Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Äger du ditt liv?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-07, 12:03 #1
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
Mycket flitig postare

Standard Äger du ditt liv?

http://www.youtube.com/watch?v=muHg86Mys7I

Vem är det egentligen som äger ditt liv?
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 12:38 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Haha,

Det går alltså hur bra som helst att äga och exploatera natur, miljö och djur?!

Jag "kontrar" med denna:

http://www.youtube.com/watch?v=qbuDPO2LSX4
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 13:45 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Haha,

Det går alltså hur bra som helst att äga och exploatera natur, miljö och djur?!

Jag "kontrar" med denna:

http://www.youtube.com/watch?v=qbuDPO2LSX4
http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_ridicule

Kommentaren pa videon summerade det bra: "Rick McGuirevor A fallacy gold mine"

Vinsten ett företag gör, sa länge detta inte görs via bedrägeri eller tvang (som visat i originalvideon), reflekterar hur vad du tillför till samhället värderas av dess medlemmar. Man kan inte tvinga folk att värdera saker och ting pa ett visst sätt. Skaparen av videon är ekonomiskt okunnig.

Killen i videon du postade pastar dessutom att reglering leder till korporatism, vilket innebär att företag star över regeringen, och att detta kan skyddas genom reglering - vilket är en oxymoron, eftersom regleringen möjliggör korporatism.

Vad ger oss rätt att bestjäla de med pengar pa deras tillgangar? Om man är logiskt konsekvent ger det mig ocksa rätt att stjäla fran dig, men visst hade du haft nagot emot att jag dök upp i Thailand imorgon, "för allmänhetens bästa"?

Senast redigerad av TheCheesePolice den 2014-04-07 klockan 13:48
Oläst 2014-04-07, 14:07 #4
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg

Vad ger oss rätt att bestjäla de med pengar pa deras tillgangar? Om man är logiskt konsekvent ger det mig ocksa rätt att stjäla fran dig, men visst hade du haft nagot emot att jag dök upp i Thailand imorgon, "för allmänhetens bästa"?
Dagisnivå = ridå. Men kom hit och stjäl du.

Med samma avståndstagande från vettig argumentationsnivå kan jag då undra om det är ok att kineserna kommer och köper upp din stad och använder den som provsprängningsområde för vätebomber. Givetvis efter att ni invånare hunnit fly. Lite humanism kan de väl ändå kosta på sig. Priset och marknaden styr och varför skulle inte marknaden även reglera vem som har rätt till ett specifikt geografiskt område? Lika väl som den reglerar vem som får borra efter olja, eller skövla regnskog.

Släpp inte bara sjukvården fri, utan låt oss sätta prislappar på allt inklusive städer och stater. På djur och natur. Varför inte på människor? Det är ju trots allt marknaden som styr. Det är det som är egentlig frihet! Friheten att vi kan äga, medan de fattiga inte äger något.

Eller?

Citat:
Du har länkat till den tidigare.
Oläst 2014-04-07, 14:27 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Dagisnivå = ridå. Men kom hit och stjäl du.

Med samma avståndstagande från vettig argumentationsnivå kan jag då undra om det är ok att kineserna kommer och köper upp din stad och använder den som provsprängningsområde för vätebomber. Givetvis efter att ni invånare hunnit fly. Lite humanism kan de väl ändå kosta på sig.
Jag äger ingen stad, sa nagon sadan kan jag inte sälja till dem. Givetvis far de göra vad de vill pa omraden som de äger, men personligen skulle jag sätta pristaggen pa min tomt rätt hög. Risken att en fri människa skulle vilja slösa sina resurser pa bomber när det inte finns nagot egentligt incitament att göra sa (utan stater) ser jag dock, som parantes, rätt lag.

Citat:
Priset och marknaden styr och varför skulle inte marknaden även reglera vem som har rätt till ett specifikt geografiskt område? Lika väl som den reglerar vem som får borra efter olja, eller skövla regnskog.
Nu utgar allt ägande fran grunden i vald, men nu när vi väl kommit sahär langt sa är det väl självklart att ägaren ska fa disponera sin mark själv? Jag har ju inte ihjäl andras kor för att minska koldioxidutsläpp heller, även om det kanske vore det bästa för miljön (till kostnad av andra omraden).

Citat:
Släpp inte bara sjukvården fri, utan låt oss sätta prislappar på allt inklusive städer och stater.
Sjukvarden är inte gratis i dagsläget heller - det enda som ur en ekonomisk synvinkel är gratis är ungefär luft och havsvatten (http://www.businessdictionary.com/de...free-good.html). Den finansieras i dagsläget av stöldgods, men detta kan likväl göras via ett försäkringssystem som är frivilligt att delta i.
Citat:
På djur och natur. Varför inte på människor? Det är ju trots allt marknaden som styr. Det är det som är egentlig frihet! Friheten att vi kan äga, medan de fattiga inte äger något.
Tog du dig tid att titta pa videon i OP:n? Slav är man under staten, men inte i en fri marknad - det star dig fritt att säga nej till att sälja dina tjänster eller gods.

Citat:
Du har länkat till den tidigare.
Vänligen avsta i sa fall ifran att hänvisa mig till material innehallande logiska felslut.
Oläst 2014-04-07, 14:33 #6
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Jag kan ju tillägga att jag givetvis var raljerande och att jag respekterar dina åsikter. Personligen tror jag dock att en global nyliberalistisk renässans vore förödande för vår planet, utifrån flera aspekter. I ett längre perspektiv även för de framgångsrika entreprenörerna.
Oläst 2014-04-07, 14:34 #7
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Vänligen avsta i sa fall ifran att hänvisa mig till material innehallande logiska felslut.
Tack detsamma!
Oläst 2014-04-07, 14:37 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Jag kan ju tillägga att jag givetvis var raljerande och att jag respekterar dina åsikter. Personligen tror jag dock att en global nyliberalistisk renässans vore förödande för vår planet, utifrån flera aspekter. I ett längre perspektiv även för de framgångsrika entreprenörerna.
Givetvis respekterar jag dina och andras asikter ocksa, jag vill mest inte bli tvingad av att ta del av konsekvenserna. Ber om ursäkt om det verkat vara pa nagot annat sätt.

Citat:
Tack detsamma!
Jag mottager tacksammast hänvisningar till ev. logiska felslut i vad jag postat, sa att vi kan diskutera dessa närmare.
Oläst 2014-04-07, 14:43 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Du diskuterar med en trollande patrik-kopia, det är med andra ord ganska meningslöst
Oläst 2014-04-07, 14:46 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du diskuterar med en trollande patrik-kopia, det är med andra ord ganska meningslöst
Jag och Patrik har olika asikter i mycket och jag skulle inte pa nagot sätt vilja kalla oss kopior, även om vi har en del asikter gemensamt ocksa.

Gällande trollingen: jag skulle vilja pasta att jag är den enda som framfört nagot diskussionsunderlag här, svaren har mest varit förlöjligande (ungefär som det du försöker göra nu) - det vore mycket bättre om pastaenden bemöttes sakligt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017