FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta är den första betallösningen för mobiltelefoner där teleoperatörer inte hanterar betalningsöverföringen. Kommersiella och ideella tjänsteleverantörer kan därmed sänka kostnaderna betydligt och istället behålla eller dela ut mer än 80 procent av intäkterna. Lansering sker under maj.
Länk |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ledsen att behöva såga nyheten...
Det är förmodligen ett försök att glida på succen med psms (och de negativa inläggen om dyra avgifter etc), de lägger ju fortfarande på ett lager till vid betalningen, det kommer man aldrig ifrån med Paynova. De nyttjar ett 0kr-billat kortnummer & drar pengarna från Paynova-plånboken. Vem som helst kan göra detta i kombination med i princip valfritt faktureringssystem... kanske ska tillägga att vår teknik har haft stöd för detta i ca 2 år. Grattis Paynova för lite gratisreklam i media B)
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det fungerar alldeles säkert som du säger Cellsynt. (Jag har ingen koll)
Cellsynt Men då har jag en fråga till dig, kan man hos er göra samma sak, så att man alltså kan få ut 80% av beloppet som kunden betalar? Visst denna tjänsten är ju inte lika smidig som ett "vanligt" premium-sms eftersom man måste vara medlem på paynova, men är man medlem kan man ju på detta sättet använda sin paynova-plånbok utan att vara vid datorn, t.ex när man sitter vid tv:n. Eftersom det är ett så stort företag som tv4 så tror jag att paynova plånboken kommer att få större spridning. Om vi säger att tv4 väljer att använda denna tjänst vid en stor gala så kommer ju antalet paynova plånböcker att öka markant. Detta ser jag som positivt på och hoppas att detta scenario kommer att inträffa i framtiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Precis, man måste registrera sin plånbok först & föra över pengar där, så ja, jag ser det tyvärr inte systemet som lika smidigt som psms. Visst, man får ut mer pengar med Paynova-SMS, men volymen kommer inte komma i närheten av vanlig psms (missuppfatta inte mig, jag har inget emot tjänsten i sig, jag anser bara att det inte är lika smidigt & det är smidigheten som gör att det säljer).
Den dagen någon av mina kompisar el. familj (som jag vet använder datorer & sms flitigt) säger "Idag registrerade jag mig på Paynova!", den dagen ändrar jag uppfattning, men tills vidare vet jag ärligt talat inte en enda som har plånbok där, känner fler som har Paypal & Paypal är långt ifrån etablerat i sverige. Vi har ingen tjänst med e-plånbok, men det går utmärkt för någon av våra befintliga eller framtida kunder att kombinera ett 0kr-nummer med valfritt system, exempelvis fakturahantering, plånböcker etc, eller varför inte koppla på en 118118-modul och direkt få adressuppgifterna från mobilnumret i fråga för att skicka ut en faktura... För den som vågar ta kreditrisken med fakturering etc kan ni lätt få ut närmare 100% av beloppet utan hänsyn till eventuella kostnader vid uppbyggnandet av tjänsten och dylikt.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Skämt och sidor, att koppla en nummerpresentatör till 118 118 och skicka ut fakturor går ju bevisligen, dock tror jag inte man har mycket att hämta om kunden sätter sig på tvären och inte vill betala. WN
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hahaha :lol:
Sant som du säger, skulle chansa på att det beror vilken verksamhet man bedriver också, om man har någon slags registrering etc så kan man lika gärna köra ett eget 0kr-system istället för att släppa 20% till Paynova, det var väl mest det jag ville få fram ![]()
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
De två metoderna är ju helt annorlunda i det att det är omöjligt för skumma typer att genomföra det ena utan användarens vetskap. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Även det på sätt och vis sant, men tänk små skolungar som snor varandras telefon och smsar "pay 1000", ingen trevlig upplevelse för deras förälder (som förmodligen står på abbet).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Cellsynt
Citat:
Det är även intressant att se vilka företag som använder deras plånbok, det är inga små aktörer direkt! Nu sist så var det tv-shop europa som skulle börja använda sig av paynova för att ta betallt. Citat:
Vad händer med 118118-modulen om det är en användare med kontantkort som inte har registrerat sig hos operatören? Skulle bara vilja säga att jag ser en potential i denna tjänst i framtiden, men nu är det helt klart psms som gäller, men man kan ju alltid ge användaren olika alternativ att betalla för sinna tjänster och man kan ju "rabbatera" priset för de som använder Paynova. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är självklart som du säger, därmed mitt tidigare inlägg där jag skrev "den dagen..."
55 000 anser jag inte vara tillräckligt hög penetration för att det ska lyckas, dessa måste väl även knytas mot ett specifikt mobilnummer (om det inte redan finns registrerat), vilket innebär att dessa 55 000 aktivt måste verifiera sitt mobilnr för att kunna nyttja tjänsten. På minst 2 års sikt ser jag inget hot från sk. e-plånböcker när det gäller microbetalningar på <50kr. Lyckas Paynova penetrera marknaden & få in beteendet hos användarna så har de en guldmarknad framför sig... 18118 fungerar självklart inte med oregistrerade kontantkort. (Om du vill veta priser, PM'a mig eller maila oss, jag föredrar att inte gå ut med priserna offentligt, vill inte att det ska uppfattas som reklam.)
![]() |
Svara |
|
|