Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Livstidsdomar eller enväldiga härskare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-04, 01:01 #1
Lasp Lasp är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 16
Lasp Lasp är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 16
Exclamation Livstidsdomar eller enväldiga härskare?

Vad är rätt på ett Forum

På ett forum blev en medlem avstängd efter att ha brutit mot forats regler.
Det var fem (5) år sedan, nu vill vederbörande komma in i gemenskapen igen!
Se följande mail till Lasp:

Hej Lasp,

Det låter trevligt att någon är intresserad läsa om mina elektronistiska äventyr, på svenska.
Och släpper ägarna in mig, på någons förfrågan, så är inte jag den som är den. Dessutom är jag väldigt mycket lugnare nuförtiden. Det där var en väldigt turbulent tid, där varken rim eller pardon gavs eller togs. Jag är inte i det ringhörnet längre, och vet numera både varför jag ofta hamnade där och hur jag ska låta bli att upprepa det.

Som sagt, med den utvikningen gjord, jag är villig släppa gammalt groll och osämja.

Så jag gjorde en formell anmälan till Moderator om att släppa på banner!
Fast det är väl bara Påvar som kan göra sånt! :
Då fick jag följande svar:

Till: Lasp
Hej,

Som sagt i dagsläget är vi inte intresserade att släppa in Xxxx på forumet igen.
Jag kan inte heller diskutera saken med dig då det inte är rätt mot Xxxx eller mot andra inblandade så jag kommer inte säga mer om det.

Vad anser Ni är straff nog!
Hur länge skall det gälla!
Räcker det med en avbön liknande det ovanstående, eller skall personen snäpas, helst lite offentligt!

Hur kan man återupprätta förtroende mellan medlemmar på en sajt?
I dagens samhälle är vi ju alla beroende av varandra på något sätt.
__________________
Tänk vad han hann med JSB !?
Lasp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 10:25 #2
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 61
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 61
Visst, regler är till för att följas. Men kollar man på det han skriver och tror på det så verkar han ju verkligen vilja komma tillbaka. Och vill han verkligen komma tillbaka kommer han förhoppningsvis inte göra samma sak igen.

Det har ju trots allt gått fem år och det är rätt så länge, tror man hinner förändras en hel del på den tiden.

Jag skulle nog ha släppt på bannen men varnat honom noggrant att vid minsta förseelese åker han ut igen, och då är det verkligen permanent.

Det är ett svårt dilemma för då ska man ju behandla alla likadant, men jag skulle nog ha gjort så iallafall.
Timlestandeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 11:07 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Går inte att säga vad jag hade gjort i admins sits då det saknas massor med info. Däremot är det alltid så att sajtens (i det här fallet, forumets) ägare bestämmer fullt ut över sajtens användande. Det är ingen mänsklig rättighet att få skriva i andras forum.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 13:29 #4
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Går inte att säga vad jag hade gjort i admins sits då det saknas massor med info. Däremot är det alltid så att sajtens (i det här fallet, forumets) ägare bestämmer fullt ut över sajtens användande. Det är ingen mänsklig rättighet att få skriva i andras forum.
Nej, men ge det en 10 år till och lagarna kommer nog då se annorlunda ut.
En gång i tiden var det t.ex. ok förr dörrvakter att stoppa romer från krogarna, men även där har ju samhållet gått frammåt även om det kanske finns en bit kvar att gå
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 13:38 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Nej, men ge det en 10 år till och lagarna kommer nog då se annorlunda ut.
En gång i tiden var det t.ex. ok förr dörrvakter att stoppa romer från krogarna, men även där har ju samhållet gått frammåt även om det kanske finns en bit kvar att gå
Det lär knappast bli någon förändring vad gäller privat egendom och de flesta forum drivs ändå inte kommersiellt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 14:14 #6
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det lär knappast bli någon förändring vad gäller privat egendom och de flesta forum drivs ändå inte kommersiellt.

Nej de flesta drivs inte kommersiellt, men de största får man nog förmoda drivs kommersiellt, så även om det kommer ta tid, så är det ett ganska säkert antagande att detta kommer att ändras. Oavsett om man vill eller inte.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 14:27 #7
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Nej, men ge det en 10 år till och lagarna kommer nog då se annorlunda ut.
En gång i tiden var det t.ex. ok förr dörrvakter att stoppa romer från krogarna, men även där har ju samhållet gått frammåt även om det kanske finns en bit kvar att gå
Nu blandar du väl ändå väldigt fritt. Det är, och kommer säkerligen förbli, lagligt att slänga ut människor som bråkar och stör från krogen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 16:12 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Nej de flesta drivs inte kommersiellt, men de största får man nog förmoda drivs kommersiellt, så även om det kommer ta tid, så är det ett ganska säkert antagande att detta kommer att ändras. Oavsett om man vill eller inte.
Det kan vara olagligt att diskriminera pga kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder (saxat från DO). I övrigt så står det såväl krogar som forum, fritt att välja sina medlemmar. Så är det idag och så kommer det förhoppningsvis att vara i framtiden.

Folk är så fixerade vid sina inbillade rättigheter att de glömmer sina skyldigheter. Jag hoppas verkligen inte att lagstiftaren häller vatten på den kvarnen (vilket lagstiftaren enligt mig redan gör, men den diskussionen hör inte hit).

Vad gäller den bannade personen så framgår det inte varför han blev bannad. Så det är omöjligt att tycka i den saken.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 17:06 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Folk är så fixerade vid sina inbillade rättigheter att de glömmer sina skyldigheter. Jag hoppas verkligen inte att lagstiftaren häller vatten på den kvarnen (vilket lagstiftaren enligt mig redan gör, men den diskussionen hör inte hit).

Vad gäller den bannade personen så framgår det inte varför han blev bannad. Så det är omöjligt att tycka i den saken.
Exakt, i båda fallen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 17:15 #10
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Vad gäller den bannade personen så framgår det inte varför han blev bannad. Så det är omöjligt att tycka i den saken.
Håller med här. Jag bannar direkt om man bryter mot forumregler på mitt forum. Hör medlemmen av sig och har förstått varför det hände och har läst igenom reglerna så öppnar jag kontot. Om de inte hör av sig, så vet jag att de enbart var ute att spamma eller göra egenreklam och skulle nog inte återkomma ändå - det är den typen av ban jag mestadels har erfarenhet av.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017