Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är web-scraping lagligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-05, 14:17 #1
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Standard Är web-scraping lagligt?

Äger i dag siten radiofy.se där jag plockar spellistor direkt från respektive radiokanals siter, vilket är helt okej. Jag har fått OK från alla radiobolag.

När Spotify råkade (det var inte alls meningen att den skulle läcka ut så snabbt) hitta siten den 12:e Jan så fick jag dagen där på två samtal från företagen jag plockar spellistor i från. Båda ägarna var lite irriterade över att jag hade "snott" data från dem. Men eftersom jag inte tjänade pengar på siten och för att dom gillade idéen så lät dom den vara. Meningen var givetvis att jag skulle fråga om lov, men jag han inte riktigt de eftersom Spotify twittrade om projektet...

Jag var i detta fallet alltså tungen att få godkänt av företaget för att läsa deras siter.

Det finns ett företag som jag inte minns namnet på som gör exakt samma sak som mig, fast dom läser av radiokanalerna över FM-bandet och jämför sedan informationen med någon refferensdabas. Detta företag säljer sedan vidare inforamtionen till tredjepart, vilket radiobolagen inte gillar, men dom har inte så mycket val. Min fråga är nu varför?

Vad är skillnaden mellan att läsa av internet, genom en koppar/fiber-kabel gentemot att läsa av FM-bandet? Varför skulle det ena vara okej och inte de andra?
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 5 (0 medlemmar och 5 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017