Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpta länkar fungerar!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-17, 11:04 #1
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Medlem

Standard Köpta länkar fungerar!

Halkade in på en seo-diskussion om köpta länkar igår och blev lite smått lack. Folk avråder andra från att köpa länkar, samtidigt som jag vet att de personerna själva (till 90% sannolikhet) köper länkar. Och detta är något som verkar vanligt i SEO-världen. Experter som avråder från att köpa länkar med argument som "det är dåligt, skapa bra innehåll istället" och "du kan bli straffad". Förvisso ingen direkt lögn, men en sanning med modifikation.

Själv anser jag att köpta länkar fungerar utmärkt. Nu pratar jag då inte om 100 länkar för 5 dollar och liknande skräp, utan vettiga kvalitetslänkar. Finns ett otal exempel på detta, men fortfarande envisas många med att avråda folk som frågar om köpta länkar.

Vad tycker ni själva? Köpta länkar - bra eller dåligt? Vad är era erfarenheter av länkköp?

Senast redigerad av Nicklas den 2012-04-17 klockan 13:22 Anledning: Raderat egen reklam
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-17, 13:39 #2
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Flitig postare

Självklart fungerar ju köpta länkar om det är av god kvalitet, det är ju omöjligt att tekniskt veta om en länk är köpt eller ej.

Om du exempelvis får en länk från Wikipedia så är ju den toppen, det är ju omöjligt att den skulle ha sämre effekt om du fört över pengar till dom.

Problemet med köpta länkar av sämre kvalitet är ju just att det är skräplänkar ($ länkpaket med XX antal credits osv) med uppenbart köpta platser. Även om alla köpta länkar är (rent tekniskt) mot Googles riktlinjer, så är det nog dessa skräplänkar som man menar att man ska undvika.

Finns ju inget att diskutera egentligen, bra länk = bra länk, dålig länk = dålig länk, sen har det ju ingen innebörd om pengar bytt hand (förutom att det då tekniskt bryter mot riktlinjerna, men det är ju omöjligt att påvisa om det görs bra).
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-17, 13:41 #3
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

först vill jag säga om föregående talare "Wikipedia länk" ger ingenting seomässigt då det är nofollow

Köpta länkar är inte sämre än något annat om man köper dem på rätt ställe. dock kommer detta bli en lång diskussion då många anser att det är så viktigt med att länkar alltid ska vara från relevanta webbpaltser. Men vet man fakta gällande det? hur mycket bättre än en relevant länk ? Joodå jag har köpt länkar genom tiderna och fungerat bra. Det enda problemet oftast är att man köper länkar på sidor som har tex max 10 utgående länkar men efter ett tag kanske sidan har 50 utgående länkar om det är av en länkförsäljare man handlar =)

Jag avråder folk att köpa länkar på diverse forum och hemsidor där paket säljs med 100 tals länkar för några få dollar. Ska man köpa länkar ska man nog köpa av folk man känner för bästa resultat - placering och så man vet sidan förblir "clean" .

Jag har fått sidor att ranka med köpta länkar från orelevanta webbplatser, jag har personligen aldrig märkt nån större skillnad på att bygga länkar från relaterade webbplatser eller bygga länkar från random kvalitetssidor. Sen är det ännu en rolig diskussion detta med separata ip nummer.

Jag har själv ett konto här : http://seowebhosting.net/ det där 50 ip paketet.
Sen har jag nån svensk egen server här i sverige. Jag kan inte längre se skillnad på att bygga länkar från massa separata ip i jmförelse med att bygga länkar från sidor som är hostade på samma server. Förut fanns en märkbar skillnad, men nää. .. funkar precis lika bra för mig att göra det på samma burk. Sen är ju ännu en sak inom detta med länkar att det ska vara sidor som är hostade på svenska sidor. Men faktiskt säger jag emot här med, ser ingen skillnad på detta när jag arbetar för att nåt ska ranka.
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-17, 13:45 #4
Medlem

Medlem

Jo, det har du rätt i. Men det jag stör mig på är s.k. experter som bestämt avråder folk från att köpa länkar i princip med argumenten "Googles riktlinjer är Gud, köp ALDRIG länkar, skapa bra content istället" för att någon dag senare mejla och fråga hur mycket man vill ha betalt för en länk på sidan X. Vilket faktiskt är rätt utbrett.

