FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Som ni vet hamnar Wikipedias ämnessida högst upp i SERP:en för en otroligt hög procent av alla sökningar. Ibland tom före en organisations officiella hemsida. I internationella Google får man nu även direkt information levererad från Wikipedia, till höger om sökresultaten. Jag "älskar" förvisso Wikipedia, det finns ingen bättre webbplats, men kan ju tycka den extrema dominansen i Google i varje fall kan diskuteras. Vad tycker ni?
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jo, håller med.
Wikipedias närhet märks också i flera studentuppsatser – studenterna refererar ofta till W. (Istället för kurslitteratur, eller Nationalencyklopedin på webben, som skulle funka mycket bättre i ett sådant dokument.) Senast redigerad av Loffy den 2012-05-21 klockan 08:02 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vet inte om jag ser det som ett problem, alla som är vana vid Google vet nog om att Wikipedia dyker upp där?
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
På Wikipedia finns oftast bättre och enklare info om saker. Därför klickar folk på Wikipedia. Därför tycker Google att det är mer relevant. :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
cordev,
Jo, det är en självklarhet. Frågan är väl om det är MER relevant än officiella webbplatser etc. Som sagt, jag gillar Wikipedia mer än något annat internetprojekt, jag är inte kritisk mot dem.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Gillar också Wikipedia men håller absolut med om att Google borde premiera förstahandskällor. Eftersom de själva ständigt presenterar information i andra eller tredje hand så är de kanske inte så pigga på det.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-21 klockan 11:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() I övrigt tror jag som coredev. Oftast enkelt förklarad information (inte alltid 100% korrekt dock, men det är inte alltid jätteviktigt) som är lättillgänglig. Sen är det ju inte godtagbart att referera till Wikipedia i skolan. Dock brukar jag själv (Master-student) läsa in mig lite på ämnet först på Wikipedia för att sedan läsa böcker/artiklar i ämnet. Lite lättare att förstå de krångliga akademiska artiklarna om man har ett hum om ämnet innan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Normalt sett klickar man väl bara på Wikipedia-länken om man har noll koll på det man söker efter. Dessa personer kan man kanske inte räkna med har något större intresse av ens egen sajt ändå. Är man lite mer insatt börjar man göra mer exakta sökningar och då dyker inte Wikipedia upp särskilt ofta. Brukar själv också utesluta sajter vid Google-sökningar ganska ofta för att slippa t.ex. Wikipedia ![]() Att Wikipedia ens finns med i sökresultaten är överflödigt för mig och många andra men så är det naturligtvis inte för alla. De har en mycket hög trust hos Google och extremt många inlänkar så de lär stanna där länge till. Att de inte har någon som helst reklam spelar nog stor roll också. Vet inte ifall Google väljer att påverka sökresultaten specifikt för ett fåtal unika sajter som t.ex. Wikipedia? Kan mycket väl vara så. Wikipedia representerar mycket av det som Google står för.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-21 klockan 12:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag håller på att skriva en uppsats i svenska, Wikipedia får inte förekomma som källa. Det har vi fått stränga orders om. Nackdelen med Wikipedia är att man aldrig vet om det som står där är 100% sanning.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|