FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Telias teknikchatt, telias server är svartlistad i någon halvseriös lista (ips.backscatterer.org)
13:15:34 Chatten är placerad i kö 13:42:23 Din handläggare Andreas har kommit in i chatten 13:42:23 Andreas Välkommen, jag heter Andreas, vad kan jag hjälpa till med? 13:42:39 Niklas Hej Andreas. Jag har problem att skicka mail, får bara studsar... 13:42:41 Niklas 13:05:37 (av11-1-sn2.hy.skanova.net) Recipient **<at>**.com rejected: Your host [81.228.8.183] is blacklisted by ips.backscatterer.org. Your message was NOT delivered. Please urgently notify to your local mail administrator. 13:42:57 Niklas Verkar vara skanovas utgående servrar som är svarlistade av backscatterer.org.. 13:43:36 Andreas Vad har du för e-psotadress? 13:43:49 Niklas jag har ingen e-psotadress 13:44:04 Andreas e-postadress. 13:44:41 Niklas fortfarande ingen epostadress, men jag har en telia förbindelse där jag är tvingad att skicka genom era servrar fast min mail inte ligger hos er.. 13:45:02 Niklas så, när det är problem med den utgående mailservern mailout.telia.com så hör jag av mig till er 13:45:13 Andreas Om du inte har en telia-adress så skall du inte använda dig av våra e-postservrar. 13:45:35 Andreas Du skall använda dig av utgående servrer som tillhör din e-postleverantör. 13:45:37 Niklas nähä, vilken server ska jag skicka med då? ni har ju blockerat alla andra servrar på port 25 för utgående mail 13:46:10 Niklas Således går det inte att köra smtp med min mailleverantör, jag kan skicka bra med webbmailen, men tvingas använda er utgående mailserver 13:46:12 Andreas Du skall använda dig av utgående server som tillhör din e-postadress. Du skall även använda dig av utgående portar för denna. 13:46:46 Niklas Men smtp är på port 25.. och den är spärrad på min förbindelse.. 13:47:05 Niklas det du menar är att du skiter i att skanovas servrar är svartlistade? 13:47:24 Andreas Du skall inte använda port 25. Du måste använda utgående port för din mailleverantör. 13:49:27 Niklas okej, då har jag ett annat problem 13:49:37 Niklas jag kan inte lägga till en epostadress på mina sidor 13:49:38 Niklas Fel som hittades: - Epostadressen var felaktig. Försök igen.: Epostadressen är felaktig. Försök igen. 13:49:48 Andreas Vilken e-postadress är det du försöker lägga till? 13:49:53 Niklas har försökt med flera olika adresser nu, ingen av dom godtas 13:50:04 Niklas agssafsdsa<at>telia.com 13:50:21 Niklas eller hejhejhej11<at>telia.com 13:50:35 Niklas eller aragasadr<at>telia.com 13:50:48 Niklas eller afswaw32<at>telia.com 13:50:58 Niklas eller fsafae343<at>telia.com 13:51:14 Niklas eller gew44yewa<at>telia.com 13:51:26 Andreas Jag förstår vad du menar. Kan du dröja ett ögonblick så skall jag se vad som är problem. 13:51:30 Niklas okej, jag lyckades skapa ett konto nu 13:51:42 Niklas nu har jag en epost hos telia som jag inte kan maila med 13:51:44 Niklas aaaaaaaaaaaaa<at>telia.com är min telia epost 13:52:01 Niklas jag använder Utgående e-postserver (SMTP): mailout.telia.com 13:52:08 Niklas och Kontonamn: u96302908, Lösenord: *** 13:52:14 Niklas men kan inte maila då jag får felet 13:52:20 Niklas (av7-2-sn3.vrr.skanova.net) Recipient **<at>**.se rejected: Your host [81.228.9.182] is blacklisted by ips.backscatterer.org. Your message was NOT delivered. Please urgently notify to your local mail administrator. 13:52:44 Niklas så nu är vi tillbaka på ruta ett men med en telia epostadress som avsändare 13:52:46 Andreas Ok, jag skall felanmäla detta till våran mailadministratör. 13:52:53 Niklas äntligen! 13:53:06 Andreas Jag behöver ett mobiltelefonnummer till dig, så att vi kan skicka sms till dig när dom har kollat på detta. 13:53:13 Niklas *** 13:55:13 Andreas Jag har nu skickat ärendet vidare. Har du några fler funderingar? 13:55:20 Niklas nej, tack så mycket. hejhej! 13:55:26 Andreas Hej 13:55:27 Andreas Tack och välkommen åter! 13:55:27 Chatten är avslutad Ska det verkligen ta 10 minuter att få felanmäla en svartlistad epostserver? Varför kunde jag inte få support om jag inte hade någon epostadress hos Telia? Mycket märkligt.. tur att man inte använder Telia på jobbet.. Och ja jag är medveten om att smtp går att köra på andra portar, det gör jag givetvis redan, men betalar man för en tjänst hos någon vill man ju kunna använda den med. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Andreas är nog kandidat till utmärkelsen Årets Träskalle 2009.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Man får intrycket av att du är en jobbig kund när du skriver "jag har ingen e-psotadress" och ser inget större fel som supporten gör.
Kasta sten i glashus? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Inte direkt "first line" sak de där kanske.
Inget jag ens skulle försöka mig på att förklara över chatt eller vanlig support nr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Telia i ett nötskal?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Själv tycker jag att när man får en fråga över sin tekniska nivå borde man inte skicka vidare ärendet till någon som kan mer? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kod:
13:52:46 Andreas Ok, jag skall felanmäla detta till våran mailadministratör. 13:52:53 Niklas äntligen! 13:53:06 Andreas Jag behöver ett mobiltelefonnummer till dig, så att vi kan skicka sms till dig när dom har kollat på detta. 13:53:13 Niklas *** 13:55:13 Andreas Jag har nu skickat ärendet vidare. Har du några fler funderingar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|