FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tjena.
Min fru gick på en ekonomisk redovisning 12 månader PPM för 750 kr av positivpension.se som ringde upp. Dealen var att det inte kostade något under 14 dagar och att man under dessa 14 dagar hade möjligheten att häva köpet. Information samt bekräftelse skulle de skicka ut enbart via e-post. Min fru har inte fått någon e-post och har såklart därför glömt bort att hon tackade ja till detta. Fick faktura från ett factoringbolag med fakturadatum 2011-04-13 så jag misstänker att samtalet kom typ 2011-03-30/31. Hur går jag tillväga för att häva köpet? Vad säger lagen? Svårt att häva något om man inte får information om hur man häver inom 14 dagar. Har sökt lite på nätet och vi är inte ensamma om att inte fått e-posten. Tack på förhand! /Thomas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Bestrid fakturan och hänvisa till att bekräftelsen med information om hur man hävde köpet aldrig skickades och att telefonförsäljaren inte uppgav nödvändig kontaktinformation. Rent spontant så känns det som att det i ditt fall ska de 14 dagarna skall räknas från fakturadatum.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kanonsätt att inte skicka ut e-post så att de 14 dagarna går ut, säkert säljare som satt i system. Kollade in lite vad lagen säger: Ångerrätten När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Nu förstår jag varför de sa till min fru att det var gratis 14 dagar... Fult! Tack för svaret! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Du har alltid 14 dagars ångerrätt från att du fått fakturan, detta enligt distansavtalslagen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Jag är inte säker men hur skulle du ha kunnat ångra köpet innan du hade fått en bekräftelse eller faktura? Anmäl till KO och upplys factoringbolaget och säljande bolag om detta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Jag kollade upp lagen. Läs paragraf 9 och 10. Du har vad jag förstår solklart rätt.
EDIT: Citat från paragraf 15 "Vid distansavtal börjar ångerfristen dock löpa tidigast den dag då före-skriven information enligt 10 § kommer konsumenten till handa". Punkt 10 har de ju inte uppfyllt. Eller? Senast redigerad av Westman den 2011-04-20 klockan 19:00 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Om du inte fått tjänsten levererad som atalat under dessa 14 dagar så har du sakligt skäl att häva köpet pga avtalsbrott! De har ju inte levererat som utlovat!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Man beställer dag 1, och oftast godkänner man att "leverans" sker dag 15. I t.ex. det fall man beställer bredband/telefoni, så påbörjar dom inte ens installationen före dag 15 just p.g.a. ångerperioden på distansavtal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ångerfristen på tjänster börjar gälla från att avtal tecknats, men som sagt tidigast från att du fått information om hur du säger upp avtalet. Det finns ingen koppling till fakturan (ofta faktureras ju tjänster i efterhand - hur skulle det då se ut med ångerfristen?). En tjänst kan påbörjas inom ångerfristen bara med kundens uttryckliga godkännande.
Eftersom du inte fått den information om ångerfrist som krävs av lagen gäller ångerfristen fortfarande. Du har alltså all rätt att säga upp avtalet. Jag rekommenderar dig en genomläsning här: https://lagen.nu/2005:59 Särskilt paragraferna 6-10 som säger att du ska få information om tjänsten, deras namn och adress, ångerfrist och kostnader. Denna information ska bekräftas i skriftlig form. Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag som du fått informationen skriftligt. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|