FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
På Rapport i morse var ett inslag att AllaAnnonser vunnit över Blocket vad gäller frågan om upphovsrätt. Dock återstår en fråga om de gjort sig skyldiga till databasintrång.
Även om de skulle förlora så kommer det troligen vara värt det med tanke på all gratisreklam de fått. Undrar hur Blocket resonerade när de bestämde sig för att stämma, de måste ju ha vetat att fallet skulle få mycket upmärksamhet. Det måste ha varit tydligt för dem redan från början att det inte skulle vara självklart att de skulle vinna utan istället bara riskera att ge allaannonser massa uppmärksamhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Exakt, de skulle bara ha blockerat allaanonner i brandväggen eller nåt
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() *sorry, kunde inte låta bli* |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Upphovsrättsligt intrång var nog dömt på förhand, det som jag ser som sorgligt är att det snart är fritt fram för vem som helst att indexera annonssajter. Det som är tragiskt med det är att nu är det möjligt att med minsta möjliga ansträngning få mesta möjliga content. Detta kan orsaka en explosion av indexeringssajter som kan på ett eller annat sätt dra in cash till en verksamhet som inte gör ngt mer än lever på andra.
Det positiva är att alla dessa sajter kommer att bli ungefär lika intressanta som alla dessa annonssajter är i dagsläget. Tur att vi är några iaf som gärna bygger vår verksamhet från grunden utan att profitera på andra (på det sättet som allaannons mfl gör). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har inte sett nyheten än. Vilken rättsinstans var det som dömde?
Om det var en lägre instans kan man nog räkna med överklagande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det jag inte förstår är hur allaannonser kan kalla sig en sökmotor då den bryter mot den mest grundläggande regeln av alla; robots.txt
Saxat från http://www.blocket.se/robots.txt Citat:
Någon som tycker annorlunda? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Firewall hade inte hjälpt, och det visste blocket om eftersom AA redan hade en planerad lösning med proxies..
Att de är scrapers råder det väl ingen tvekan om. Sen kan man diskutera huruvida de tillför något eller inte. De tillhandahåller ju faktiskt en tjänst som är betydligt enklare och bättre än blocket.se Den juridiska frågan gäller inte om de bryter någon robots.txt-standard eller inte utan om de begår något upphovsrättsbrott genom att kopiera radannonser. Personligen anser jag inte att de gör det eftersom det inte är blocket som har skrivit annonserna. Sedan är jag såklart lite personligt intresserad eftersom deras verksamhet är rätt lik den jag själv bedriver på nyhetsportalen.se med undantaget då möjligen att jag aldrig har haft något problem med att få "scrapa" tidningar, snarare tvärtom. .. så den slutgiltliga frågan är väl hur många år måste man har varit i branschen för att få bli kallad sökmotor som verkar vara den finare formen av scraper. Tänk på vad du säger eldsjäl, eftersom det som idag du nu kallar för scraping imorgon kan vara intelligent agent. hubbert, http://www.nyhetsportalen.se/?s=allaannons...ocket&na=25&o=1 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack grazzy
![]() Och det var i Tingsrätten domen fattades, och beslutet var egentligen ingen dom utan ett ställningstagande till att inte tvinga allaannonser att avbryta före den riktiga domen avkunnats. Så det innebär att när Tingsrätten fattat beslut kommer ärendet med stor sannolikhet gå vidare till Hovrätten och ev ännu högre. Så med andra ord ingenting är klart och läget är fortfarande oklart och kommer vara så i några månader/halvår/år till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Skillnaden mellan en "scraper site" och en sökmotor är hårfin ;-) Men om nu Blocket inte vill vara med på Allaannonser så tror jag att det är ganska enkelt för dem att "mata" Allaannonsers sökrobot med diverse skräp, tills dess att Allaannonser måste ge upp, alternativ ägna (för) mycket tid åt att samla in Blockets annonser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Om Ni läser http://www.blocket.se/copyright.htm ser Ni ganska tydligt vad som gäller för innehållet på Blocket. Med andra ord " det är förbjudet att utan tillstånd från B locket AB, framställa exemplar av hela eller delar av innehållet på blocket.se och/eller göra det tillgängligt för allmänheten, exempelvis på en annan webbplats. " Men tyvärr är detta den verklighet vi lever i och som en annan talare sa så är det bara att försöka göra det så svårt/jobbigt som möjligt för andra att ta saker och ting från en sida. Att stoppa det och jaga alla som gör det är i längden inte hållbar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|