Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ångerrätt på internettjänster

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-25, 13:41 #1
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Standard Ångerrätt på internettjänster

Jag har efter flera års tillströmmning av nöjda kunder fått en kund som av misstag köpte till ett paket där man får mysql datasåtkomst. Han hävdar att ångerrätt gäller upp till 14 dagar, men i mina villkor har jag skrivit: http://www.egensajt.se/egen-sajt-villkor/

Citat:
Avgifter och betalningar
Olika extra tjänster som extra funktionaliteter, reklamborttagning och extra datautrymme är tillgängligt på webbsidan. Betalning för dessa extra tjänster och startavgifter kan inte reklameras eller fås tillbaka.
Jag kommer troligen att betala tillbaka pengarna som en god gest, men jag skulle även höra vad ni andra tror gäller? Kan man friskriva mig som jag försöker göra från Distans- och hemförsäljningslagen? Gäller Distans- och hemförsäljningslagen i hela EU?

En annan liten fråga är ju att man har ju olika kostnader som transaktionskostnader, och man förlorar ju en hel del om man betalar tillbaka fullt belopp, men har man isf rätt att få tillbaka fullt belopp?

Senast redigerad av Danielos den 2010-02-25 klockan 13:54
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-25, 14:17 #2
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Ibland får man köra lite goodwill - som du själv skriver - det tjänar man på i längden.
Det är inte jättemycket kostnader som tillkommit pga extratjänsten, eller?

Transaktionskostnader en något som man har och kunden får eg inte belastas av detta.

Du säljer ju tjänster där man inte kan åberopa Distans- och hemförsäljningslagen , tolkar jag det som.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-25, 14:26 #3
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
...
4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
...
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm

Kanske kan hjälpa dig...
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-25, 14:34 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Du säljer en tjänst så du kan luta dig mot Distansavtalslagen, kap. 2, § 4, punkt 1. Om kunden uttryckligen gett sitt samtycke till att du påbörjar tjänsten så finns det ingen lagstadgad ångerfrist. Du har alltså lagen på din sida i ärendet, och det ser även ut att stå detta i ditt avtal (inte för att det senare behövs - du behöver överhuvudtaget inte nämna ångerfrist för tjänster där det saknas sådan).

För säkerhets skull, inför framtida ärenden, kanske du vill förtydliga texten ännu mer, till exempel att "Kund går med på att leverans av tjänsten påbörjas omedelbart vid beställning. Det finns ingen ångerfrist, och inga pengar betalas tillbaka efter att beställningen lagts".
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-25, 16:52 #5
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Tack så mycket för informationen alla, jag har även förtydligat mina villkor.
Oläst 2010-02-25, 23:33 #6
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Gäller Distans- och hemförsäljningslagen i hela EU?
Inom EU gäller vid avtal mellan en konsument och en näringsidkare inom unionen, att tvingande lagar, vilket konsumentlagar oftast är, som gäller i konsumentens hemland alltid är tillämpliga på avtalet. Med en svensk kund kan du därför inte kringgå distansavtalslagen genom att t.ex. själv ha ditt säte i England. På samma sätt är du också bunden av t.ex. norsk konsumenträtt om du ingår avtal med en norsk kund.

En liten varning också om att försöka friskriva sig från ångerrätten i distansavtalslagen.. Enligt 6 § är näringsidkaren skyldig att lämna information bl.a. om att konsumenten har lagstadgad ångerrätt. Om man inte ger sådan information blir följden DELS att ångerfristen fortsätter att löpa tills 14 dagar efter att informationen slutligen givits, DELS att man kan dömas till marknadsrättsliga påföljder, t.ex. vite.

Se t.ex. Marknadsdomstolens dom 2005:37: Ett bolag har vid sin marknadsföring av telefonabonnemang använt sig av dels telefonförsäljning, dels sin webbplats. Därvid har bolaget givit konsumenten intrycket att han vid beställningen av tjänsten och följaktligen före avtalsslut kan avsäga sig sin ångerrätt. Detta har ansetts vara otillbörligt eftersom ångerfristen vid den tidpunkten inte har börjat löpa.
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-25, 23:50 #7
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Tack danneskjold för info, men i mitt fall så påbörjas ju tjänsten och fullgörandet direkt vid betalning, och i dessa fall råder ingen ångerrätt, så det handlar ju inte riktigt om friskrivande från lagen.
Oläst 2010-02-25, 23:56 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Tack danneskjold för info, men i mitt fall så påbörjas ju tjänsten och fullgörandet direkt vid betalning, och i dessa fall råder ingen ångerrätt, så det handlar ju inte riktigt om friskrivande från lagen.
Så är det naturligtvis - men eftersom ämnet, eller åtminstone de klausulformuleringar som nämndes, delvis berörde allmänna friskrivningar från distansavtalslagen tänkte jag det var värt att nämna
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-28, 12:51 #9
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Citat:
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
Har för mig att jag läst någonstans att kunden aktivt måste godkänna att tjänsten påbörjas direkt för att ångerrätten inte ska gälla, tex. genom att kryssa i en ruta.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017