hade autogiro och var på semester.

I det här fallet så har det knappast kunnat uppstå obehag men visst, hade fakturan blivit liggande och det gått vidare till KFM så hamnar vi i ett helt annat läge.

EDIT: Saknade ett "och".

Senast redigerad av Westman den 2010-11-15 klockan 15:52
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 17:34 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tycker inte de borde ge dig någon ersättning MEN däremot tar jag inte lika lätt på det som Westman utan tycker det är tragiskt att så många företag idag förlitar sig på automatiserade system utan att säkerställa funktionaliteten i sådana kritiska delar som fakturering och betalning. Det ÄR mycket allvarliga fel som oftast är relativt enkelt lösta och som måste vara åtgärdade redan innan det går ut till kunderna. Det handlar i princip alltid om mänskliga fel.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-11-15 klockan 17:37
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017