FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vilken morgon!
Loggade in mig på handelsbanken och upptäkte att någon har köpt saker på mitt kort i går för 19,000 kronor på 4 transaktioner, där någon förts fiskat med två transaktioner på ca 20 kronor. Har varit till banken och anmält det hela. Väntar fortfarande på att transaktionerna ska visa vart dessa transaktioner är gjorda. Det står bara Prel kortköp nu. Jag misstänker att någon kommit över mitt kortnummer genom att rigga en bankomat, annars i övrigt så använder jag kortet med försiktighet. Någon av er kanske har fått något oväntat besök :unsure: ToBad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Blev utsatt för det för ungefär ett år sedan. Försökte betala cirka 10 000 kr i en butik i Kista med företagskortet. Köpet nekades enligt säljaren, trots att krediten var 50 000 kr. Betalade med mitt Amex istället, men det gick lite underligt till.
Detta företagskort hade då inte alls använts på över ett halvår. Inom en vecka hade köp skett från en hermodebutik på nätet i USA för totalt cirka 20 000 kr. Jag spärrade kortet och fick pengarna betalades tillbaka.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Personligen har jag alltid kortet kopplat till ett konto utan kredit och med aldrig mer än några tusenlappar på kontot. Vill jag köpa något dyrare så vet jag alltid om det på förhand och för då över pengar från ett annat konto till kortkontot, snabbt och smidigt med hjälp av internetbanken.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Senaste tiden har jag i flera affärer stött på kortmaskiner som läser chippet på kortet istället för magnetremsan även här i sverige (utomlands känns det vanligare). Får hoppas att de flesta inom kort kan gå över till den lösningen (även bankomater) som iaf. verkar lite säkrare.
Visst är det bra om man kan låta bli att ha för mycket pengar på kontot/hög kredit men det finns 100 olika anledningar till att man kanske måste ha tillgång till lite högre belopp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bankerna brukar hantera dylika bedrägerier ytterst smidigt. En kompis drabbades rätt nyligen av att hans kort hade använts för att köpa prylar i SIBAs nätbutik för 15 papp. Nån dag senare hade han fått tillbaka pengarna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vem betalar bankens nota för dessa bedrägerier?
Kommer all kostnad att påföras den eller de som mottagit pengarna eller? Jag tycker det är mycket märkligt att bankerna med sina enorma vinster låter kunder fortfarande använda sig av betalkort som är lätta att kopiera. När jag var till banken i morse sa dom att mitt nya Mastercard som ska ersätta mitt andra är betydligt säkrare. Då kan man ju undra varför banken har låtit bli att uppgradera mitt kort i tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Guest
|
Råkade själv ut för det för några veckor sedan. Någon hade köpt biljetter på sj.se för runt tusen spänn. Efter ca 10 dagar fick jag tillbaka pengar. Tog dock lite tid att spärra kortet, polisanmäla och reklamera köpen.
|
||
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har en vän som sitter och utreder såna här fall för en viss bank. Länge sedan vi pratade om det men fick det beskrivet så att banken fortfarande kan häva köpet så länge det inte har gått "för lång tid".
Upptäcker du det inom rimlig tid (gissningsvis en vecka) och anmäler detta så kan banken få tillbaks pengarna utan problem och därigenom ingen förlust för dem heller. Sen att CC-bolagen och bankerna fortfarande inte har fått fram en bättre lösning är dagens är patetiskt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||