WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Telia och kundsupport.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1037930)

najk 2009-09-11 14:10

Telia och kundsupport..
 
Telias teknikchatt, telias server är svartlistad i någon halvseriös lista (ips.backscatterer.org)

13:15:34 Chatten är placerad i kö
13:42:23 Din handläggare Andreas har kommit in i chatten
13:42:23 Andreas Välkommen, jag heter Andreas, vad kan jag hjälpa till med?

13:42:39 Niklas Hej Andreas.
Jag har problem att skicka mail, får bara studsar...
13:42:41 Niklas 13:05:37 (av11-1-sn2.hy.skanova.net) Recipient **<at>**.com rejected: Your host [81.228.8.183] is blacklisted by ips.backscatterer.org. Your message was NOT delivered. Please urgently notify to your local mail administrator.
13:42:57 Niklas Verkar vara skanovas utgående servrar som är svarlistade av backscatterer.org..
13:43:36 Andreas Vad har du för e-psotadress?
13:43:49 Niklas jag har ingen e-psotadress
13:44:04 Andreas e-postadress.
13:44:41 Niklas fortfarande ingen epostadress, men jag har en telia förbindelse där jag är tvingad att skicka genom era servrar fast min mail inte ligger hos er..
13:45:02 Niklas så, när det är problem med den utgående mailservern mailout.telia.com så hör jag av mig till er
13:45:13 Andreas Om du inte har en telia-adress så skall du inte använda dig av våra e-postservrar.
13:45:35 Andreas Du skall använda dig av utgående servrer som tillhör din e-postleverantör.

13:45:37 Niklas nähä, vilken server ska jag skicka med då? ni har ju blockerat alla andra servrar på port 25 för utgående mail
13:46:10 Niklas Således går det inte att köra smtp med min mailleverantör, jag kan skicka bra med webbmailen, men tvingas använda er utgående mailserver
13:46:12 Andreas Du skall använda dig av utgående server som tillhör din e-postadress. Du skall även använda dig av utgående portar för denna.
13:46:46 Niklas Men smtp är på port 25.. och den är spärrad på min förbindelse..
13:47:05 Niklas det du menar är att du skiter i att skanovas servrar är svartlistade?
13:47:24 Andreas Du skall inte använda port 25. Du måste använda utgående port för din mailleverantör.
13:49:27 Niklas okej, då har jag ett annat problem
13:49:37 Niklas jag kan inte lägga till en epostadress på mina sidor
13:49:38 Niklas Fel som hittades:
- Epostadressen var felaktig. Försök igen.: Epostadressen är felaktig. Försök igen.
13:49:48 Andreas Vilken e-postadress är det du försöker lägga till?
13:49:53 Niklas har försökt med flera olika adresser nu, ingen av dom godtas
13:50:04 Niklas agssafsdsa<at>telia.com
13:50:21 Niklas eller hejhejhej11<at>telia.com
13:50:35 Niklas eller aragasadr<at>telia.com
13:50:48 Niklas eller afswaw32<at>telia.com
13:50:58 Niklas eller fsafae343<at>telia.com
13:51:14 Niklas eller gew44yewa<at>telia.com
13:51:26 Andreas Jag förstår vad du menar. Kan du dröja ett ögonblick så skall jag se vad som är problem.
13:51:30 Niklas okej, jag lyckades skapa ett konto nu
13:51:42 Niklas nu har jag en epost hos telia som jag inte kan maila med
13:51:44 Niklas aaaaaaaaaaaaa<at>telia.com är min telia epost
13:52:01 Niklas jag använder Utgående e-postserver (SMTP): mailout.telia.com
13:52:08 Niklas och Kontonamn: u96302908, Lösenord: ***
13:52:14 Niklas men kan inte maila då jag får felet
13:52:20 Niklas (av7-2-sn3.vrr.skanova.net) Recipient **<at>**.se rejected: Your host [81.228.9.182] is blacklisted by ips.backscatterer.org. Your message was NOT delivered. Please urgently notify to your local mail administrator.
13:52:44 Niklas så nu är vi tillbaka på ruta ett men med en telia epostadress som avsändare
13:52:46 Andreas Ok, jag skall felanmäla detta till våran mailadministratör.
13:52:53 Niklas äntligen!
13:53:06 Andreas Jag behöver ett mobiltelefonnummer till dig, så att vi kan skicka sms till dig när dom har kollat på detta.
13:53:13 Niklas ***
13:55:13 Andreas Jag har nu skickat ärendet vidare. Har du några fler funderingar?
13:55:20 Niklas nej, tack så mycket. hejhej!
13:55:26 Andreas Hej
13:55:27 Andreas Tack och välkommen åter!
13:55:27 Chatten är avslutad


