Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Konfirmering vid .SE överlåtelse?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-09, 10:05 #1
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2008
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Standard Konfirmering vid .SE överlåtelse?

Vet att detta diskuterats tidigare (men inget har hänt vad jag känner till).

Men när man genomför ägarbyte av en .SE-domän, varför får inte avlämnande ägare ett mail där det t.ex. står:
Citat:
Vi har nu initierat överlåtelsen av domännamnet xxxxx.se till den nya ägaren xxxxx xxxxx enligt övernskommelse. Har du några invändningar mot flytten, kan du kontakta oss på xxxxx@xxxxx eller 000-000000.
Ev. ihop med något liknande:

Citat:
För att godkänna överlåtelsen klicka här [Godkänn]. Är överlåtelsen felaktig och du vill bestrida den. Klicka då istället här [Avbryt].
Nu vet jag inte hur många fall av försök till bedrägeri /urkundsförfalskning .SE och övriga registrarer får hanskas med årligen eller/och om man ens ser detta som ett problem (löser dnssec problemet?), men rimligen borde det finnas företag som inte har råd att få sin domän kidnappad ens en timme.

Rant #2

Sedan kan det vara på plats att kalla EPP-koden något annat (som förklarar vad den är till för).. Registrar-kod, Klient-kod, Flytt-kod, Bytes-kod.. (you name it). Jag har upptäckt att en del (främst utländska aktörer)(SEDO ) tror att den koden har någon som helst sexuell betydelse vid ett ägarbyte. Och ofta behöver förklara att den endast är användbar för nuvarande ägare, och om denne vill byta registrar, och att det alltså inte är samma som en Auth-code som tex gTLDs använder.

mina 50 öre..
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017