Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lexbase kör åter igång

Visa resultat för omröstning: Är det en tjänst som bör existera?
Absolut, ser inga problem med det 16 48.48%
Nej, den personliga integriteten blir lidande 17 51.52%
Antal röster: 33. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-04, 13:40 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Standard Lexbase kör åter igång

Tjänsten som låter användare söka reda på domstolshandlingar och stängdes ner efter sin beta-lansering är nu igång igen. I den nya versionen kräver tjänsten inloggning från den som vill söka, så att alla som använder Lexbase måste registrera sig.

Läs mer: http://www.idg.se/2.1085/1.555393/lexbase-igang-igen

Mer om Lexbase här: http://www.wn.se/showthread.php?t=10...hlight=lexbase

Senast redigerad av Ingo den 2014-04-04 klockan 13:49
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 14:23 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Tveksam. Offentlighetsprincipen är god, men kanske borde revideras i rådande internetålder, vad vet jag?!

Jag röstar blankt...
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 14:25 #3
Tob Tob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 8
Tob Tob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 8
Varför kan man inte göra likt det ratsit och liknande uppslagstjänster behöver göra? Deras uppgifter är väl också offentliga handlingar egentligen?

Tvinga sådana företag att skicka ut brev om att utdrag har lämnats ut till person X?
Tob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 14:40 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Problemet är inte informationen utan befolkningen inte klarar av använda den rätt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 14:44 #5
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
Lexbase förenklar vad som kan uppnås genom att maila till tingsrätten eller den instans det gäller. Du kan använda en dummymailadress och säga att du vill ha en dom som PDF, brukar ta en dag sen får du en fil med namn på dömda etc.

Som Patrik sa, problemet är inte tillgängligheten, problemet är vad som kan hända när en befolkning som är van att inte veta plötsligt får veta. Om det bor en dömd pedofil i mitt bostadsområde vill jag kunna ta reda på det. Alla med barn förstår varför, kanske även du som inte är förälder (än?).
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 19:00 #6
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Citat:
Ursprungligen postat av altruixm Visa inlägg
Lexbase förenklar vad som kan uppnås genom att maila till tingsrätten eller den instans det gäller. Du kan använda en dummymailadress och säga att du vill ha en dom som PDF, brukar ta en dag sen får du en fil med namn på dömda etc.
Dock måste man ta i beaktning att en tjänst som Lexbase endast fungerar bra så länge de som driver den håller ordning på sin databas. "Betaversionen" (som om jag inte minns helt fel lanserades som en färdig produkt, men sedan blev en beta) Visade ju tydliga brister och klara luckor i täckning.

En pedofil som dömdes för 6 år sedan, men sedan "flugit under radarn" kan ju mycket väl bo granne med dig. Honom hittar du IDAG inte på Lexbase, oavsett om du kollar på namnet eller adressen. Således måste du dubbelkolla med samtliga sveriges tingsrätter om han blivit dömd för att vara riktigt säker.

De hävdar nu i efterhand att det tydligt framgick att adresser var "ungefärliga" och den som stod i domen. Tydligen inte tillräckligt tydligt eftersom jag inte lade märke till det utan att behöva leta.

Det förra versionen ledde till var ju att en massa människor gick in och kollade kartan/gjorde en sökning men sen inte betalade för att få se VAD som gjorde att grannarna var "förekommande" Hade de bara färgkodat eller haft nån ikon för olika typer av brott så hade det väl varit en sak. Men "Förekommande" Kunde ju vara en överklagad fortkörning eller ett mord eller att vederbörande varit part i ett tvistemål. Huruvida man blivit friad i högre instans fanns inte heller med.
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 19:09 #7
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Information wants to be free
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 19:15 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det var ett annat problem, att register inte samkört emot folkbokföringsregistret för se aktuell adress.

Men största problem var ändå folk inte kunde hantera informationen, dom såg ett hus men valde inte gå vidare att verifiera vad det handla om och om det är samma som bor där nu.

Man bör läsa hela domen med för få vettig fakta.


Citat:
Ursprungligen postat av rhdf Visa inlägg
Dock måste man ta i beaktning att en tjänst som Lexbase endast fungerar bra så länge de som driver den håller ordning på sin databas. "Betaversionen" (som om jag inte minns helt fel lanserades som en färdig produkt, men sedan blev en beta) Visade ju tydliga brister och klara luckor i täckning.

En pedofil som dömdes för 6 år sedan, men sedan "flugit under radarn" kan ju mycket väl bo granne med dig. Honom hittar du IDAG inte på Lexbase, oavsett om du kollar på namnet eller adressen. Således måste du dubbelkolla med samtliga sveriges tingsrätter om han blivit dömd för att vara riktigt säker.

De hävdar nu i efterhand att det tydligt framgick att adresser var "ungefärliga" och den som stod i domen. Tydligen inte tillräckligt tydligt eftersom jag inte lade märke till det utan att behöva leta.

Det förra versionen ledde till var ju att en massa människor gick in och kollade kartan/gjorde en sökning men sen inte betalade för att få se VAD som gjorde att grannarna var "förekommande" Hade de bara färgkodat eller haft nån ikon för olika typer av brott så hade det väl varit en sak. Men "Förekommande" Kunde ju vara en överklagad fortkörning eller ett mord eller att vederbörande varit part i ett tvistemål. Huruvida man blivit friad i högre instans fanns inte heller med.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 20:39 #9
Swag Swag är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 32
Swag Swag är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Problemet är inte informationen utan befolkningen inte klarar av använda den rätt.
Ha ha, instämmer, det räcker med att läsa kommentarerna här för att förstå att befolkningen inte klarar att använda informationen rätt.

Jag tror att det är bättre att tillgängligheten är större för då kommer bristerna att uppmärksammas mer än om bara "skummisar" som har tid och tålamod lär sig få ut informationen.

Jag är mer orolig för bristerna i Lexbase systemet än huvudsyftet med tjänsten. Dvs tidigare rykten om att offer och brottslingar inte skiljdes åt utan båda dyker upp vid sökning. Offer ska självklart inte vara sökbara, och inte vittnen heller. Fast jag vet fortfarande inte om detta stämmer för det var så mycket rykten förra gången...
Swag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 20:47 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Fast offer och vittnen brukar ju med gå under offentliga uppgifter.

Men om det nu var så att hus på offret visade med så väldigt bugg i system. Har faktiskt aldrig ens provat Lexbase eller gjort någon testsökning.

Men kan tänka mig väldigt massa okunniga personer testade tjänsten och inte hade någon aning om något.

Citat:
Ursprungligen postat av Swag Visa inlägg
Ha ha, instämmer, det räcker med att läsa kommentarerna här för att förstå att befolkningen inte klarar att använda informationen rätt.

Jag tror att det är bättre att tillgängligheten är större för då kommer bristerna att uppmärksammas mer än om bara "skummisar" som har tid och tålamod lär sig få ut informationen.

Jag är mer orolig för bristerna i Lexbase systemet än huvudsyftet med tjänsten. Dvs tidigare rykten om att offer och brottslingar inte skiljdes åt utan båda dyker upp vid sökning. Offer ska självklart inte vara sökbara, och inte vittnen heller. Fast jag vet fortfarande inte om detta stämmer för det var så mycket rykten förra gången...
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017