FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Den 27-årige småbarnspappan greps för grovt ba** porrbrott.
Men det var fel person-internetleverantören förväxlade kundernas adresser. Bredbandsbolaget bad om ursäkt och ersatte honom med 20 000 kronor och fri internet i ett år. Läs mer på Aftonbladet Delat inlägg Edit: Jag har editerat titeln och vissa ord med tanke på sökmotorindexering. //Mats |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag som trodde att man inte fick ge ut ip-nummer?? detta borde väl gälla samma regler som för Piratkopiering?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag och andra uppskattar säkerligen inte pedofiler, men sedan kan man se likdant på piratkopiering. Däremot tycker jag inte att det ska gå till som det gjorde i detta fall, att ge ut fel nummer och storma killens liv och säga att han innehar bar**orr? Efter ett tag säger dem att det var ett misstag, oj vi gjorde fel... Ett mer rätt svar får någon som har bättre juridiska källor ta och skriva in. Edit: Jag har editerat med tanke på sökmotorindexering. //Mats |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vid den typen av brott där fängelse kan följa lämnas IP-nummer ut.
Vad som gäller piratkopiering är det fortfarande lite oklart om det är ett brott som leder till fängelse. Beror på omfattning osv, finns visst något rättsfall i Västerås som skall prövas i högre instans. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hoppas fanimej att Silvbersky kontaktar den där killen och hjälper honom att stämma brallorna av BBB, snuten och Pontén när de ändå håller på..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är klart att polisen skall få tillgång till de uppgifter de behöver för att utreda brott. Dock förutsätter man att de försäkrar sig om att de har rätt person innan de stormar huset.
Men rent generellt, hur gick det här till? Vem lagrar uppgifter om vem som laddat ner vad? Hur vet man vad som laddats ner? Jag antar att polisen hittat ett register på någon betalsite, för om det finns möjlighet för myndigheterna att bevaka trafik rent allmänt och kolla vad folk gör på nätet tycker jag det är obehagligt. Inte ens b-porr motiverar något sådant. Det är ju samma sak som allmän telefonavlyssning ála Stasi. (rys) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
I alla fall så ska någonting sånt här aldrig få hända. Killen har rätt att man hellre skulle bli falskt anklagad för mord, än detta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag inte förstår är hur de fick reda på att personen i fråga sysslade med detta från första början? Bevakar ISPerna trafikflödet för att sedan lämna över information till polisen? Eller begär polisen loggar över trafiken som ISPn lämnär över för att sedan analyseras av polisen?
Någon som vet hur polisen går till väga i sitt arbete med detta får gärna klargöra, för själv är jag som ni kanske märker helt ute och cyklar ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||