FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, funderar på att anställa en person till mitt företag. Men undrar nu vad det finns för olika former av anställningsstöd?
Det är en kompis som varit arbetslös under en längre tid. Finns det några arbetsmarkandspolitiska program i Göteborg som kan hjälpa mig? Blir för dyrt att betala ut hela lönen själv. Men kan man få lite hjälp så ska det nog lösa sig. Vänligen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej! Skicka ett pm till mig med dina frågor så ska jag försöka svara på dina frågor om bidrag.
Jobbar på AMS så jag är lite insatt i det där. /Danne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hade varit bra om du kan skicka ut svaren här sen då jag ser ett allmänt intresse i frågorna
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Anställa bekanta är dödssynd, enligt min erfarenhet.
Det blir svårare att sparka en man känner, lättare att man blir ovänner, man kommer inte umgås lika mycket som vänner (då man är på jobbet med varandra hela tiden). Om du inte har råd att betala hela lönen själv, har du då råd att betala ersättning om personen blir sjuk, om personen måste rehabiliteras etc? (Vet inte hur det är vid arbetsmarknadsprojekt vem som betalar sjukpenning...) Men jag reagerade lite på när du sa att du inte har råd att betala lön, och då är ju frågan: Klarar företaget om personen skulle bli sjuk och om du blir tvungen att betala ut sjukpenning etc fastän ingen jobbar? Att gå i konkurs eller hamna i rejäl penningknipa på grund av en kompis, det är nog inte roligt för vänskapen direkt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Arbetsgivaren får fullt bidrag för sjukdagar dag 2-14 sen utgår inget mer bidrag!
/Danne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Anställningsstöd.
Du kan få halva lönekostnaden som stöd under 6 månader (kan förlängas till 12 månader) om personen har varit arbetslös mer än 24 månader. (halva lönen inte inkl sociala kostnader) Sedan finns det förstärkt anställningsstöd och en del andra former som kan ge mer eller mindre. Personen du skall anställa kan också ha haft en kortare arbetslöshetsperiod i vissa fall. Men kolla på arbetsförmedlingen de hjälper mer än gärna till. Men som en del andra kommentarer säger, blir han/hon sjuk kan det bli mycket jobbigt för dig. Det är inte bara den ekonomiska delen med anställda som är sjuka, De är ju trots allt anställda för att utföra ett arbete... Bekanta, tja vet inte om det är så jobbigt beror på hur väl ni känner varandra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Danne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Kostnaden för en anställd med en lön av låt säga 15.000:- blir med soc.avgifter, sem.ersättning, obligatoriska försäkringar omkring 23.000 kr. Så jag anser nog att de sociala avgifterna inte ingår alls. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sedan delas dessa 20000 kr i 21 dgr(tror de räknar med det som snitt) = ca 950 kr av denna summa får du alltså 50% eller max 350 kr. Så i detta fallet får de 350/950 kr = ca 37% och alltså in 50% som ofta arbetsförmedlingen säger att du ska få. /Danne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
i så fall blir det: 15 000 kr. / 21 dagar ~ 700 kr/dag .. av dessa betalar arbetsförmedlingen 350 kr.. 350/700=50% |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|