Om anledningarna kan man bara sia om, kanske vill de bygga rykte (utåt sett) som perfekta whitehats, kanske vill de inte att fler personer ska försöka köpa länkar på sajter som de köpt länkar på, kanske vill de bara inte ha fler konkurrenter i SERP:en...

Hur som helst tycker jag att det är jävligt patetiskt.
Oläst 2012-04-17, 13:51 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
först vill jag säga om föregående talare "Wikipedia länk" ger ingenting seomässigt då det är nofollow

Jag har själv ett konto här : http://seowebhosting.net/ det där 50 ip paketet.
Jag skulle vilja säga att olika IP fortfarande spelar stor roll. Har inte tid att göra något större test, men min erfarenhet säger att det absolut är bättre med länkar från separata IP:n.

Klart man ska undvika 1000 backlinks för 20 dollar (även om sådana också fungerar kortsiktigt).
Oläst 2012-04-17, 13:54 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av ADRTCK Visa inlägg
...kanske vill de bygga rykte (utåt sett) som perfekta whitehats, kanske vill de inte att fler personer ska försöka köpa länkar på sajter som de köpt länkar på, kanske vill de bara inte ha fler konkurrenter i SERP:en...
Tror att du är väldigt nära sanningen med samtliga av ovanstående påståenden...
Oläst 2012-04-17, 13:54 #7
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Standard ja

Citat:
Ursprungligen postat av ADRTCK Visa inlägg
Jag skulle vilja säga att olika IP fortfarande spelar stor roll. Har inte tid att göra något större test, men min erfarenhet säger att det absolut är bättre med länkar från separata IP:n.

Klart man ska undvika 1000 backlinks för 20 dollar (även om sådana också fungerar kortsiktigt).
Ja jag baserar bara det jag säger på mina erfarenheter. Har gjort massa tester. Jag lyckas ranka saker utan större problem med att bygga länkar på sidor som ligger på en o samma server.

Men säger du att du att olika ip ger bättre resultat för dig litar jag på det. kul att höra om folks erfarenheter inom detta.
Oläst 2012-04-17, 13:58 #8
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Bara ett exempel, du förstår nog vad jag menar. Byt ut wikipedia mot valfri stark sajt om det måste vara helt korrekt...

Du bör dessutom läsa på om länkvärden om du tror att en no-follow länk från wikipedia är helt utan värde (även om den självklart inte är lika värd som en utan no-follow). Finns många tester som visar entydigt att no-follow faktiskt har effekt, bara inte full. En parantes i sammanhanget, men värt att tänka på.
Oläst 2012-04-17, 14:00 #9
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ja jag baserar bara det jag säger på mina erfarenheter. Har gjort massa tester. Jag lyckas ranka saker utan större problem med att bygga länkar på sidor som ligger på en o samma server.

Men säger du att du att olika ip ger bättre resultat för dig litar jag på det. kul att höra om folks erfarenheter inom detta.
Tror att resultaten är helt identiska. Det är väl bara att man minimerar risken att få en smäll om man sprider ut över flera IPn, mindre uppenbart då. Åker man dock på en manuell granskning så är man nog rökt oavsett.
Oläst 2012-04-17, 14:00 #10
knulliss avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Bara ett exempel, du förstår nog vad jag menar. Byt ut wikipedia mot valfri stark sajt om det måste vara helt korrekt...

Du bör dessutom läsa på om länkvärden om du tror att en no-follow länk från wikipedia är helt utan värde (även om den självklart inte är lika värd som en utan no-follow). Finns många tester som visar entydigt att no-follow faktiskt har effekt, bara inte full. En parantes i sammanhanget, men värt att tänka på.
Ja då bör jag läsa på =) jag trodde nofollow länkar är värdelösa ur SEO synpunkt, då nofollow taggen står för att google ej ska följa länken.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017