Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad gäller med telefonförsäljare? Häva köp!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-20, 14:27 #1
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Mycket flitig postare
THLs avatar

Question Vad gäller med telefonförsäljare? Häva köp!

Tjena.

Min fru gick på en ekonomisk redovisning 12 månader PPM för 750 kr av positivpension.se som ringde upp.

Dealen var att det inte kostade något under 14 dagar och att man under dessa 14 dagar hade möjligheten att häva köpet.

Information samt bekräftelse skulle de skicka ut enbart via e-post.
Min fru har inte fått någon e-post och har såklart därför glömt bort att hon tackade ja till detta.

Fick faktura från ett factoringbolag med fakturadatum 2011-04-13 så jag misstänker att samtalet kom typ 2011-03-30/31.

Hur går jag tillväga för att häva köpet? Vad säger lagen?
Svårt att häva något om man inte får information om hur man häver inom 14 dagar.

Har sökt lite på nätet och vi är inte ensamma om att inte fått e-posten.

Tack på förhand!

/Thomas
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-20, 15:31 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Bestrid fakturan och hänvisa till att bekräftelsen med information om hur man hävde köpet aldrig skickades och att telefonförsäljaren inte uppgav nödvändig kontaktinformation. Rent spontant så känns det som att det i ditt fall ska de 14 dagarna skall räknas från fakturadatum.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-20, 15:41 #3
THLs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
THLs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Bestrid fakturan och hänvisa till att bekräftelsen med information om hur man hävde köpet aldrig skickades och att telefonförsäljaren inte uppgav nödvändig kontaktinformation. Rent spontant så känns det som att det i ditt fall ska de 14 dagarna skall räknas från fakturadatum.
Har bestridit fakturan via fax till factoringbolaget och talat med kundtjänst hos företaget som har tjänsten men de var inte så sugna på tala om detta.....

Kanonsätt att inte skicka ut e-post så att de 14 dagarna går ut, säkert säljare som satt i system.

Kollade in lite vad lagen säger:
Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.

Nu förstår jag varför de sa till min fru att det var gratis 14 dagar... Fult!

Tack för svaret!
Oläst 2011-04-20, 16:43 #4
plura plura är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
plura plura är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Du har alltid 14 dagars ångerrätt från att du fått fakturan, detta enligt distansavtalslagen.
plura är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-20, 17:00 #5
THLs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
THLs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av danieldate Visa inlägg
Du har alltid 14 dagars ångerrätt från att du fått fakturan, detta enligt distansavtalslagen.
Och detta är du 100% på, att det är från att jag har fått fakturan?

/Thomas
Oläst 2011-04-20, 18:56 #6
Westmans avatar

Westmans avatar

Jag är inte säker men hur skulle du ha kunnat ångra köpet innan du hade fått en bekräftelse eller faktura? Anmäl till KO och upplys factoringbolaget och säljande bolag om detta.
Oläst 2011-04-20, 18:58 #7
Westmans avatar

Westmans avatar

Jag kollade upp lagen. Läs paragraf 9 och 10. Du har vad jag förstår solklart rätt.

EDIT: Citat från paragraf 15 "Vid distansavtal börjar ångerfristen dock löpa tidigast den dag då före-skriven information enligt 10 § kommer konsumenten till handa". Punkt 10 har de ju inte uppfyllt. Eller?

Senast redigerad av Westman den 2011-04-20 klockan 19:00
Oläst 2011-04-20, 21:59 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Om du inte fått tjänsten levererad som atalat under dessa 14 dagar så har du sakligt skäl att häva köpet pga avtalsbrott! De har ju inte levererat som utlovat!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-21, 07:54 #9
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du inte fått tjänsten levererad som atalat under dessa 14 dagar så har du sakligt skäl att häva köpet pga avtalsbrott! De har ju inte levererat som utlovat!
De flesta som säljer via telefon idag levererar aldrig inom 14 dagar just för att ångerperioden ska gå ut.

Man beställer dag 1, och oftast godkänner man att "leverans" sker dag 15. I t.ex. det fall man beställer bredband/telefoni, så påbörjar dom inte ens installationen före dag 15 just p.g.a. ångerperioden på distansavtal.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-21, 10:31 #10
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Ångerfristen på tjänster börjar gälla från att avtal tecknats, men som sagt tidigast från att du fått information om hur du säger upp avtalet. Det finns ingen koppling till fakturan (ofta faktureras ju tjänster i efterhand - hur skulle det då se ut med ångerfristen?). En tjänst kan påbörjas inom ångerfristen bara med kundens uttryckliga godkännande.

Eftersom du inte fått den information om ångerfrist som krävs av lagen gäller ångerfristen fortfarande. Du har alltså all rätt att säga upp avtalet.

Jag rekommenderar dig en genomläsning här:
https://lagen.nu/2005:59

Särskilt paragraferna 6-10 som säger att du ska få information om tjänsten, deras namn och adress, ångerfrist och kostnader. Denna information ska bekräftas i skriftlig form. Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag som du fått informationen skriftligt.

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
De flesta som säljer via telefon idag levererar aldrig inom 14 dagar just för att ångerperioden ska gå ut.

Man beställer dag 1, och oftast godkänner man att "leverans" sker dag 15. I t.ex. det fall man beställer bredband/telefoni, så påbörjar dom inte ens installationen före dag 15 just p.g.a. ångerperioden på distansavtal.
När det gäller tjänster är det ju rätt logiskt då en tjänst är betalning för arbetstid, inte för en produkt. Det är tillåtet att påbörja tjänster tidigare och skippa ångerfristen med kundens uttryckliga medgivande, men antagligen lägger de det senare för att slippa bevisa att de fått sådant medgivande.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017