Ska det verkligen ta 10 minuter att få felanmäla en svartlistad epostserver? Varför kunde jag inte få support om jag inte hade någon epostadress hos Telia? Mycket märkligt.. tur att man inte använder Telia på jobbet.. Och ja jag är medveten om att smtp går att köra på andra portar, det gör jag givetvis redan, men betalar man för en tjänst hos någon vill man ju kunna använda den med.

Westman 2009-09-11 14:25

Andreas är nog kandidat till utmärkelsen Årets Träskalle 2009.

Spindel 2009-09-11 14:44

Man får intrycket av att du är en jobbig kund när du skriver "jag har ingen e-psotadress" och ser inget större fel som supporten gör.

Kasta sten i glashus?

BarateaU 2009-09-11 14:47

Inte direkt "first line" sak de där kanske.
Inget jag ens skulle försöka mig på att förklara över chatt eller vanlig support nr.

BarateaU 2009-09-11 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20321592)
Man får intrycket av att du är en jobbig kund när du skriver "jag har ingen e-psotadress" och ser inget större fel som supporten gör.

Kasta sten i glashus?


Haha blir ju lite "har du stoppat in sladden" dilemma när man säger "jag har ingen e-post. :P

najk 2009-09-11 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20321592)
Kasta sten i glashus?

Absolut min favoritsysselsättning tråkiga fredagseftermiddagar när man väntar på att få gå hem.

Jonas 2009-09-11 15:19

Telia i ett nötskal?

najk 2009-09-11 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20321593)
Inte direkt "first line" sak de där kanske.
Inget jag ens skulle försöka mig på att förklara över chatt eller vanlig support nr.

Nä, vanligtvis inte men hur får man som privatperson tag i någon som kan åtgärda problemet? Det var 40 minuters väntetid på supporttelefonen, därav chatten.
Själv tycker jag att när man får en fråga över sin tekniska nivå borde man inte skicka vidare ärendet till någon som kan mer?

Spindel 2009-09-11 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av najk (Inlägg 20321599)
Nä, vanligtvis inte men hur får man som privatperson tag i någon som kan åtgärda problemet? Det var 40 minuters väntetid på supporttelefonen, därav chatten.
Själv tycker jag att när man får en fråga över sin tekniska nivå borde man inte skicka vidare ärendet till någon som kan mer?

Det var ju det som skedde ner han i supporten förstod vad du menade.

Kod:

13:52:46 Andreas Ok, jag skall felanmäla detta till våran mailadministratör.
13:52:53 Niklas äntligen!
13:53:06 Andreas Jag behöver ett mobiltelefonnummer till dig, så att vi kan skicka sms till dig när dom har kollat på detta.
13:53:13 Niklas ***
13:55:13 Andreas Jag har nu skickat ärendet vidare. Har du några fler funderingar?


acidflash 2009-09-11 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20321603)
Det var ju det som skedde ner han i supporten förstod vad du menade.

Kod:

13:52:46 Andreas Ok, jag skall felanmäla detta till våran mailadministratör.
13:52:53 Niklas äntligen!
13:53:06 Andreas Jag behöver ett mobiltelefonnummer till dig, så att vi kan skicka sms till dig när dom har kollat på detta.
13:53:13 Niklas ***
13:55:13 Andreas Jag har nu skickat ärendet vidare. Har du några fler funderingar?


Jo men det krävde att han skapade ett mailkonto hos Telia också före. Det känns inte direkt riktigt då dom Tvingar en att använda deras SMTP.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson