Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

AllaAnnonser vinner över Blocket

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-22, 07:02 #1
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
På Rapport i morse var ett inslag att AllaAnnonser vunnit över Blocket vad gäller frågan om upphovsrätt. Dock återstår en fråga om de gjort sig skyldiga till databasintrång.

Även om de skulle förlora så kommer det troligen vara värt det med tanke på all gratisreklam de fått. Undrar hur Blocket resonerade när de bestämde sig för att stämma, de måste ju ha vetat att fallet skulle få mycket upmärksamhet. Det måste ha varit tydligt för dem redan från början att det inte skulle vara självklart att de skulle vinna utan istället bara riskera att ge allaannonser massa uppmärksamhet.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-22, 07:22 #2
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Exakt, de skulle bara ha blockerat allaanonner i brandväggen eller nåt
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-22, 07:41 #3
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Oskar Lindgren@Sep 22 2005, 06:22
blockerat ....
Bwuahaaa

*sorry, kunde inte låta bli*
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-22, 08:21 #4
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Upphovsrättsligt intrång var nog dömt på förhand, det som jag ser som sorgligt är att det snart är fritt fram för vem som helst att indexera annonssajter. Det som är tragiskt med det är att nu är det möjligt att med minsta möjliga ansträngning få mesta möjliga content. Detta kan orsaka en explosion av indexeringssajter som kan på ett eller annat sätt dra in cash till en verksamhet som inte gör ngt mer än lever på andra.

Det positiva är att alla dessa sajter kommer att bli ungefär lika intressanta som alla dessa annonssajter är i dagsläget.

Tur att vi är några iaf som gärna bygger vår verksamhet från grunden utan att profitera på andra (på det sättet som allaannons mfl gör).
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-22, 09:57 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Har inte sett nyheten än. Vilken rättsinstans var det som dömde?
Om det var en lägre instans kan man nog räkna med överklagande.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-22, 12:29 #6
eldsjäl eldsjäl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
eldsjäl eldsjäl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
Det jag inte förstår är hur allaannonser kan kalla sig en sökmotor då den bryter mot den mest grundläggande regeln av alla; robots.txt

Saxat från http://www.blocket.se/robots.txt

Citat:
User-agent: Googlebot
Disallow: /
Allow: /list
Allow: /view
Allow: /search
Allow: /hjalp
Allow: /*.htm
Allow: /*.html

User-agent: ia_archiver
Disallow:

User-agent: *
Disallow: /
Att AllaAnnonser brister när det gäller robots.txt gör i alla fall att jag inte ser dem som annat än en scraper.

Någon som tycker annorlunda?
eldsjäl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-22, 21:27 #7
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Firewall hade inte hjälpt, och det visste blocket om eftersom AA redan hade en planerad lösning med proxies..

Att de är scrapers råder det väl ingen tvekan om. Sen kan man diskutera huruvida de tillför något eller inte. De tillhandahåller ju faktiskt en tjänst som är betydligt enklare och bättre än blocket.se

Den juridiska frågan gäller inte om de bryter någon robots.txt-standard eller inte utan om de begår något upphovsrättsbrott genom att kopiera radannonser. Personligen anser jag inte att de gör det eftersom det inte är blocket som har skrivit annonserna.

Sedan är jag såklart lite personligt intresserad eftersom deras verksamhet är rätt lik den jag själv bedriver på nyhetsportalen.se med undantaget då möjligen att jag aldrig har haft något problem med att få "scrapa" tidningar, snarare tvärtom.

.. så den slutgiltliga frågan är väl hur många år måste man har varit i branschen för att få bli kallad sökmotor som verkar vara den finare formen av scraper. Tänk på vad du säger eldsjäl, eftersom det som idag du nu kallar för scraping imorgon kan vara intelligent agent.

hubbert, http://www.nyhetsportalen.se/?s=allaannons...ocket&na=25&o=1
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-22, 21:39 #8
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Tack grazzy
Och det var i Tingsrätten domen fattades, och beslutet var egentligen ingen dom utan ett ställningstagande till att inte tvinga allaannonser att avbryta före den riktiga domen avkunnats.
Så det innebär att när Tingsrätten fattat beslut kommer ärendet med stor sannolikhet gå vidare till Hovrätten och ev ännu högre.
Så med andra ord ingenting är klart och läget är fortfarande oklart och kommer vara så i några månader/halvår/år till.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-22, 21:42 #9
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Citat:
Sedan är jag såklart lite personligt intresserad eftersom deras verksamhet är rätt lik den jag själv bedriver på nyhetsportalen.se med undantaget då möjligen att jag aldrig har haft något problem med att få "scrapa" tidningar, snarare tvärtom.
Det är också lite intressant att tingsrätten gav Blocket rätt i klagomålet på användandet av mellansidor (a.k.a. teaser annonser) dvs. länkar som "ser ut" att leda till Blocket men som först leder till en "mellansida" med reklam på. Allaannonser ser ut att få betala vite om 200.000 om de fortsätter att använda den typen av länkning.

Skillnaden mellan en "scraper site" och en sökmotor är hårfin ;-)

Men om nu Blocket inte vill vara med på Allaannonser så tror jag att det är ganska enkelt för dem att "mata" Allaannonsers sökrobot med diverse skräp, tills dess att Allaannonser måste ge upp, alternativ ägna (för) mycket tid åt att samla in Blockets annonser.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-23, 09:02 #10
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 22 2005, 21:27
Den juridiska frågan gäller inte om de bryter någon robots.txt-standard eller inte utan om de begår något upphovsrättsbrott genom att kopiera radannonser. Personligen anser jag inte att de gör det eftersom det inte är blocket som har skrivit annonserna.
Ja, det är ett ganska intressant "case" men i detta fallet tycker jag att Blocket har rätt. Själv hade (blir) jag lite små förbannad när mina konkurrenter "tar" bilder (som är inköpta med Copyright) hela sidor (inklusive felstavningar :-) ) med text osv från min sida. Det som jag presenterar på min sida är "mitt" och skall F*n inte presenteras av någon "snyltare" på en annan i ett enda syfta att tjäna pengar. (Även om AA´s tjänst är bra borde den nog bara presentera innehåll från siter som "tycker" att det är OK att indexera upp deras site)

Om Ni läser http://www.blocket.se/copyright.htm ser Ni ganska tydligt vad som gäller för innehållet på Blocket. Med andra ord

"
det är förbjudet att utan tillstånd från B locket AB, framställa exemplar av hela eller delar av innehållet på blocket.se och/eller göra det tillgängligt för allmänheten, exempelvis på en annan webbplats.
"

Men tyvärr är detta den verklighet vi lever i och som en annan talare sa så är det bara att försöka göra det så svårt/jobbigt som möjligt för andra att ta saker och ting från en sida. Att stoppa det och jaga alla som gör det är i längden inte hållbar.
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017