Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Wikipedias dominans i Google

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-21, 06:21 #1
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Standard Wikipedias dominans i Google

Hej,

Som ni vet hamnar Wikipedias ämnessida högst upp i SERP:en för en otroligt hög procent av alla sökningar. Ibland tom före en organisations officiella hemsida. I internationella Google får man nu även direkt information levererad från Wikipedia, till höger om sökresultaten.

Jag "älskar" förvisso Wikipedia, det finns ingen bättre webbplats, men kan ju tycka den extrema dominansen i Google i varje fall kan diskuteras.

Vad tycker ni?
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 08:00 #2
Loffys avatar
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2011
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem
Loffys avatar

Reg.datum: Nov 2011
Jo, håller med.

Wikipedias närhet märks också i flera studentuppsatser – studenterna refererar ofta till W. (Istället för kurslitteratur, eller Nationalencyklopedin på webben, som skulle funka mycket bättre i ett sådant dokument.)

Senast redigerad av Loffy den 2012-05-21 klockan 08:02
Loffy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 08:42 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Loffy Visa inlägg
Jo, håller med.

Wikipedias närhet märks också i flera studentuppsatser – studenterna refererar ofta till W. (Istället för kurslitteratur, eller Nationalencyklopedin på webben, som skulle funka mycket bättre i ett sådant dokument.)
Lärare bör knappast godta Wikipedia som en källa, det gör heller ingen av de jag känner.

Vet inte om jag ser det som ett problem, alla som är vana vid Google vet nog om att Wikipedia dyker upp där?
Oläst 2012-05-21, 09:38 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Som ni vet hamnar Wikipedias ämnessida högst upp i SERP:en för en otroligt hög procent av alla sökningar. Ibland tom före en organisations officiella hemsida. I internationella Google får man nu även direkt information levererad från Wikipedia, till höger om sökresultaten.

Jag "älskar" förvisso Wikipedia, det finns ingen bättre webbplats, men kan ju tycka den extrema dominansen i Google i varje fall kan diskuteras.

Vad tycker ni?
Hade skrivit ett jättefint utlägg men så råkade jag klicka bort det. :-( Ajja här kommer en tl;dr:

På Wikipedia finns oftast bättre och enklare info om saker. Därför klickar folk på Wikipedia. Därför tycker Google att det är mer relevant. :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 10:44 #5
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

cordev,

Jo, det är en självklarhet. Frågan är väl om det är MER relevant än officiella webbplatser etc.

Som sagt, jag gillar Wikipedia mer än något annat internetprojekt, jag är inte kritisk mot dem.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 11:01 #6
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Hade skrivit ett jättefint utlägg men så råkade jag klicka bort det. :-( Ajja här kommer en tl;dr:

På Wikipedia finns oftast bättre och enklare info om saker. Därför klickar folk på Wikipedia. Därför tycker Google att det är mer relevant. :-)
Är det verkligen så tror du? Själv klickar jag i princip aldrig på Wikipedia vid en Google-sökning. Normalt sett söker jag istället på Wikipedia direkt när jag vill läsa något där men jag kanske hör till undantagen Google använder jag bara när jag inte vet vart jag ska.

Gillar också Wikipedia men håller absolut med om att Google borde premiera förstahandskällor. Eftersom de själva ständigt presenterar information i andra eller tredje hand så är de kanske inte så pigga på det.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-21 klockan 11:04
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 11:14 #7
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Är det verkligen så tror du? Själv klickar jag i princip aldrig på Wikipedia vid en Google-sökning. Normalt sett söker jag istället på Wikipedia direkt när jag vill läsa något där men jag kanske hör till undantagen Google använder jag bara när jag inte vet vart jag ska.

Gillar också Wikipedia men håller absolut med om att Google borde premiera förstahandskällor. Eftersom de själva ständigt presenterar information i andra eller tredje hand så är de kanske inte så pigga på det.
Fast man vet ju inte alltid om svaret finns på Wikipedia. Söker man på Google får man Wiki-träffen om den finns och om inte så är det ju bara att kolla de resultat man får. Gör man som du riskerar man ju att ändå att få ta sig till Google och göra en ny sökning. Bättre med en sökning än två

I övrigt tror jag som coredev. Oftast enkelt förklarad information (inte alltid 100% korrekt dock, men det är inte alltid jätteviktigt) som är lättillgänglig.

Sen är det ju inte godtagbart att referera till Wikipedia i skolan. Dock brukar jag själv (Master-student) läsa in mig lite på ämnet först på Wikipedia för att sedan läsa böcker/artiklar i ämnet. Lite lättare att förstå de krångliga akademiska artiklarna om man har ett hum om ämnet innan.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 11:57 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Fast man vet ju inte alltid om svaret finns på Wikipedia. Söker man på Google får man Wiki-träffen om den finns och om inte så är det ju bara att kolla de resultat man får. Gör man som du riskerar man ju att ändå att få ta sig till Google och göra en ny sökning. Bättre med en sökning än två
I 99 fall av 100 tycker jag nog man vet på förhand ifall det är relevant att kolla Wikipedia eller inte. Har man använt det ett tag lär man sig ganska bra vad som finns och inte finns. Svenska Wikipedia är ju t.ex. relativt uselt om det inte gäller svenska företeelser - orter, personer etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Sen är det ju inte godtagbart att referera till Wikipedia i skolan. Dock brukar jag själv (Master-student) läsa in mig lite på ämnet först på Wikipedia för att sedan läsa böcker/artiklar i ämnet. Lite lättare att förstå de krångliga akademiska artiklarna om man har ett hum om ämnet innan.
Det finns ju också oftast länkar eller litteraturhänvisningar till källorna på Wikipedia-sidorna så att man lätt kan gå vidare därifrån. Wikipedia fungerar som en utmärkt länksamling i många fall. Tyvärr är dock kommuner och dylikt ganska dåliga på att hänvisa till nya url:er när de byter publiceringssystem vilket gör att det är ganska mycket döda länkar.

Normalt sett klickar man väl bara på Wikipedia-länken om man har noll koll på det man söker efter. Dessa personer kan man kanske inte räkna med har något större intresse av ens egen sajt ändå. Är man lite mer insatt börjar man göra mer exakta sökningar och då dyker inte Wikipedia upp särskilt ofta. Brukar själv också utesluta sajter vid Google-sökningar ganska ofta för att slippa t.ex. Wikipedia

Att Wikipedia ens finns med i sökresultaten är överflödigt för mig och många andra men så är det naturligtvis inte för alla. De har en mycket hög trust hos Google och extremt många inlänkar så de lär stanna där länge till. Att de inte har någon som helst reklam spelar nog stor roll också. Vet inte ifall Google väljer att påverka sökresultaten specifikt för ett fåtal unika sajter som t.ex. Wikipedia? Kan mycket väl vara så. Wikipedia representerar mycket av det som Google står för.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-21 klockan 12:02
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 12:56 #9
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du är en poweruser och har hittat en arbetssätt som är effektiv för dig, men tror du detta är representativt för majoriteten?
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 13:24 #10
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Loffy Visa inlägg
Jo, håller med.

Jag håller på att skriva en uppsats i svenska, Wikipedia får inte förekomma som källa. Det har vi fått stränga orders om. Nackdelen med Wikipedia är att man aldrig vet om det som står där är 100% sanning.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017